چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فولاد هرمزگان جنوب به دور از گزند کرونا
19 اسفند 1399 - 15:23
شناسه : 8767
صنعت فولاد جهان، به عنوان يکی از صنايع استراتژيک جهان، از تاثيرات نامطلوب ويروس کرونا بی‌نصيب نمانده است. ویروس کرونا در عمده واحدهای فولادسازی جهان اختلالاتی را به بار آورده و به کاهش توليد و حتی تعطيلی واحدهای توليدی منجر شده است. در اين ميان، ايران نيز همچون ساير کشورها در اين شرايط قرار گرفته است و با مشکلات ناشی از اين ويروس دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما شرکت فولاد هرمزگان با تمهيدات انديشيده‌شده و برنامه‌ريزی صحيح توانسته است بر موانع حاصل از اين بحران فائق آيد. اين شرکت، که دومين توليدکننده تختال در سطح کشور است، توانسته همگام با مقابله با اين بيماری به فعاليت خود نيز ادامه دهد. گزارش پيشِرو عملکرد اين شرکت را در گيرودار کرونا مورد بررسی قرار داده است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

بر اساس گزارش‌های معتبر خارجی، اتحادیه فولاد و سنگ‌آهن چین ویروس کرونا را عاملی مخرب و مزاحم در صنعت فولاد دانسته و این ویروس را عامل نوسانات و تخریب قیمتی فولاد خوانده است. در پی این بحران، شرکت‌ها در لجستیک و حمل‌ونقل با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند، معاملات محصولات فولادی متوقف شده است، قیمت مواد اولیه و تقاضا برای فولاد کاهش یافته است و بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان فولاد جهان، در بحبوحه کرونا، خبر از کاهش میزان تولید خود داده‌اند. همچنین انجمن فولاد و سنگ‌آهن چین در این خصوص معتقد است که تاثیر منفی ویروس کرونا کاملا در آمار عرضه و تقاضای سه‌ماهه نخست ظهور این ویروس قابل مشاهده است؛ بنابراین فولادسازان باید برنامه‌های تولید خود را بر مبنای سفارش‌ها، توانایی حمل‌ونقل، دسترسی به مواد اولیه و… تنظیم کنند. این در حالی است که شرکت فولاد هرمزگان شرایط نسبتا متعادل و مساعدی را در بحبوحه کرونا سپری کرده و هیچ‌گونه تغییری در روند تولید فولاد آن دیده نشده است. دلیل این امر را می‌توان اقدامات پیشگیرانه و بموقع این شرکت در مقابله با ویروس کرونا دانست؛ علاوه بر آن، فعالیت پیوسته نیروهای انسانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر پارامترهای قابل توجه بوده است.

در حال حاضر از شرکت فولاد هرمزگان به عنوان شرکتی پیشتاز در صنعت فولاد نام برده می‌شود؛ زیرا این شرکت در مواجهه با ویروس کرونا کمترین آسیب را دیده و با تمهیدات مدیریتی مطلوب، توانسته است تأثیرات ناخوشایند ناشی از بحران کرونا را خنثی سازد و با توجه به نوسانات شدید ارز و روند رشد قیمت‌های فروش، وضعیت مطلوبی داشته باشد.

تاب‌آوری بالای فولاد هرمزگان جنوب

در نخستین ماه از سال ۱۳۹۹ شیوع ویروس کرونا در کشور اوج گرفت، اما جالب توجه است که در این بحبوحه، تولید شرکت فولاد هرمزگان نه‌تنها افت نداشت، بلکه این شرکت میزان تولید خود را افزایش داد که این امر نشانگر خنثی بودن اثر ویروس کرونا بر این شرکت و همچنین قدرت تاب‌آوری بالای آن در صنعت فولاد است. علاوه بر این، مشکلات اقتصادی نیز نتوانسته است بر میزان تولید این شرکت اثر بگذارد و فولا هرمزگان استوار همچون فولاد به فعالیت‌های خود ادامه داده است. گفتنی است که شرکت فولاد هرمزگان جنوب، علاوه بر رشد تولید، در زمینه نرخ فروش نیز تحولات قابل‌ملاحظه‌ای داشته، به طوری که محصول اصلی این شرکت (اسلب) در یک سال اخیر رشدی ۵۷درصدی را در زمینه فروش تجربه کرده است. بنابراین، با توجه به حجم محصول تولیدی فروردین‌ماه، میزان انباشت محصول در انبار و همچنین انتقال بخشی از تولید فروردین به اردیبهشت‌ماه، انتظار می‌رود که رخدادهای قابل توجهی در این شرکت رخ بدهد؛ زیرا در سال جاری عدم افت قیمتی و رشد نرخ فروش، هر دو زمینه سودسازی را برای این شرکت فراهم کرده‌اند. با موقعیت کنونی شرکت فولاد هرمزگان جنوب، آینده روشنی در انتظار رشد تولیدی محصولات و درآمد این شرکت خواهد بود.

