سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
فولادی‌ها در جدال با تامین گاز
06 دی 1400 - 11:47
شناسه : 22273
سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد امروز یکشنبه ۵ دی‌ماه با حضور مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، ایمیدرو، اعضای هییت‌مدیره انجمن فولاد و مدیران عامل شرکت‌های فولادی و معدنی برگزار شد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اظهار داشت: اینکه به واحدهای زنجیره فولاد گفته شود مصرف گاز خود را ۷۵ درصد یا ۸۰ درصد کاهش دهند، به معنای توقف تولید آن‌ها است، چون با این محدودیت عملا امکان گرم نگه داشتن کوره‌ها و تداوم تولید وجود ندارد.

وی افزود: تولید فولاد به گاز نیازمند است ضمن آنکه بخشی از نیاز فولادی‌ها، مربوط به گاز در فرایند تولید است که به نوعی خوراک تولیدات محسوب می‌شود. تولید فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام می‌شود بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع، حیات فولادی‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

چالش برای برنامه تولید ۵۵ میلیون تن

رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد ایران، گفت: به رغم اعلام افزایش ۲ برابری ظرفیت گاز از سوی مسئولان شرکت گاز ایران حدود ۱۰ سال پیش و انتظار افزایش ظرفیت پس از این مدت، اما این اتفاق رخ نداد. با توجه بی‌اطلاعی در مورد کمبود گاز و درنتیجه، نداشتن برنامه آماده برای این شرایط، اکنون باید به سرعت راهکاری برای حل این چالش بیابیم.

وی ادامه داد: مشابه همین موضوع در طرح هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیز بوده است. به طوری که در اجرایی شدن آن در مسیر دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید با مشکلات این چنینی مواجه هستیم.

ضرورت تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع چالش انرژی

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولادمبارکه بیان کرد: توسعه تولید گاز در کشور همگام با توسعه بخش صنعت نیست ضمن اینکه رشد تولید گاز، کم‌تر از رشد بخش صنعت بوده است. لذا باید برای رفع چالش گاز و برق، کارگروه‌های تخصصی ایجاد و راهکارهای کارشناسی برای رفع این چالش‌ها در نظر گرفته شود. در حوزه گاز تنها به افزایش ظرفیت تولید نباید فکر کرد و می‌توان با افزایش بهره‌وری مصرف گاز، در مصرف آن صرفه‌جویی کرد.

وی یادآور شد: از ۸۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در روز، بیش از ۵۲۰ میلیون مترمکعب آن مصرف بخش خانگی است. باید بینش‌ها را اصلاح کنیم و با فرهنگ‌سازی، در مصرف گاز در بخش خانگی صرفه‌جویی کرد، در همین راستا حاضر هستیم گاز را از مشتریان خانگی یعنی مصرف‌کنندگان نهایی خریداری کنیم.

افت تولید و فروش محصول

امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: چالشی که امسال در حامل‌های انرژی شاهد بودیم باعث شد ۵۴۰ هزار تن تولید، ۱۲ هزار میلیارد ریالی فروش و چهار هزار میلیارد ریالی سود را در ۶ ماهه اول از دست بدهیم.

وی افزود: مهمترین چالش‌های تامین گاز، همگام نبودن توسعه ظرفیت گاز با برنامه‌های توسعه صنایع، افت فشار گاز در ماه‌های سرد سال و اعمال محدودیت‌ها و کیفیت نامناسب گاز دریافتی و وجود ناخالصی‌هایی است که به تجهیزات تولید آسیب می‌زند.

تولید گاز در کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳۴ میلیارد مترمکعب بوده و نیروگاه‌ها ۳۴ درصد، بخش خانگی ۲۷ درصد و بخش صنعت ۱۷ درصد از گاز تولیدی را مصرف می‌کنند. در این میان، صنعت فولاد ۵ درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می‌کند.

پیشنهاد اجازه به فولادی‌ها برای واردات گاز

کسری غفوری مدیرعامل مدیر عامل فولاد خراسان اذعان داشت: واردات گاز تنها راه حل چالش این انرژی در کوتاه مدت است. لذا در حوزه واردات گاز، وزارت نفت باید به شرکت‌ها کمک کند تا خودشان بتوانند واردات گاز را انجام دهند. فولادی‌ها حاضر به سرمایه گذاری در حوزه SNG و LNG هستند.

وی ادامه داد: ذخیره‌سازی حامل‌های بعد از واردات گاز، دومین راهی است که در کوتاه مدت باید برای حل چالش گاز مورد استفاده قرار گیرد. هدررفت گاز در کشور ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و این موارد باید حتما اصلاح شود. افزایش قیمت گاز خانگی باید به صورت پلکانی صورت گیرد تا در بخش خانگی، الگوی مصرف گاز اصلاح شود.

آمادگی فولادی‌ها برای سرمایه‌گذاری در افزایش تولید گاز

اسدالله فرشاد عضو هییت‌مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز در این سمینار بیان داشت: شرکت‌های فولادی همان طور که آرزوی دیرینه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را محقق ساختند، آمادگی دارند که تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی را در زمینه افزایش تولید گاز و بهینه‌سازی مصرف آن در کشور را امضا کنند.

صنعت فولاد؛ سیبل کمبود گاز

محمد آقاجانلو مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد گفت: صنعت فولاد ایران با وجود اینکه سهم حدود ۷ درصدی از کل مصرف گاز کشور دارد، به سیبل تبدیل شده و نخستین بخشی است که در فصل سرما، مصرف گاز آن با محدودیت مواجه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها، صنعت فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری جدی بوده و مشکل گاز که حل شود، نوبت حمل و نقل ریلی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.