جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
توليد «API»، تحقق‌بخش رسالت اکسين
05 اردیبهشت 1400 - 22:23
شناسه : 11159
سرپرست مدیریت عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: اصولا توليد محصولات استراتژيک يکي از اقداماتي است که شرکت‌هاي بزرگ در راستاي تحقق برنامه‌هاي توسع‌هاي خود انجام مي‌دهند. از جمله محصولاتي که در صنايع مختلف نفت، گاز، پتروشيمي و کشتي‌سازي کاربرد استراتژيک دارد ورق فولادي «API» است و شرکت فولاداکسين خوزستان تنها توليدکننده اين محصول در منطقه خاورميانه شناخته مي‌شود. اين شرکت از دو سال گذشته، با تغيير و تحولات مديريتي، توانسته است ضمن راه‌اندازي مديريت مستقل پروژه‌هاي توليد ورق‌هاي خاص، زمينه توسعه و سودآوري شرکت را دوچندان کند. اين در حالي است که ماموريت اصلي فولاد اکسين توليد ورق‌هاي خاص، شامل «API» و آلياژي است. با اين حال، نياز صنايع حساس کشور طي يک دهه آينده به حدود ۱۰ ميليون تن ورق«API»، در کنار ظرفيت سالانه اکسين به رقم يک ميليون و ۵۰ هزار تن، نشان مي‌دهد که شرکت فولاد اکسين قابليت تامين نياز کشور و در بسياري موارد، صادرات مازاد مصرف داخلي ورق مورد نظر را دارد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد اکسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، امین آسیابان سرپرست مدیریت عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، اظهار داشت: طی دو سال گذشته، با تدوين سياست‌گذاري مديران ارشد در راستاي تحقق رسالت اصلي فولاد اکسين (توليد ورق‌هاي «API» و آلياژي)، کليه پروژه‌هاي خطوط لوله و مخازن نفت، گاز و پتروشيمي در سطح کشور شناسايي شدند. در طول اين مدت، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ جلسه با مسئولان و مديران شرکت‌هاي تابعه وزارت نفت و شرکت‌هاي تامين‌کننده لوله و ورق تشکيل شد که عمدتا در زمينه معرفي قابليت‌ها و توانمندي‌هاي توليدي شرکت فولاد اکسين بودند. ناآگاهي مجموعه وزارت نفت و عدم اطلاع‌رساني دقيق درباره توانمندي‌هاي توليدي فولاد اکسين در گذشته، يکي از عمده دلايل توليد نشدن ورق‌هاي خاص بوده است. با اين حال، با ورود تيم مديريتي جديد در راس امور از سال ۱۳۹۸ تا امروز، وضعيت توليد ورق‌هاي خاص شرکت فولاداکسين تغيير يافت و عملا از يک شرايط نامطلوب به يک شرايط مطلوب، تغيير وضعيت داد و اين روند همچنان نيز ادامه دارد.

تقاضا، فولاد اکسين، ورق‌هاي خاص

سرپرست مدیریت عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: خطوط لوله در سراسر کشور به دو بخش نفت و گاز تقسيم‌بندي مي‌شوند و عمدتا خطوط انتقال نفت خام يا نفت فراوري شده و خطوط انتقال گاز به حساب مي‌آيند. قطر لوله‌هاي خطوط لوله نفت به طور عمده زير ۳۰ اينچ و در برخي موارد، بالاي ۳۰ اينچ و براي لوله‌هاي انتقال گاز عمدتا بالاي ۲۴ اينج است.

وی افزود: ورق‌هاي مورد استفاده براي ساخت لوله در هر کدام از اين دو نوع، تفاوت‌هايي از جنبه گريد، ابعاد (قطر، طول و عرض) و کيفيت فولاد بکار رفته دارند که عمدتا به ميزان درصد ترش يا شيرين بودن سيالي وابسته است که در آن عبور مي‌کند، ترکيب شيميايي سيال از لحاظ ميزان «h2s»  اگر سيال مورد نظر همانند پروژه گوره به جاسک نفت ترش باشد، بايد بر اساس استانداردهاي جهاني، خواص و مشخصات ويژهاي مقاوم به محيط خورنده شامل «h2s» داشته باشد. در اين صورت، فرايند توليد از مرحله توليد اسلب تا ورق متفاوت و داراي پارامترهاي کنترلي بسيار حساسي خواهد بود که همين مهم يکي ديگر از ويژگي‌هاي توليدي منحصربفرد شرکت فولاداکسين است که در طراحي فرايند توليدش لحاظ مي‌کند. با اين حال، آمار فوق و تعاريفِ بکار رفته نشان از اهميت نقش شرکت‌هاي توليدکننده ورق‌هاي «API» دارند. به همين منظور، بررسي تقاضاي سالانه ورق مصرفي در خطوط انتقال نفت و گاز اهميت مي‌يابد تا به واسطه آن، آشکار شود که فولاد اکسين چه نقشي مي‌تواند در اين ميان ايفا کند.

تقاضاي ورق «API» طي يک دهه آينده

آسیابان اذعان داشت: بر اساس آمارهاي موجود، براي انتقال خطوط نفت و گاز در سراسر کشور طي يک دهه آينده، حدود ۲۴ هزار کيلومتر خط لوله تعريف شده است که معادل تناژي ورق‌ها به منظور تامين خط لوله‌هاي مذکور به حدود ده تا دوازده ميليون تن مي‌رسد. با توجه به ظرفيت توليد سالانه حدود يک ميليون و ۵۰ هزار تني فولاد اکسين، به نظر مي‌رسد که هيچگونه چالشي از اين حيث براي تامين ورق‌هاي فولادي مورد نظر وجود نداشته باشد. بنابراين اعداد و ارقام گفته شده در مورد توليد ورق فولادي عريض در شرکت فولاداکسين به هيچ عنوان ثابت نيستند و عملا تحقق آن تابع عملياتي شدن و اجراي پروژه‌هاي نفت و گازي کشور و همچنين تامين مواد اوليه مناسب و مورد نياز است.

