سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
فاز نخست گندله‌سازی مادکوش به بهره‌برداری رسید
30 بهمن 1399 - 20:23
شناسه : 7440
با فرمان رئیس‌جمهور؛ مراسم افتتاح فاز نخست کارخانه گندله‌سازی مجتمع مادکوش با ظرفیت سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای گندله‌سازی کشور، با فرمان ریاست جمهوری اسلامی ایران به صورت ویدیوکنفرانس در ساعت 10 صبح امروز 30 بهمن‌ماه 1399 برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : اخبارفلزات
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فاز نخست کارخانه‌ گندله‌سازی مجتمع مادکوش با ظرفیت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به صورت ویدیوکنفرانس و با دستور رییس جمهور جناب آقای حسن روحانی در ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید.

بنا بر آمارهای منتشر شده، فاز نخست مجتمع گندله‌سازی مادکوش با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و با ظرفیت اشتغال‌زایی ۳۶۰ نفر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس استان هرمزگان راه‌اندازی شد.

مجتمع تولید گندله‌سازی مادکوش به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های صنعتی-فولادی در کشور، برای نخستین‌بار طی سال ۱۳۹۲ به جهت تامین مواد اولیه واحدهای احیا مستقیم تاسیس شد. این واحد صنعتی با ظرفیت نهایی ۵ میلیون تن محصول گندله در ۲ فاز تعریف شده است که فاز نخست آن با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، امروز با دستور رئیس‌جمهور مورد بهره‌داری  قرار گرفت.

مادکوش نماد توسعه در صنایع فولادی

مجتمع فولاد مادکوش به دلیل استقرار در منطقه استراتژیک خلیج‌فارس پیرامون تامین انرژی، دسترسی به آب شیرین منطقه ویژه خلیج‌فارس و سایر زیرساخت‌های صادرات و واردات محصولات فولادی، مزیت‌های متعدد و متنوعی دراختیار دارد؛ به طوری که در حال حاضر با ایجاد امکانات زیرساختی برای این مجتمع، امکان تولید روزانه ۵ هزار تن گندله فراهم شده است.

این شرکت با استفاده از روش آلیس چالمرز، تکنولوژی تولید گندله را طراحی و عملیاتی می‌کند که بدون تردید یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تولید گندله موجود در جهان به حساب می‌آید. گندله‌های تولیدی در روش آلیس چالمرز، به واسطه پخت سطحی و عمقیِ یکنواخت، به استحکام فشاری سرد و خواص مکانیکی بالا دست پیدا می‌کنند که عمده کاربرد این ویژگی‌ برای حمل‌ونقل گندله از محل مبدا به محل مقصد است؛ در واقع، این روش موجب می‌شود که زمینه کاهش میزان هدررفت گندله به صورت نرمه در مسیر حمل‌ونقل به‌وجود آید.

به نظر می‌رسد پروژه گندله‌سازی مادکوش مزیت‌های متفاوتی نسبت به سایر واحدهای مشابه در ایران و خاورمیانه داشته باشد که عمده آن‌ها به تکنولوژی، توجه به موضوعات زیست‌محیطی، استفاده از دو نوع متفاوت کنسانتره مگنتیت و هماتیت به همراه تلفیق آن‌ها، تامین ماشین‌آلات و تجهیزات اصلی کارخانه از معتبرترین برندهای بین‌المللی، نزدیکی به خطوط راه‌آهن برای جابه‌جایی مواد و محصول و بسیاری موارد دیگر برمی‌گردد.

لازم به توضیح است که بر اساس طرح جامع فولاد کشور، تولید گندله طی سال ۱۴۰۴ به ۷۶ میلیون تن در سال خواهد رسید که با توجه به دستیابی به ظرفیت تولید ۵ میلیون تن به صورت سالانه طی ۲ فاز در مجتمع مادکوش، این شرکت ۶.۶ درصد از سهم تولید سالیانه گندله کشور در افق یاد شده را به خود اختصاص خواهد داد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.