دوشنبه, ۶ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 25 March , 2024 ساعت ×
فراوری صنعتی ماده معدنی منیزیت در ماکو
01 اردیبهشت 1401 - 14:01
شناسه : 26935
محدوده معدنی منیزیت ماکو واقع در منطقه مرزی بورالان، سرشار از ظرفیت‌های اقتصادی و ارزش‌آفرینی است که با جذب سرمایه کافی و انجام فراوری صنعتی، محرومیت‌‌زدایی و اشتغال‌آفرینی را به همراه خواهد داشت.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عنصر منیزیت، پنجاهمین مورد از انواع مواد معدنی ثبت شده در استان آذربایجان‌ غربی است که گونه‌های فراوری شده آن مصارف وسیعی در انواع صنایع نسوز، آرایشی، موشکی، خودروسازی و سایر صنایع سنگین دارد.

برارودهای کارشناسی حاکی از وجود میلیون‌ها تن ذخیره دست‌نخورده منیزیت در شمال استان است که برای توسعه و تکمیل زنجیره کاملی از صنایع پایین‌دستی کفایت می‌کند، اما علی‌رغم گذشت نزدیک به یک دهه از اکتشاف محدوده فوق، بهره‌برداری از این معدن محدود به خام‌فروشی بوده و ارزش‌آفرینی مورد انتظار محقق نشده است؛ چراکه منیزیت نیز به مانند بسیاری از عناصر معدنی، مستلزم انجام فراوری برای ایجاد ارزش افزوده در سطوح اقتصادی و صنعتی است که این مهم نیز به نوعی از توان معدن‌کاران و بهره‌برداران اولیه معادن خارج بوده و صرفا با همکاری سرمایه‌گذارهای صلاحیت‌دار تحقق پیدا می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس طی یک گزارش رسمی در سال ۱۳۹۶، بر ظرفیت‌های استراتژیک این محصول معدنی تاکید کرده و منیزیم را به عنوان فلز آینده نام‌گذاری کرده است؛ در این گزارش علمی با اشاره به ذخایر اکتشافی جدید در استان آذربایجان‌ غربی، از انرژی ارزان و معادن غنی به عنوان فرصتی برای تبدیل ایران به قطب جهانی منیزیم یاد شد. بدیهی است که با شکوفایی تجاری این ماده معدنی در کشور، این استان به جهت موقعیت فوق‌العاده در هم‌مرزی با سه کشور خارجی، در اولویت طرح‌های فراوری و صادراتی مربوطه خواهد بود.

در همین راستا خبرهای تایید شده طی روزهای اخیر، حاکی از فراهم‌سازی مقدمات فراوری منیزیت ماکو با ورود مستقیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی است و از سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حوزه فراوری  و توسعه زنجیره تولید منیزیت صحبت به میان آمده است.

آرش یوسف‌زاده مدیر جذب سرمایه‌گذاری‌های منطقه آزاد ماکو، در این رابطه اظهار داشت: شرکت تجلی توسعه صنایع و فلزات، بر حسب هماهنگی با منطقه آزاد و بعد از توافق اولیه با بهره‌بردار معدن، برای احداث واحد فراوری و صنایع پایین‌دستی منیزیت تفاهم کرده است.

وی با ابراز امیدواری در اشاره به توانمندی بخش خصوصی و پیگیری‌های منطقه آزاد ماکو، افزود: پس از بررسی‌های لازم طی سال جاری، شاهد اجرایی شدن این تفاهم و بهره‌برداری از فاز اول واحد فراوری در سال آینده خواهیم بود.

یوسف‌زاده تاکید کرد: ایجاد ارزش افزوده از طریق احداث واحدهای فراوری معادن، یکی از اولویت‌های این سازمان بوده و منطقه آزاد ماکو برای احیای معادن راکد و توسعه زنجیره تولید، برنامه‌ریزی و تلاش‌هایی داشته است.

فراوری صنعتی، رویای دیرین منیزیت ماکو

بهره‌بردار معدن منیزیت ماکو با اشاره به تفاهم اولیه برای راه‌اندازی واحد فراوری، گفت: منیزیت یکی از انواع مواد معدنی است که خام‌فروشی آن صرفه اقتصادی چندانی نداشته، اما در صورت فراوری صنعتی، یکی از بالاترین ارزش افزوده‌ها را در صنایع به همراه دارد.

علی فتحعلی‌نژاد با تاکید بر نقش سرمایه‌گذاری در انجام فراوری مطلوب، بیان کرد: از همان روزهای ابتدایی کشف این محدوده، به واسطه اطلاعی که از ارزش ذاتی ماده منیزیت حاصل شد، در جستجوی سرمایه کافی برای تحقق رویای فراوری بودیم. طی این سال‌ها چندین بار موفق به جلب نظر شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شده‌ایم، اما به دلیل فقدان پشتیبانی‌های فنی و حقوقی، منجر به مقصود نهایی نشده است. ضمن اینکه تاکنون به صورت انفرادی، انرژی و هزینه‌های بسیاری برای انجام مطالعات اکتشافی و عملیات بهره‌برداری از محل سرمایه شخصی صرف شد که باید بازدهی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به توانمندی‌های شرکت سرمایه‌گذار و مساعدت نهادهای مسئول در این زمینه، شاهد تحقق این رویای دیرین و به ثمرنشستن سال‌ها تلاشی که در این معدن انجام دادیم باشیم، چراکه بهره‌برداری از این معدن طی سال‌های گذشته، منحصر به خام‌فروشی با اشتغال‌آفرینی محدود بوده و این هدفی نبوده که راضی‌کننده باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.