پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
«فرصت طلایی» سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد با محوریت طرح جامع
02 دی 1399 - 7:09
شناسه : 3757
دکتر امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اظهار داشت: خوشبختانه با مزیت فوق‌العاده‌ای که در حال حاضر در حوزه صادرات فولاد وجود دارد، شاهد استقبال خوب سرمایه‌گذاران هستیم و طرح جامع فولاد مبنای سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود. آمایش سرزمین، تکمیل زنجیره ارزش و تنوع محصولات فولادی در این طرح لحاظ شده و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها بر مبنای «برداشت‌های شخصی» نخواهد بود. به گفته وی در دوره جدید، توزیع عادلانه سود در کل زنجیره فولاد را شاهد خواهیم بود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل ازچیلان، نادری در مورد آخرین بازنگری‌ها در طرح جامع فولاد گفت: طرح جامع فولاد سندی است که در راستای استفاده حداکثری از منابع موجود در زنجیره فولاد تدوین شده و در تصویب کلیات نسخه جدید این طرح، وفاق خوبی بین تمام مجموعه‌های وزارت صمت از شرکت ملی فولاد ایران و ایمیدرو گرفته تا معاونت امور معادن و صنایع معدنی و معاونت برنامه‌ریزی وزارت صمت وجود داشت. آمایش سرزمین و توجه به مزیت‌های مناطق مختلف کشور، تنوع در محصولات فولادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد در نسخه جدید طرح جامع فولاد لحاظ شده است.

فاصله گرفتن از «برداشت‌های شخصی» در سرمایه‌گذاری‌های جدید

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان ساخت: در حال حاضر به دلیل قیمت های بسیار خوب فولاد صادراتی، مزیت فوق‌العاده در حوزه صادرات وجود دارد و این مزیت سرمایه‌گذاران زیادی را تشویق به سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کرده است. با مبنا قرار دادن طرح جامع فولاد، این سرمایه‌گذاری‌ها به نحوی انجام خواهند شد که تکمیل‌کننده هم باشند، به مزیت‌های مناطق مختلف کشور و آمایش سرزمین توجه خواهد شد و دیگر «برداشت‌های شخصی» مبنای سرمایه‌گذاری‌ها نخواهد بود.

امکان‌پذیری سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد یورویی در زنجیره فولاد

نادری در مورد حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز در زنجیره فولاد عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف طرح جامع فولاد، نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد یورویی در دو حوزه تکمیل زنجیره و احداث زیربناها و زیرساخت‌ها وجود دارد. بزرگ‌ترین مشوق سرمایه‌گذاران، مزیتی است که برای سرمایه‌گذاری آن‌ها در زنجیره فولاد ایجاد شده و خواهد شد. با توجه به مزیت‌های موجود از زیرساخت‌های آماده‌شده در مناطق مختلف از جمله سواحل جنوبی کشور گرفته تا مزیت‌های مربوط به بخشودگی مالیاتی در مناطق خاص، سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد یورویی توسط بخش خصوصی کاملاً عملی است.

رشد بی‌قواره، نتیجه عدم توجه طرح جامع فولاد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در پاسخ به این سوال که آیا در سرمایه‌گذاری پیشین به طرح جامع فولاد توجه شده است، یادآور شد: واقعاً در سرمایه‌گذاری‌های پیشین به طرح جامع فولاد توجه نشده و نتیجه این امر نیز رشد و توسعه بی‌قواره زنجیره فولاد بوده است. انتقال مراکز تصمیم‌گیری به استان‌ها باعث شد تا انسجام و توازن در زنجیره فولاد از دست برود. مشخص است که همه واحدهای زنجیره فولاد را نمی‌توان در یک منطقه متمرکز کرد و باید به مزیت‌های هر استان و منطقه در سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود.

وی تأکید کرد: با مبنا قرار دادن طرح جامع فولاد، از این به بعد اکیداً برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری‌ها به مزیت‌های مناطق مختلف توجه خواهد شد. دوره سرمایه‌گذاری بر اساس «برداشت‌های شخصی» تمام شده است. همیشه این‌طور نیست که کشور تحریم باشد و مرزهای کشور بسته باشد. دوره تحریمی فعلی که به پایان برسد، تولیدکنندگان فولاد ایران باید با فولادسازانی رقابت کنند که مزیت‌های عالی دارند و ما از هم‌اکنون باید خودمان را برای آن شرایط آماده کنیم.

نادری افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بر اساس مزیت‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا در شرایط رقابتی، بتوانند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کند. تولیدکننده‌ای که مزیت تولید نداشته باشد، محکوم به شکست است. به جز بخش خصوصی که در مورد آن نگرانی وجود ندارد، بخش دیگری از سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد که با پول کشور و مردم انجام می‌شود. در این سرمایه‌گذاری‌ها طرح جامع فولاد مبنا خواهد بود و بر اساس مزیت‌ها عمل خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.