چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولادمبارکه سرآمد مهار آلاینده‌های زیست‌محیطی در ایران
20 خرداد 1400 - 10:27
شناسه : 13538
رییس محیط‌زیست فولادمبارکه مطرح کرد؛ رییس محیط‌زیست فولادمبارکه با اشاره به آلایندگی بسیار اندک شرکت گفت: میزان انتشار آلایندگی‌ها در این شرکت بسیار کم‌تر از استانداردهای محیط‌زیستی است. علاوه بر این میزان آلایندگی فولادمبارکه توسط سازمان محیط‌زیست پیوسته رصد می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایراسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهنام کاویانی رییس محیط‌زیست شرکت فولادمبارکه در خصوص پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت، اظهار داشت: به دلیل اهمیت موضوع محیط‌زیست برای شرکت فولادمبارکه، این مجموعه بزرگ فولادی پروژه‌های مختلفی را برای حفظ این موضوع تعریف و اجرا کرده است.

وی افزود: از این میان می‌توان به پروژه‌های «سیستم مکانیزه شارژ کنستانتره سنگ‌آهن در بخش کامیون ریز»، «ساخت ۲ مخزن بزرگ ریزدانه آهک در ناحیه آهن‌سازی و واحد آهک پزی»، «فروش و خارج کردن ضایعات ریزدانه آهک و جلوگیری از انتشار غبار آهک به هوا»، «نصب سیستم‌های پایش آنلاین»، «پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه گازی جهت کاهش آلاینده‌ها»، «ایجاد شبکه انتقال پساب شهری به فولادمبارکه»، «ایجاد تصفیه‌خانه پساب شهری در فولادمبارکه»، «سامانه پایش آنلاین پارامترهای پساب»، «نصب سیستم پایش آنلاین بر روی دودکش‌های واحد نیروگاه بخار، واحد ورق رنگی، واحد نورد گرم، واحد گندله‌سازی و غبارگیرهای ناحیه فولادسازی»، «در حال ساخت سالن‌های سند بلاست و رنگ‌آمیزی ناحیه فولادسازی و ناحیه تعمیرگاه مرکزی» و «ساخت و نصب غبارگیر بر روی بافر بین واحد احیا مستقیم ۲» اشاره کرد.

رییس محیط‌زیست فولادمبارکه، گفت: در حال حاضر مقرر شد همه پسماندهای خروجی از شرکت فولادمبارکه توسط سامانه ثبت پسماند این سازمان رصد و به شرکت‌هایی توانمند و مورد تایید این سازمان انتقال داده شود.

کاویانی همچنین در خصوص نصب و پایش آنلاین تجهیزات، بیان کرد: میزان آلایندگی تجهیزات و دودکش‌ها در این شرکت توسط تعدادی از شرکت‌های مورد اعتماد سازمان محیط‌زیست بدون هماهنگی قبلی با این شرکت رصد می‌شود. در همین راستا میزان آلایندگی فولادمبارکه بسیار کمتر از استانداردهای تعیین شده موجود است.

وی ادامه داد: سالانه چهار الی ۶ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز در فولادمبارکه توسط فرایند بازچرخانی تولید می‌شود که نیاز به آب خام در این شرکت را به شدت کاهش و کمک شایانی نیز به حفظ محیط‌زیست داشته است. همچنین پروژه کاهش غبارات سقفی ناحیه فولادسازی نیز تعریف و دست اقدام است که خوشبختانه با بهره‌برداری از آن در آینده میزان غبارات ناشی در این ناحیه تقریبا به صفر می‌رسد.

رییس محیط‌زیست فولادمبارکه، اذعان داشت: پروژه‌هایی که تاکنون در فولادمبارکه اجرا شده است، توانست بیش از ۹۵ درصد از آلودگی موجود را مهار کند. سایر موارد نیز مربوط به برخی رخدادهای غیرقابل کنترل مانند تاثیر بروز بادهای شدید، گرد و غبار ناشی از حمل و نقل و یا خالی کردن بار کامیون‌ها است که پروژه‌ها و اقدامات موثری برای این بخش نیز تعریف و به زودی اجرا می‌شود.

کاویانی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اندازه‌گیری‌های انجام شده، میزان آلاینده‌های منتشر شده بسیار کمتر از حد مجاز است. برای مثال میزان انتشار گازهای SO۲، CO، NO و ذرات معلق خروجی از دودکش در فولادمبارکه به ترتیب ۴۷۴، ۴۷، ۹۶ و ۸۱ میلی‌گرم بر نرمال مترمکعب است. در حالی که استانداردهای ملی این حوزه به ترتیب ۲۲۰۰، ۱۰۰۰، ۱۴۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم بر متر مکعب برآورد شد. این آمار به وضوح نشان می‌دهد میزان آلایندگی شرکت فولادمبارکه به شدت کمتر از استانداردهای این حوزه است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.