چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فعال‌سازی ۲۵۰ معدن راکد در کشور
26 اردیبهشت 1400 - 12:08
شناسه : 12202
رییس خانه معدن خبر داد؛ رییس خانه معدن ایران از شناسایی مشکلات نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ معدن راکد و غیرفعال کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵۰ معدن احیا و فعال‌سازی شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران درخصوص برنامه دولت برای آزادسازی معادن حبس شده، اظهار داشت: نخستین‌بار خانه معدن ایران اوایل سال ۱۳۹۷ پیشنهاد کاملی را به معاونت وقت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آمادگی کامل این نهاد، برای آزادسازی ۵۰۰ معدن در سراسر کشور با انجام مطالعات در این زمینه و با هزینه‌های خود ارائه داد.

وی افزود: هدف اصلی ما از فعال‌سازی معادن غیرفعال سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال برای مناطق بسیار محروم کشور است.

رییس خانه معدن ایران، گفت: در حالی که زنجیره تولید این معادن از زمان اکتشاف تا فرایند استخراج و فراوری، در پیشنهادات خانه معدن به ‌طور کامل قرار داشت، اما با وجود انجام مذاکره‌های متعدد با تصمیم‌گیران معدنی کشور، کار به صورت جدی پیش نرفت؛ تا اینکه پس از هشت ماه ایمیدرو برای سازماندهی معادن راکد کشور، آمادگی خود را اعلام کرد.

بهرامن بیان کرد: پس از اعلام آمادگی خانه معدن، تفاهم‌نامه‌ای میان ایمیدرو، خانه معدن ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به امضا رسید. علاوه بر این، ضمن استقبال شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از طرح مذکور، شورای سیاست‌گذاری تصمیم به تشکیل جلسه در این باره گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، مطالعات زیرساختی مناسبی را در این راستا به انجام رسانید و کارهای مهندسی مناسبی رخ داد.

رییس خانه معدن ایران تصریح کرد: نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ معدن راکد شناسایی و پرسشنامه‌هایی در راستای احصای مسائل و مشکلات آن‌ها توزیع شد که با همکاری نمایندگی‌های خانه معدن در استان‌ها و نیز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور، احصای مشکلات در دستور کار قرار گرفت.

بهرامن اذعان داشت: پس از احصای مسائل و مشکلات، موارد به شورای مرکزی احیای معادن در ایمپاسکو ارسال و هم‌زمان راهکارهای عملیاتی در این زمینه آغاز شد.

وی یادآور شد: در حالی که برای دو هزار و ۶۰۰ معدن راکد مطالعات زیرساختی صورت گرفته بود، متاسفانه از این بین فقط ۲۵۰ معدن احیا و فعال‌سازی شدند که خوشبختانه مقرر شد برای مابقی معدن راهکارهای اساسی از سوی خانه معدن ایران ارائه شود.

رییس خانه معدن ایران، اذعان داشت: در راستای فعال‌سازی معادن راکد، باید جلساتی به صورت فنی و مهندسی با حضور معاونت معدنی وزارتخانه و دستگاه‌های نظارتی برگزار شود تا بتوانیم برای اجرای این مهم به نتیجه مثبتی دست پیدا کنیم.

بهرامن عنوان کرد: برای بازگشت دوباره حدود چهار هزار و ۵۰۰ معدن به چرخه تولید که در گذشته فعال بوده‌اند اما امروز به هر دلیلی راکد هستند، نیاز به یک نگرش جدید مبتنی بر مسائل منطقه‌ای، علمی و حتی جامعه‌شناسی است.

اشتغال ۲۱۰ هزار نفری با احیای معادن راکد

رییس خانه معدن ایران، گفت: اگر از بین معادن یاد شده تنها یک ‌هزار معدن را بتوانیم فعال کنیم و هر کدام در زنجیره نخست خود دست‌کم به ‌طور مستقیم برای ۳۰ نفر ایجاد اشتغال کنند، اشتغال‌زایی ۳۰ هزار نفری را به دنبال خواهد داشت و در کنار هر شغل مستقیم، حداقل هفت شغل غیرمستقیم دیگر نیز قابل تعریف است.

بهرامن اضافه‌کرد: موضوع احیای معادن راکد می‌تواند به جذب سرمایه‌های سرگردان کشور نیز کمک کند، اما واقعیت آن است که طی چهار تا پنج ساله گذشته نتوانستیم از طریق مزایده و دیگر شیوه‌ها، سرمایه‌گذاری جدید در این بخش جذب کنیم.

وی افزود: بسیاری از معادن به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی و نگاه خاص بهره‌برداران قدیمی که نبود اکتشاف کافی را دلیل عدم سرمایه‌گذاری عنوان می‌کردند، امروز به حالت تعطیل در آمده‌اند، این در حالی است که بسیاری از معادن در کویر مرکزی ایران پتانسیل ذخایر پلی‌متال را دارند، اما بلوکه شده‌اند.

رییس خانه معدن ایران تصریح کرد: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را در زمینه اکتشافات این معادن فعال کنیم، به‌ طور قطع به ثروت ملی کشور اضافه خواهد شد. به همین علت باید به هر طریق ممکن در راستای فعال‌سازی آن‌ها حرکت کنیم.

بهرامن گفت: با توجه به مطرح کردن مشکلات مالی به عنوان مهم‌ترین مشکل این معادن، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور قادر به تامین مالی آن‌ها خواهد بود که اگر مجموعه سرمایه این صندوق به حدود ۲۰۰ میلیون دلار برسد، بخش بزرگی از نیازهای حوزه معدن به ویژه در بخش‌های فراوری، اکتشاف و استخراج را پاسخ‌گو می‌دهد، اما در این راستا نقش معاونت معدنی وزارتخانه برای حمایت از این طرح می‌تواند به جهشی در معادن کشور منجر شود.

بر اساس این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مهرماه سال ۱۳۹۹ طی بخشنامه‌ای به همه استان‌ها بر لزوم فعال‌سازی معادن تعطیل شده تاکید و یک فرصت سه ماهه به بهره‌برداران داده شد.

همچنین بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده است که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و مابقی به عنوان ذخیره احتمالی مطرح می‌شود. در حال حاضر بیش از ۲۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که مصالح ساختمانی سهم بیشتری نسبت به سایر صنایع فلزی دارد.

ایران دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که پنج ‌هزار و ۶۰۰ معدن آن فعال هستند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.