چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولادمبارکه تولیدکننده ۹۳ درصد ورق گرم کشور
19 خرداد 1400 - 14:17
شناسه : 13503
معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه مطرح کرد؛ معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه با اشاره به رکوردهای کیفی محصولات در این شرکت گفت: درمجموع تولیدکنندگان فولاد در دو بخش مشغول به فعالیت هستند. بخشی از این تولیدکنندگان مقاطع طویل مانند میلگرد، نبشی، ناودانی و مواردی از این قبیل تولید می‌کنند که به‌صورت عمده جزو مصالح ساختمانی طبقه‌بندی می‌شود. بخش دیگری از این تولیدکنندگان به تولید مقاطع عریض شامل تختال، ورق نوردشده گرم و سرد، انواع ورق پوشش‌دار مانند ورق رنگی، گالوانیزه و...که بیشتر کاربرد صنعتی داشته و در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، صنایع لوله و انتقال سیالات، پروفیل‌سازی، لوازم‌خانگی و... کاربرد دارد، می‌پردازند.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه، اظهار داشت: محصولات ورق براساس نیاز مشتریان از نظر ترکیب شیمیایی، ابعاد و خواص مکانیکی بسیار متفاوت و فرایندهای مختلفی را در جهت تولید تجربه می‌کنند. به همین دلیل این فرایندها باید بسیار دقیق صورت گیرد تا محصول نهایی مطابق با نیاز مشتری تولید شود. این مساله با توجه به تولرانس‌های مختلف موجود در تولید و ابعاد بسیار دقیق محصولات (از ضخامت ۱۶ تا ۰٫۱۸ میلی‌متر و حتی کمتر)، نیاز به کنترل کیفیت بسیار زیاد، چه در مرحله تولید و چه پس از دستیابی به محصول نهایی دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۱٫۵ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شد، افزود: از این مقدار نزدیک به   10 میلیون تن در گروه فولادمبارکه و هفت میلیون تن مابقی در خود شرکت بوده است. البته فولاد خام این مجموعه در نهایت به ورق‌های گرم و سرد یا محصولات جانبی موردنیاز مشتریان تبدیل می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه، گفت: در حال حاضر ۹۳ درصد ورق گرم و ۸۷ درصد تختال مورد نیاز کشور در فولادمبارکه و گروه‌های زیرمجموع آن تولید می‌شود؛ به‌طورکلی از مصرف‌کنندگان عمده محصولات فولادی می‌توان به انواع صنایع پایین‌دستی بزرگ و کوچک، مانند صنایع فلزی سبک و سنگین و صنایع استراتژیک کشور اشاره کرد.

اکبری محمدی بیان کرد: این شرکت در ابتدای هرسال برای تولیدات خود هدف‌گذاری کمی و کیفی دارد. بر این اساس اقدامات لازم تعریف و توسط بخش‌های مختلف اجرا می‌شود. درنتیجه این اقدامات، طی سال گذشته با حمایت مدیریت عالی شرکت و همکاری همه کارکنان فولادمبارکه، منجر به تولید هفت میلیون تن فولاد خام شد که ۷۰۰ هزار تن از تولید سال ۱۳۹۸ بیشتر بود. این در حالی است که علاوه برافزایش قابل‌توجه در تولید محصولات، بازده کیفی خوبی نیز در فولادمبارکه به ثبت رسید.

بازدهی کیفی ۹۱ درصدی در فولادمبارکه

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه، عنوان کرد: همچنین علاوه بر بازدهی کیفی مناسب طی سال گذشته، رکوردهای کیفی قابل‌توجهی نیز در دو ماه ابتدایی سال‌جاری به دست آمد؛ برای مثال، شرکت فولادمبارکه موفق به کسب بازده کیفی ۹۱ درصدی شد که از ابتدای راه‌اندازی فولادمبارکه تاکنون بی‌سابقه و مجموع بازده کیفی همه واحدهایی را که در فرایند تولید دخالت دارند نشان می‌دهد.

اکبری محمدی با اشاره به توانمندی‌های شرکت فولادمبارکه در تولید محصولات با کیفیت، اذعان داشت: این امر موجب شد تا شرکت فولادمبارکه بتواند محصولات ویژه با کیفیت بالا مانند محصولات API موردنیاز پروژه گوره به جاسک را تولید و کشور را از واردات این محصولات بی‌نیاز کند.

