پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
فولاد خوزستان نمادی از تخصص و تجلی
20 آذر 1400 - 10:57
شناسه : 21595
نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه و عضو هییت‌رییسه مجلس شورای اسلامی در پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو، فولاد خوزستان را نماد تجلی دانش و تخصص استان خوزستان دانست.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد خوزستان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو با حضور در غرفه فولاد خوزستان، با اشاره به پویایی و ارزآوری صنعت فولاد، اظهار داشت: فولاد خوزستان نماد تجلی دانش و تخصص استان است. این مجموعه عظیم افتخار دارد، برای دفاع از کیان کشور و حفظ تولید، در دوران دفاع مقدس، ۵۷ شهید را تقدیم آب و خاک کشور کند. خوزستان سرزمین رنگین‌کمان اقوام است؛ جایی که اقوام مختلف با نژاد و لهجه‌های مختلف، با تکیه بر دانش و تخصص جوانان، نقش موثری در گردش چرخ صنعت کشور بر عهده دارند. طی سه دهه‌ی اخیر ۴۰ میلیارد یورو در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شده است که از این رقم،‌ ۳۵ میلیارد یورو در بخش ذوب و مابقی در حوزه نورد است. به دلیل متصل نبودن این دو بخش در استان، تولید زنجیره فولاد دچار اختلال شده است.

وی افزود: در تعریف طرح‌های توسعه‌ صنعت فولاد باید مواردی همچون تامین انرژی، اقلیم و تامین مواد اولیه را در نظر گرفت. متاسفانه نگاه جزیره‌ای باعث شده، توسعه به صورت نامتوازن انجام شود و نتیجه‌‌ی آن، شکل گرفتن بحران‌های تامین مواد اولیه برای شرکت‌های فولادی و خوراک اسلب، بیلت و بلوم برای تولیدکنندگان محصولات نوردی شود. ارتباط شرکت‌های زنجیره فولاد خوزستان باید هدفمند باشد. نمود تبلور زنجیره فولاد، تامین ورق‌های طرح عظیم گازی گوره به جاسک است که با خروج شرکت‌های خارجی، از سوی فولاد اکسین تامین شد. با یکپارچه شدن تولیدکنندگان زنجیره فولاد، سرمایه‌گذاری در حوزه تامین انرژی شکل بهتری پیدا می‌کند‌.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کمبود ۱۲ هزار مگاواتی برق در تابستان گذشته را ناشی از سرمایه‌گذاری نکردن در طرح های تامین انرژی دانست و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید ۲۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه می‌شد و با توجه به محقق نشدن، شرکت‌های فولادی با محدودیت‌های برقی مواجه شدند. در تابستان اخیر شرکت فولاد خوزستان، ۵۳۰ هزار تن تولید برنامه‌ریزی خود را از دست داد و به تبع آن بخشی از صادرات و سود این مجموعه از دست رفت. لذا با تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان، علاوه بر پایداری تولید به اشتغال منطقه کمک می‌شود.

یوسفی با اشاره‌ به هم به لزوم واگذاری سهام فولاد اکسین به فولاد خوزستان داشت و بیان کرد: تجربه‌های تلخی که به دلیل اهمال و سوء مدیریت مسئولان وقت در واگذاری درست شرکت‌های استان به بخش خصوصی پیش آمد، نتیجه‌اش به وجود آمدن مشکلاتی برای  شرکت‌هایی همچون گروه ملی، فولاد کاویان، لوله‌سازی اهواز و در مقطعی فولاد اکسین بود. از ابتدای تعریف طرح و به منظور تکمیل زنجیره فولاد، شرکت‌ فولاد اکسین با هدف تولید ورق‌های عریض، طرح تکمیلی فولاد خوزستان در نظر گرفته شد. مجمع نمایندگان خوزستان به صورت ویژه به دنبال واگذاری سهام فولاد اکسین به فولاد خوزستان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه بخشی به توسعه باعث از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود. برای مثال بهترین سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد، تعریف طرح‌های توسعه فولاد در جنوب کشور است، اما در عین حال شاهد هستیم در مناطق کویری که با مشکل آب مواجه هستند، طرح‌های کوچک فولادی تعریف و به بهره‌برداری می‌رسد. چنین طرح‌هایی شاید در کوتاه مدت به اشتغال منطقه کمک کند، اما در دراز مدت با توجه به محدودیت‌های اقلیمی، علاوه بر محدودیت‌های تامین انرژی به کاهش ظرفیت تولید منجر می‌شود. از طرفی به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه آسیب وارد شده و مجبور می‌شویم طرح‌های چند هزار میلیاردی انتقال آب به فلات مرکزی را تعریف کنیم. این در حالی است که استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، دارا بودن ۲۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی، بنادر بین‌المللی، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و حامل‌های انرژی، بهترین اقلیم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای فولاد است. تعریف طرح‌های توسعه در نوار مرزی، حذف هزینه‌های حمل و نقل را به دنبال دارد‌. نگاه توسعه‌ای کشور باید بلندمدت و بر اساس اقلیم کشور باشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.