جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
فعال سازی معادن راکد؛ راهکاری منطقی برای رونق اقتصاد معدن در ایران است
09 آذر 1399 - 11:19
شناسه : 2159
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بااشاره به اهمیت توجه به اقتصاد معادن گفت: توجه به صنعت معدن در ایران با درنظر گرفتن پتانسیل‌های موجود خدادادی یکی از مهمترین راهکارهای جهش تولید در کشور است که باید با فعال سازی معادن راکد آغاز شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از ایراسین،عفت شریعتی گفت: ایران با توجه به شرایط جغرافیایی پتانسیل‌های معدنی بسیار زیادی دارد که باید براساس این پتانسیل‌ها برنامه‌ریزی‌های هدفمندی برای استفاده بهینه از آنها داشته باشیم، اما متاسفانه تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه آنطور که شایسته بوده از پتانسیل‌های معدنی استفاده نشده است.

شریعتی در ادامه تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد ضعف و البته اجرای غیراصولی قوانینی که هم اکنون درحال اجرا هستند عاملی بوده تا گروه قابل توجهی از افراد غیر متخصص و حتی بدون سرمایه نسبت به ثبت معادن در سراسر ایران اقدام کنند که همین امر به نوعی باعث خروج فعالان واقعی و سرمایه‌گذاران متخصص در این بخش بوده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیش از ۴۰۰۰ معدن راکد در استان کرمان افزود: این تعداد معدن راکد در اصلی‌ترین استان معدنی ایران نشان می‌دهد که در سراسر کشور مشکلات عمده‌ای در این زمینه وجود دارد و باید برای جلوگیری از ادامه این روند برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.

شریعتی معتقد است برهمین اساس و با درنظر گرفتن اهمیت خروج دلارهای نفتی از اقتصاد کشورمان توجه به اقتصاد معدن یعنی رونق و فعالسازی معادن راکد و اکتشافات جدید و رونق معادن فعلی بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند.

به گفته وی سوء نظارت‌ها در واگذاری پهنه‌های معدنی یا امضاء‌های طلایی به متقاضیان در سنوات گذشته زیان بالایی به اقتصاد معدن کشورمان تحمیل کرده است. چون گروهی با استفاده از خلاء‌های موجود یا رانت‌های اطلاعاتی و ارتباطات شخصی؛ توانسته‌اند پهنه‌های معدنی مستعدی را به نام خود ثبت کنند و آنها را از دسترس فعالین واقعی این صنعت دور نگهدارند.

شریعتی همچنین ضمن اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس بخصوص در کمیسیون تخصصی و استان‌های معدنی تاکید کرد: با جدیت وزارت صمت در فعال شدن این معادن راکد قطعا به زودی شاهد رونق قابل توجه و تحولات معدنی مناسبی در سراسر کشور هستیم اما ادامه این روند نیازمند پیش‌نیازهایی است که دولت باید درنظر بگیرد.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: برای این منظور مسئولان دولتی باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سهم استان‌های معدنی از درآمدهای حاصل شده کامل به منطقه بازگردد تا شاهد رشد و رونق مناسبی در معادن منطقه باشیم درحالی که متاسفانه اکنون این درآمدها به خزانه واریز می‌شود ولی خبری از بازگشت سهم استان نیست.

به گفته شریعتی نکته دیگری که درباره فعال شدن معادن راکد اهمیت ویژه دارد موضوع قیمت‌هایی تعیین شده درباره محصولات معدنی است چون بعضا قیمت‌گذاری نادرست در زنجیره تولید یک محصول می‌تواند راس زنجیره را با چالشی جدی روبرو کند دقیقا اتفاقی که درباره سنگ آهن افتاده است.

وی معتقد است اگرچه موضوع تعیین قیمت دستوری اصولا کارآمد نیست اما در مجموع حتی اگر هم ملزم به اجرای چنین سیاستی شدیم منافع اقتصادی باید در سراسر زنجیره با رعایت مساوات توزیع شود نه اینکه بخشی نادیده گرفته شود ولی بخش دیگری حجم بالایی از امتیازات را تجربه کرده باشد.

شریعتی با اشاره مجدد به موضوع حبس پهنه‌های معدنی به خبرنگار ایراسین گفت: متاسفانه عملکرد اشتباه و ضعیف گذشته باعث شده تا اکنون علی‌رغم اشتغال زایی بالای معادن و البته صنایع پایین دستی شاهد تعطیلی آنها باشیم که در شرایط فعلی اقتصاد هیچ منطقی در آن نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برخی کشورها با استفاده از تکمیل زنجیره تولید درصنعت معدن بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که درآمدهای سرشاری به‌دست آورده‌اند. بنابراین ایران نیز که اکنون تصمیم‌گرفته از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیرد باید با استفاده از تجارب سایر کشورها و تکیه بر متخصصان داخلی زمینه توسعه و رونق معادن و زنجیره‌های تولیدی پایین دست آن را فراهم کند.

وی درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در معادن نیز اظهار کرد: جذب سرمایه برای رونق و توسعه معادن امری حیاتی است بنابراین لازم است که مسیر سرمایه‌گذاران در این هموار باشد و علاوه بر استفاده از سرمایه‌های سرگردان داخلی به دنبال جذب منابع خارجی نیز باشیم.

شریعتی همچنین با اشاره به طرح‌های پیشنهادی برخی از کشورها برای ورود به بخش فرآوری سنگ‌های تزئینی و قیمتی در استان قم تاکید کرد: براساس اخبارهای منتشر شده تقاضاهایی از سوی کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران بخصوص در بخش فرآوری مطرح شده که ایجاد چنین فرصت‌هایی با رعایت منافع داخلی کشورمان می‌تواند عاملی در انتقال فناوری‌های نوین و مورد نیاز صنعت معدن کشور باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.