افزايش توليد اسلب فولاد هرمزگان جنوب در گيرودار کوويد-۱۹

بر اساس اطلاعات آماری منتشرشده، میزان تولید اسلب واحدهای فولادسازی کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۲۱۳ تن گزارش شده است که شرکت فولاد هرمزگان جنوب یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۱۰۶ تن از کل تولید اسلب کشور را به خود اختصاص داده و جایگاه دوم در زمینه تولید اسلب کشور را از آن خود کرده است. نمودار ۱ میزان تولید تختال شرکت فولاد هرمزگان را به تفکیک ماه برای سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

میزان اسلب تولیدی توسط شرکت فولاد هرمزگان جنوب از ابتدای سال مالی ۱۳۹۸ تا پایان اسفندماه حدود ۱٫۴ میلیون تن و میزان فروش این محصول نیز ۱٫۵ میلیون تن گزارش شده که با نرخ ۳ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۲۹۹ تومان به ازای هر تن معامله شده است. فروش کلی اسلب تولیدی این شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال گزارش شده است. گفتنی است که این شرکت در سال ۱۳۹۸ در زمینه تولید تختال ۱٫۳ درصد رشد داشته است.

نمودار ۲ میزان تولید اسلب شرکت فولاد هرمزگان جنوب را در ماه‌های درگیر با ویروس کرونا و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این شرکت توانسته است نسبت به سال گذشته و با وجود ویروس کرونا میزان تولید خود را از یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۹۶ تن حدود ۲۰ هزار تن افزایش دهد. روند سالانه تولید اسلب این شرکت در نمودار ۳ نشان داده شده است. بنابراین، با توجه به رشد میزان تولید این شرکت، بدون شک درآمد حاصل از فروش آن افزایش یافته است. همچنین نرخ فروش به ازای هر تن در اسفندماه ۱۳۹۸ معادل ۴٫۹ میلیون تومان و در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ با قیمت تقریبی ۵ میلیون تومان گزارش شده که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مقابله با گسترش ويروس کرونا

به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با اهدای ماسک به افراد حاضر در مجموعه کاری، آن‌ها را ملزم به استفاده از ماسک کرد. واحد سلامت و بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) این شرکت اقداماتی از قبیل غربالگری آزمایشگاهی کل پرسنل امانی و پیمانکار و نیز استقرار دوربین‌های حرارتی را در دستور کار خود قرار داد و با هدف رعایت فاصله اجتماعی، تعداد نیروی انسانی فعال خود را به ۵۰ درصد رساند تا تحت نظارت مدیران به ادامه فعالیت خود بپردازند؛ همچنین زمینه برگزاری جلسات را با خریداری کامپیوترهای مجهز به وب‌کم و میکروفون به صورت مجازی محقق کرد. کارکنان ستادی این شرکت به مدت یک ماه در قرنطینه به سر بردند و پس از آن نیروهای انسانی در دو دسته A و B به صورت یک روز در میان به فعالیت پرداختند. علاوه بر موارد مذکور، از دیگر اقدامات پیشگیرانه این شرکت می‌توان به افزایش آگاهی از طریق پورتال سازمانی، شبکه‌های اجتماعی و پخش پمفلت‌های آموزشی، تعطیلی رستوران‌ها، ضدعفونی کردن و گندزدایی ناوگان حمل‌ونقل و ساختمان‌ها، تب‌سنجی مستمر از پرسنل هنگام ورود به شرکت، کاهش زمان حضور نیروهای ستاد، غیرفعال کردن اثر انگشت و الزام پرسنل در استفاده از کارت،  لغو ماموریت‌ها، اعطای مرخصی به پرسنل دارای علائم سرماخوردگی، کاهش زمان حضور پرسنل و تعطیلی پرسنل ستادی اشاره کرد. گفتنی است که شرکت فولاد هرمزگان جنوب مبلغ ۵ میلیارد تومان را در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و همیاری با استانداری هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا و بهبودی بیماران کرونایی برای کمک به کادر بهداشت و درمان اختصاص داد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.