پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
فرصت‌سازی برای توسعه پایدار
08 شهریور 1400 - 13:42
شناسه : 16833
مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد؛ معادن و صنايع معدنی، به سبب برخورداری از اهميت بسيار بالا در توسعه پايدار اقتصادی کشور، از جذابيت‌های بسيار زيادی برای سرمايه‌گذاری برخوردار هستند؛ زيرا توسعه اين صنايع هم موجب منفعت سرمايه‌گذاران می‌شود و هم فرصت‌های بی‌شماری را برای تحقق رشد اقتصادی کشور ايجاد می‌کند. در همين راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برنامه‌های سرمايه‌گذاری خود را در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت تدوين کرده است. از جمله اولويت‌ها و سياست‌های اين شرکت، سرمايه‌گذاری برای توسعه ظرفيت‌ها و حرکت به سمت حلقه‌های پايانی زنجيره فولاد، تامين زيرساخت‌ها و رفع چالش‌های فعلی اين صنعت بوده است.
ارسال توسط : نویسنده : فرهاد آذرین فر منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، پس از اجرای طرح اولیه با عنوان تجهیز معدن سنگ‌آهن چادرملو و احداث کارخانه فرآوری با سه خط تولید کنسنانتره سنگ‌آهن با ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن، اهداف خود را در سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آغاز کرد.

این شرکت گام نخست برنامه‌های کوتاه‌مدت خود را حصول ظرفیت اسمی خود قرار داد. همچنین گام دوم این مجموعه بازنگری در فناوری تولید و انجام تغییرات و نوسازی (Modification) به منظور افزایش بهره‌وری در خطوط تولید بالاتر از ظرفیت اسمی بود که طبق برنامه انجام شد.

در برنامه میان‌مدت، سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های احداث خط چهارم و پنجم تولید مشابه سه خط تولید و احداث کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت تولید ۳٫۴ میلیون تن، به منظور ایجاد ارزش افزوده در قسمتی از تولیدات کنسانتره سنگ‌آهن اجرا شد. طی دو برنامه فوق، تولید کنسانتره سنگ‌آهن از ۷٫۵ میلیون تن ظرفیت اسمی به ۱۰٫۵ میلیون تن (حدود ۴۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی) افزایش یافت و راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی موجب افزایش درآمدهای شرکت و در نتیجه آن، بازدهی مطلوب سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و اهداف پیش‌بینی‌شده شرکت شد.

چشم‌انداز توسعه سرمايه‌گذاری‌ها

اهداف شرکت در برنامه بلندمدت، سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره تولید فولاد، شامل احداث کارخانه احیای مستقیم به منظور تولید آهن‌اسفنجی و کارخانه تولید فولاد و نورد میله گرد بوده که کاملا محقق شده است. در این برنامه، همچنین احداث تاسیسات زیربنایی مهم و عمده شامل آب و برق و تامین نیازهای طرح‌های توسعه و تداوم تولیدات معدنی و صنعتی در سال‌های آتی از اهداف اصلی شرکت بوده است. خوشبختانه کلیه طرح‌ها اجرا شده‌اند و علاوه بر افزایش درآمدها و سوددهی شرکت و رضایت سهامداران، اهداف اقتصادی و اجتماعی مورد نظر شرکت در سطح استان و کشور تحقق یافته‌اند.

از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها در برنامه‌های بلندمدت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو می‌توان به این موارد اشاره کرد: احداث خط انتقال برق از یزد به مجتمع معدنی چادرملو به طول ۱۸۰ کیلومتر و اتصال به شبکه سراسری کشور، احداث راه‌های اصلی از دوراهی ساغند به چادرملو و بهاباد به طول حدود ۱۲۵ کیلومتر که در ردیف اهداف اولیه بوده است، طرح احداث نیروگاه به ظرفیت پانصد مگاوات و نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ده مگاوات و اتصال به شبکه سراسری کشور و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان اردکان. اجرای این طرح‌ها موجب اشتغال‌زایی برای حدود ۷ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شده است.

