جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
فولادمبارکه در مسیر هوشمندسازی گام نهاد
13 شهریور 1400 - 14:50
شناسه : 17152
معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه مطرح کرد؛ معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه گفت: هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ در شرکت فولادمبارکه نقطه آغاز و پایانی ندارد، بلکه مسیری بی‌انتهاست که با حمایت مدیران و تمام کارکنان این شرکت محقق می‌شود. این شرکت یکی از پیشتازان طرح تحول دیجیتال در انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌آید. لذا تلاش داریم تا سال 1404 به هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ برسیم.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد مبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزت، مهدی نقوی معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه، اظهار داشت: پیشرو بودن در بنگاه‌های اقتصادی و الگوی ملی بنگاه‌داری کشور و حفظ جایگاه شرکت فولادمبارکه در میدان رقابت صنعت فولاد جهان، مهم‌ترین مضامین تعریف‌شده در چشم‌انداز و استراتژی این شرکت است.

وی با اشاره به جهانی بودن شرکت فولادمبارکه و دستاوردهای ملی و بین‌المللی این شرکت، افزود: شرکت فولادمبارکه از آنجایی که همواره در مسیر جهانی گام برداشته است، با مطلعات طرح تحول دیجیتال توانست از سه سال گذشته حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم را آغاز کند. و به طور رسمی در اول اردیبهشت سال گذشته با دستور مدیرعامل فولادمبارکه، این شرکت در مسیر طرح تحول دیجیتال حرکت کرد.

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه، گفت: دو واژه کلیدی «هوشمندسازی» و از «سنگ تا رنگ» در شعار «هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ» مهم است. «هوشمندسازی» اصلی‌ترین مفهوم طرح تحول دیجیتال رکن اساسی انقلاب صنعتی نسل چهارم به‌حساب می‌آید و کلیدواژه از «سنگ تا رنگ» نیز بر وسعت فعالیت این شرکت تاکید دارد؛ چراکه فولادمبارکه تنها شرکت ایرانی است که سنگ‌آهن ورودی را به محصولات نهایی ورق رنگی تبدیل می‌کند و همین رویداد مهم باعث شد در این مجموعه بزرگ فولادی، شعار «هوشمند سازی فرایندها از سنگ تا رنگ» را دنبال کنیم.

طرح تحول دیجیتال برای شرکت فولادمبارکه الزام‌آور است

نقوی با اشاره به هوشمندسازی ماشین‌آلات، تجهیزات مختلف در فرایندهای فولادمبارکه بیان کرد: انقلاب صنعتی نسل چهارم برای نخستین بار طی سال ۲۰۱۱ و در کشور آلمان مطرح شد. مفهوم این انقلاب در پروژه‌ای فوق حرفه‌ای و در نمایشگاه هانوفر ارائه و پس‌از آن مجمع اقتصاد جهانی و شرکت مشاوره مکنزی مفهوم انقلاب صنعتی چهارم را بسط دادند و امروزه شرکت‌ها و کشورهای پیشرفته دنیا به سمت این انقلاب در حرکت هستند.

وی ادامه داد: طرح تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم برای شرکت فولادمبارکه الزام و اجبار است، نه اختیار. برای اینکه بتوانیم جایگاه خود را در صنعت حفظ کنیم و الگوی بنگاه‌داری ملی در سطح کشور را همچنان ادامه دهیم، چاره‌ای جز این نیست که مسیر هوشمندسازی فرایندها را در اولویت قرار دهیم. پیش‌بینی می‌شود اگر تا چند سال آینده صنایع فولادی و غیرفولادی به سمت انقلاب صنعتی چهارم گام برندارند، به حتم در عرصه رقابت شکست خورده و نمی‌توانند به نیازهای ذی‌نفعان خود پاسخ دهند.

رشد بهره‌وری ۸ درصدی فولادمبارکه با هوشمندسازی

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه با تاکید بر اینکه طرح تحول دیجیتال مسیر و راه طولانی است، عنوان کرد: برآورد قطعی دستاوردهای هوشمندسازی، در ابتدای کار دشوار است؛ اما مطالعات موردی منتشرشده در دنیا نشان می‌دهد که رشد بهره‌وری شرکت‌ها با هوشمندسازی بین ۶ تا ۸ درصد افزایش می‌یابد. مجمع اقتصاد جهانی شاخص‌هایی در طرح تحول دیجیتال تعریف کرده است که این شاخص‌ها در سه حوزه بهره‌وری، چابکی و پایداری اندازه‌گیری می‌شوند که همین سه پارامتر میزان سودآوری بنگاه اقتصادی و حضور در صحنه رقابت بازار را نیز تعیین می‌کند.