وی ادامه داد: در نتیجه این اقدامات مهم‌ترین دستاورد انجام‌‌شده ایجاد خودباوری ویژه برای تولید محصولات مختلف بوده است. در حال حاضر علاوه بر اینکه شرکت فولادمبارکه نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، پاسخگوی بخشی از نیاز کشورهای همسایه، شرق دور و حتی کشورهای اروپایی نیز است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه با اشاره به استاندارد بالای کشورهای اروپایی در تولید فولاد جهان، گفت: شرکت‌هایی می‌توانند به اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی ورق فولادی صادر کنند که از کیفیت محصول قابل‌توجه و رقابتی برخوردار باشند. اگر نگوییم محصولات شرکت فولادمبارکه از محصولات اروپایی بهتر است، حداقل قابلیت رقابت کامل با این محصولات را دارد.

اهمیت رعایت کیفیت در محصولات نورد سرد

اکبری محمدی در خصوص واحد نورد سرد شرکت فولادمبارکه نیز تصریح کرد: در واحد نورد سرد که عمده ورق موردنیاز صنایع فلزی مانند لوازم‌خانگی یا صنایع فلزی سبک و… را تامین می‌کند، حفظ کیفیت محصولات از نظر کیفی بسیار حائز اهمیت است. محصولات این بخش باید علاوه بر ضخامت مناسب از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار باشد.

فولادمبارکه قادر به تامین ۵۲۰ نوع ورق فولادی است

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه، اذعان داشت: خوشبختانه شرکت فولادمبارکه تقریبا قادر به تولید انواع تختال موردنیاز کشور است. این در حالی است که این شرکت در بخش تولید ورق توانایی تامین حدود ۵۲۰ نوع ورق را دارد.

اکبری محمدی بیان کرد: در حال حاضر دنیا به ‌سوی ورق‌های با استحکام بالاتر و قابلیت کشش بیشتر حرکت کرده است؛ برای مثال، استفاده از چنین ورق‌هایی در خودروسازی می‌تواند به رعایت بیشتر مسائل زیست‌محیطی، کاهش وزن خودرو و در نهایت کاهش میزان مصرف سوخت منجر شود.

وی یادآور شد: در همین راستا پروژه جدید نورد فولادمبارکه تعریف‌شده است که با راه‌اندازی آن ورق‌های باکیفیت مکانیکی بالاتر و ابعاد دقیق‌تر تولید می‌کنیم. درواقع شرکت فولادمبارکه تلاش دارد با اجرای این پروژه، کشور را از واردات این ورق‌ها بی‌نیاز کند.

افزایش ۱۱درصدی تولید در فولادمبارکه در سال‌جاری

اکبری‌محمدی عنوان کرد: طی دو ماه گذشته تولید فولاد خام کشور با استفاده از امکانات موجود و تلاش کارکنان بیش از ۱۱ درصد افزایش‌ یافت. این در حالی است که بازده کیفی محصولات شرکت فولادمبارکه طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۲ درصد بهبود یافته است.

وی افزود: شرکت فولادمبارکه در سال گذشته توانست با تولید بیش از هفت میلیون تن فولاد که ۵۵۰ هزار تن بیش از تولیدات سال‌های گذشته بود فراتر از برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته ‌شده حرکت کند. همچنین گروه فولادمبارکه توانست در سال گذشته به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام برسد که بالغ ‌بر ۷۰۰ هزار تن بیش از سال‌های گذشته بود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه، اظهار داشت: از آنجایی که واحد کنترل کیفی در همه بخش‌های تولیدی در کنار تولیدکنندگان قرار دارد، ارائه بازخورد مناسب می‌تواند منجر به انجام اصلاحات لازم و درنتیجه افزایش سطح کیفی محصولات شود.

اکبری‌محمدی تصریح کرد: در شرکت فولادمبارکه کلیه استانداردهای ایزو، EN، استانداردهای ایران و به‌طورکلی همه استانداردهای موجود بر اساس تقاضای مشتری رعایت می‌شود. خوشبختانه برای بحث صادرات در شرکت فولادمبارکه، استاندارد EN وجود دارد که استاندارد بسیار دشواری است. در همین راستا این شرکت در حوزه بدنه خودرو که مصرف داخلی دارد نیز موفق به کسب رکورد کیفی ۸۵ درصد شد.

وی در پایان با معرفی تولیدات شرکت فولادمبارکه که تولیدات سبز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: جنبه‌های زیست‌محیطی اعم از سیستم‌های غبارگیری، بازیافت حرارتی و بازچرخانی آب و استفاده از پساب، محصولات تولیدی شرکت فولادمبارکه را در زمره تولیدات سبز و در راستای حفاظت از محیط‌زیست قرار داده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.