سياست‌های سرمايه‌گذاری در شرکت‌های سرمايه‌پذير

در نمودار ۲، میزان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شرکت‌های سرمایه‌پذیر منعکس شده است. سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت به نرخ تاریخی به میزان ۶۲ هزار و ۹۹۴ میلیارد ریال و در شرکت‌های سرمایه‌پذیر به مبلغ ۴۲ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال بوده که این سرمایه‌گذاری‌ها نتایجی را به شرح جدول ۱ محقق ساخته است.

عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شرکت‌های سرمایه‌پذیر به صنایع معدنی و فولادی تعلق دارد. این شرکت با این ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها سعی داشته است بازدهی مناسبی را برای خود از محل سودآوری شرکت‌های سرمایه‌پذیر فراهم سازد. روند سودآوری شرکت‌های مزبور یکی از منابع مهم سودآوری شرکت محسوب می‌شود. سود سهام سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۱۳۹۸ حدود ۶ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال بوده است.

از جمله سیاست‌های اصلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مشارکتی می‌توان به این موارد اشاره کرد: ورود هلدینگ (شرکت‌های سهام عام پروژه) و شرکت‌های غیربورسی تابعه به بورس با رویکرد سهامداری، ارتقای قدرت نقدشوندگی سهام شرکت‌های فرعی و وابسته، مدیریت پرتفوی سهام در راستای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های سهام‌پذیر، کسب حداکثر سود و افزایش ارزش بازار شرکت‌های فرعی و وابسته در حوزه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی با چرخه بلندمدت. همچنین بهینه‌سازی مولفه‌های قیمت تمام‌شده و با رویکرد افزایش رقابت‌پذیری، کاهش هزینه‌های مالی و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی داخلی و خارجی، دستیابی به سطحی مناسب از تنوع و پراکندگی فعالیت‌های اقتصادی در راستای برنامه راهبردی شرکت و در نهایت، توسعه بازارهای بین‌المللی برای عرضه محصولات و خدمات شرکت‌های تابعه از جمله رویکردهای اساسی این شرکت در سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مشارکتی هستند.

سرمايه‌گذاری در طرح انتقال آب

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال‌های اخیر خرید ۲۲ درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس برای اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب شرق کشور بوده است. موقعیت جغرافیایی طرح در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد واقع است. طرح از قسمت غرب شهر بندرعباس، از محل تاسیسات آب‌شیرین‌کن آغاز می‌شود و در ادامه به سمت مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر  واقع در پنجاه‌کیلومتری جنوب غربی سیرجان می‌رود و از آنجا به سمت معادن مس سـرچشمه واقع در جنوب غـرب شهر رفسنجان در استـان کـرمان حرکت می‌کند و به مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد منتهی می‌شود. هدف از اجرای این طرح، تامین بخشی از نیازهای آبی فعلی و پروژه‌های توسعه آتی شرکت‌های سهیم در طرح است که دارای معادن عظیم مس و سنگ‌آهن و همچنین صنایع فولادسازی و طرح‌های عظیم توسعه‌ای و افزایش ظرفیت هستند و با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی مواجه‌اند و نیز سایر مصرف‌کنندگان، از جمله بخشی از مصارف شرب و صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد و سایر طرح‌های توسعه‌ای استان‌های مذکور. پیش‌بینی کل سرمایه‌گذاری طرح به منظور اجرای خطوط سه‌گانه انتقال آب، احداث تونل، احداث فاز یک تاسیسات آب‌شیرین‌کن و نیروگاه و نیز هزینه‌های عمومی مبلغ  ۱۷۲ هزار میلیارد ریال است. در این طرح، تا تاریخ ۱۳۹۹٫۱۰٫۱۵، مبلغ  ۱۴۹ هزار و ۶۸۲ میلیارد ريال هزینه شده که مبلغ ۴۱۴ میلیون یورو سهم هزینه‌های ارزی جزئی از جمع کل هزینه‌هاست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.