نقوی با بیان اینکه انقلاب صنعتی نسل چهارم شکل کارکردن را تغییر می‌دهد، اذعان داشت: این انقلاب تاثیری بر تعداد نیروی کار شاغل در شرکت ندارد. در فرایند هوشمندسازی نقش نیروی کار، از کارگر به کنترل‌گر تغییر کرده و با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا، کلان داده‌ها، رایانش ابری، کنترل‌های از راه دور، هوش مصنوعی و…، توانمندی نیروی کار ارتقا می‌یابد و در زمان صرفه‌جویی می‌شود که درنهایت به افزایش کارایی و راندمان سازمانی منتج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرایند هوشمندسازی با تغییر نقش نیروی کار همراه است و به حذف نیروی کار منجر نمی‌شود، یادآور شد: نخستین موضوع در بروز هر انقلابی تغییر فرهنگ است. اساس و سرمایه طرح تحول دیجیتال نیروی کار است و تغییر فرهنگ‌سازمانی نقش مهمی در توسعه انقلاب صنعتی چهارم ایفا می‌کند. در همین راستا برنامه‌های متعددی در ره‌نگاشت شرکت فولادمبارکه تدوین‌شده است که تربیت رهبران دیجیتال یکی از مهم‌ترین اهداف در این حوزه به شمار می‌آید.

آموزش ۱۶۰ نفر از رهبران دیجیتال فولادمبارکه

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه با توضیح اینکه رهبران دیجیتال که نقش راهبری و هدایت این شرکت را برعهده دارند، باید با مفاهیم تکنولوژی‌های نوظهور و طرح تحول دیجیتال آشنا باشند، تصریح کرد: با همین هدف، در همکاری با دانشگاه اصفهان، پروژه آموزشی برخط توسط اساتید برجسته ایران و فرانسه به ۱۶۰ نفر از رهبران فولادمبارکه و کارکنان شرکت ایریسا ارائه‌ شد و ‌ترم دوم آن مطابق با استانداردهای جهانی در حال برگزاری است.

نقوی گفت: اقدام دیگر، آشنایی کارکنان سازمان با طرح تحول دیجیتال است که راه‌اندازی مجموعه شبکه «فولادینو» با همین هدف بود. در این بستر دیدگاه‌ها و پیشنهادهای کارکنان مطرح و ارزیابی شده و محتویاتی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود. تمام این اقدامات به دلیل این است که شرکت فولادمبارکه به بلوغ سازمانی دست ‌یافته و همین باعث شده آموزش‌های ابتدایی ارائه نشود. تلاش داریم تا در برنامه‌های آتی آموزش‌ها کارکنان شرکت فولادمبارکه توسعه یابد.

راه‌یابی فولادمبارکه به فانوس دریایی از دریچه طرح تحول دیجیتال می‌گذرد

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه با اشاره به اینکه تحول دیجیتال راهی است که ابتدا و انتها ندارد، اظهار کرد: در شرکت فولادمبارکه، برنامه‌ای پنج‌ساله با چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ تعریف ‌شده است تا این شرکت به باشگاه فانوس دریایی راه یابد.

نقوی اضافه کرد: باشگاه فانوس دریایی توسط مجمع اقتصاد جهانی در دائوس سوئیس تاسیس شد که متعلق به شرکت‌ها و کشورهای پیشرو در طرح تحول دیجیتال است تا بتوانند شاخص‌های بهره‌وری، چابکی و پایداری را رشد دهند. شرکت‌های مدعی در این مسیر توسط مجمع اقتصاد جهانی ارزیابی شده و با کسب حداقل‌های موردنیاز می‌توانند به‌افتخار عضویت در باشگاه فانوس دریایی نائل شوند و یکی از هدف‌های مهم شرکت فولادمبارکه رسیدن به این نقطه است که البته با بروز تکنولوژی‌های نوظهور جدید پایانی برای این مسیر متصور نیستیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت فولادمبارکه در طرح تحول دیجیتال در کشور پیشرو است، ادامه داد: در حال حاضر ۶۹ شرکت به عضویت باشگاه فانوس دریایی درآمده‌اند که در آن میان ۴ شرکت در صنعت فولادسازی جهان شناخته شده‌اند. این باشگاه مربوط به صنعت خاص و نقطه جغرافیایی مشخصی نیست و جهان‌ شمول است. همان‌طور که در سه نسل گذشته انقلاب، اگر شرکت یا صنعتی در مسیر انقلاب گام برنمی‌داشت محکوم ‌به شکست و فنا بود، امروز نیز ناگزیریم در مسیر انقلاب چهارم صنعتی محکم و استوار پیش رویم.