سرپرست مدیریت عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان یادآور شد: اگر شرايط کشور به گونه‌اي پيش برود که محدوديت‌هاي اِعمال شده ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه رفع شود و به واسطه آن، امکان فروش نفت و تبادلات گسترده بين‌المللي به وجود آيد، قطعا وضعيت عرضه و تقاضا در بازار صنايع استراتژيک و تامين ورق‌هاي مورد نياز اين صنايع تغيير خواهد کرد. با اين پيش‌فرض، با راه‌اندازي پروژه‌هاي نيمه‌تمام متوقف شده در کنار پروژه‌هاي آينده، بي‌ترديد نياز صنايع به ورق‌هاي توليدي در شرکت فولاد اکسين خوزستان بيش از امروز خواهد شد و اين توانايي در مجموعه وجود دارد تا با ارتقاي کيفيت در راستاي نياز صنايع به توليد خود، به ميزان ارقام مذکور در اين زمينه دست پيدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها سه شرکت بزرگ لوله‌سازي در کشور مشغول به فعاليت هستند که مي‌توانند توليد لوله‌هاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي را بر عهده بگيرند. جمع ظرفيت توليد ساليانه سه شرکت مذکور به رقم حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن مي‌رسد که مي‌توانند مواد اوليه مورد نياز خود را از شرکت‌هايي همانند فولاداکسين دريافت کنند. بنابراين اگر مجموعه اکسين بتواند در سال حدود ۷۵۰ هزار تن ورق «API» توليد کند، عملا چالشي در زمينه تامين نياز صنايع لوله‌سازي براي ساخت لوله‌هاي مورد نياز اين صنايع استراتژيک وجود نخواهد داشت. اين در حالي است که در سال گذشته، توليد اين محصول به نزديک ۳۵۰ هزار تن رسيده است و پيش‌بيني‌ها در زمينه توليد ورق«API»  شرکت نشان مي‌دهد که رقم توليد اين محصول طي سال آينده به ۵۵۰ هزار تن افزايش پيدا خواهد کرد.

ويژگي‌هاي ورق‌هاي «API»

آسیابان عنوان کرد: ورق‌هاي آلياژي و«API»، به علت کاربرد حساس آن‌ها در صنايع استراتژيک، عمدتا داراي ويژگي‌هاي منحصربفردي هستند که مي‌توانند اين ورق‌ها را از ساير ورق‌هاي مورد استفاده در صنايع مختلف، متمايز کنند. به طور معمول، اين ورق‌ها از گريد  X42 تا X120 تقسيم‌بندي مي‌شوند. با اين حال، درجه‌بندي گريدهاي مختلف ورق «API» به گونه‌اي است که با بالا رفتن گريدها، علاوه بر ارتقاي ميزان کيفيت در کنار افزايش مقاومت‌شان در برابر شرايط محيطي و برخورداري از خواص مکانيکي و متالورژيکي بالاتر، وزن نهايي مورد نياز و به تبع آن هزينه پروژه نيز کاهش پيدا خواهد کرد. مجموعه فولاد اکسين، بر اساس تعاريف کارخانه و ظرفيت‌هايي که در آن وجود دارد، امکان توليد ورق‌هاي «API» از گريد «B» تا «X۸۰» را دارد که اين امکان در آينده و با احداث کارخانه فولادسازي و توليد اسلب با مشخصات خاص، به بيش از موارد فوق گسترش مي‌يابد.

صنايع خاص و نقش اکسين

سرپرست مدیریت عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان اظهار کرد: ظرفيت‌هاي گسترده فولاد اکسين خوزستان در زمينه توليد ورقه‌اي فولادي با ارزش‌افزوده بالا، به ويژه مورد استفاده در صنايع مهمي همچون کشتي‌سازي، مخازن تحت فشار نفت و گاز، صنايع نظامي و…، نشان مي‌دهد که به رغم کمبود مواد اوليه، مجموعه اکسين توانسته است سالانه حدود ۸۰ هزار تن در اين زمينه توليد داشته باشد. اين رقم براي نياز صنايع مورد نظر در کشور که به حدود ۱۲۰ هزار تن در سال مي‌رسد، باعث شده است که در اين زمينه نزديک به ۴۰ هزار تن واردات ورق‌هاي خاص مربوط به صنايع مذکور صورت بگيرد. اين امر در صورتي مي‌تواند به پايان مسير واردات ورق‌هاي خاص منجر شود که فولاداکسين بتواند به مواد اوليه مناسب و کافي براي توليد بر اساس نياز کشور دست يابد که طبيعتا با راه‌اندازي کارخانه فولادسازي، اين امکان محقق خواهد شد.

آينده، فولاد اکسين، مواد اوليه

آسیابان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سه فولادساز بزرگ کشور شامل فولادخوزستان، فولادمبارکه و فولادهرمزگان، سه شرکت تامين‌کننده اسلب (تختال) مورد نياز توليد فولاد اکسين به حساب مي‌آيند. اين موضوع در آينده، با توسعه برنامه توليد ورق‌هاي عريض توسط فولادمبارکه، ممکن است چالش‌هايي را از حيث تامين اسلب مورد نياز براي مجموعه اکسين به وجود آورد. با راه‌اندازي و توسعه واحد فولادسازي فولاداکسين، عملا اين نياز مرتفع خواهد شد و مشکلي در اين زمينه پديد نخواهد آمد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.