اولویت‌دهی هوشمندسازی در برنامه‌های دولت سیزدهم

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه با تاکید بر اولویت‌دهی هوشمندسازی و طرح تحول دیجیتال در برنامه‌های دولت سیزدهم، تصریح کرد: با توسعه انقلاب نسل چهارم صنعتی در فولادمبارکه ذی‌نفعان شرکت در بخش شرکای اقتصادی یا سهامداران می‌توانند از افزایش راندمان و بهره‌وری در این مجموعه به درآمد و سود بیشتری دست یابند. ذی‌نفعان دیگر ما کارکنان شرکت هستند که با طرح تحول دیجیتال نقش کنترل‌گر پیدا خواهند کرد و درنهایت بخش مهمی از ذی‌نفعان مشتریان هستند که می‌توانند خدمات بهتری دریافت کنند. البته در آینده نزدیک اهداف شرکت فولادمبارکه به تولید و فروش فولاد محدود نمی‌شود، بلکه می‌توانیم به مشتریان خدمات دیگری نیز ارائه کنیم.

به‌موقع به انقلاب نسل چهارم صنعتی رسیدیم

نقوی عنوان کرد: اگرچه تجارب گذشته نمی‌تواند در مسیر هوشمندسازی شرکت فولادمبارکه راهگشا باشد، اما برخلاف انقلاب‌های صنعتی گذشته، زمان زیادی را در ملحق شدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی از دست ندادیم. تحریم‌ها و شرایط سیاسی ویژه کشور امکان دسترسی به منابع اصلی هوشمندسازی را کند کرد و برای عبور از این مانع، شرکت ایریسا فولادمبارکه را مسئول طرح تحول دیجیتال شرکت قراردادیم تا مطالعات، ره نگاشت و پروژه‌های مرتبط با طرح تحول دیجیتال توسط این شرکت در مسیر رسیدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی قرار گیرد.

وی یادآور شد: اقدام دیگر کلنگ‌زنی مرکز صنعت فولاد در دانشگاه تهران بود که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد تا فراخوان‌های نوآوری در این مرکز برگزار شود، به‌گونه‌ای که چالش‌های تکنولوژی که راه‌حلی برای آن موجود نیست در این مرکز اعلان عمومی ‌می‌شود تا از دانش و تجربه استارت‌آپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها و نخبگان به‌صورت برد-برد بهره‌مند شویم.

راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان

معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه به راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان با الگوبرداری از مدل‌های موفق جهانی اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: محصولات شرکت فولادمبارکه در این آزمایشگاه تست، کنترل و شبیه‌سازی می‌شود و در مقیاس وسیع شرکت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و آشنا با مفاهیم طرح تحول دیجیتال از دیگر اهداف تاسیس آزمایشگاه نسل چهارم صنعت است.

طرح تحول دیجیتال جراحی سازمانی است

نقوی در پایان ضمن تشکر از هییت‌مدیره و مدیرعامل شرکت، خاطرنشان کرد: زمانی شرکت‌های بزرگ مجموعه‌های کوچک را می‌بلعیدند، اما امروزه شرکت‌های چابک و پویا هستند که گوی رقابت را از آن‌ها می‌ربایند. طرح تحول دیجیتال با بهبودی سازمانی که سی سال ثمره آن در تولیدات شرکت فولادمبارکه نمایان است، متفاوت خواهد بود و این شرکت با حمایت مدیران و تمام کارکنان فولادمبارکه در رسیدن به هوشمندسازی به جراحی بزرگی دست می‌زند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.