جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
فولاد هرمزگان جنوب در رتبه ۴۶
08 فروردین 1400 - 16:18
شناسه : 9393
معاونت مالی و اقتصادی شركت فولاد هرمزگان جنوب خبر داد؛ چهارده شرکت از پانصد شرکت برتر کشور در استان هرمزگان قرار گرفته‌اند. از جمله شرکت‌های برجسته در اين استان می‌توان به شرکت فولاد هرمزگان جنوب اشاره کرد که در بين صد شرکت برتر ايران جای گرفته است. در سال‌های متوالی، اين شرکت توانسته است رتبه‌های درخشانی را به ثبت برساند. در حال حاضر اين شرکت رتبه 46 را در بين شرکت‌های بزرگ ايران دارد و پيش‌بينی می‌شود که با توجه به پتانسيل‌ها و قابليت‌های فولاد هرمزگان، رتبه اين شرکت در سال‌های آتی ارتقا يابد.
ارسال توسط : نویسنده : مصطفی متقی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

در عرصه رقابتی صد شرکت برتر ایران، شرکت‌ها عمدتا بر اساس شاخص‌های عملکردی و مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در زمینه مسائل مالی، شرکت فولاد هرمزگان جنوب، با مالکیت تحت اختیار بخش خصوصی، در سال ۱۳۹۸ و همچنین سال‌های پیش از آن به نتایجی ارزشمند دست یافته است. این شرکت، در گروه صنعتی فلزات اساسی، در سال‌های متوالی توانسته است در زمره ده شرکت برتر قرار گیرد که دلیل این امر، افزایش میزان فروش این شرکت است.

فولاد هرمزگان جنوب در دسته صدتايی نخست

بر اساس ارزیابی‌های سالانه سازمان مدیریت صنعتی، فولاد هرمزگان جنوب به عنوان یکی از صد شرکت برتر کشور معرفی شده است. از اواخر سال ۱۳۹۵ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، با رویکرد مدیریتی جدید، برنامه توسعه همه‌جانبه را تدوین و آغاز کرد. این شرکت با تهیه نقشه استراتژیک و با هدف‌گذاری خروج از زیان انباشته و دستیابی به سودآوری پایدار، همواره به دنبال بهبود مستمر بوده است؛ جوایز شرکت در زمینه تعالی سازمانی گواه بر این بهبود مستمر است. نمودار ۱ رتبه‌های این شرکت در IMI100 را نشان داده است. این شرکت در زمینه سودآوری و تثبیت آن و همچنین در زمینه عملیاتی، پیشرفت قابل توجهی داشته است. در ضمن، شرکت فولاد هرمزگان یکی از پایه‌های اصلی سودآوری را مدیریت هزینه در نظر گرفته است تا در شرایط بحرانی بتواند به سود قابل قبولی برسد. این شرکت قریب به چهار سال بهترین عملکرد در زمینه بهای تمام‌شده را در بین شرکت‌های فولادساز هم‌تراز خود داشته است. البته همچنان جای بهبود و ارتقا وجود دارد و این مسئله به صورت یک هدف استراتژیک در دستور کار شرکت فولاد هرمزگان جنوب قرار گرفته است. نمودار ۲ میزان فروش و سود خالص شرکت فولاد هرمزگان جنوب طی‌ سال‌های اخیر را نشان می‌دهد. در این راستا، تشکیل کمیته‌های تحول و همچنین کمیته‌های تخصصی حل مسئله کمک شایانی کرده‌اند. با توجه به پیـش‌بینی‌هـا و شرایــط پیشِ‌رو، به‌سرعـت تصمیم‌گیری می‌شود و از ایجاد بحران جلوگیری به عمل می‌آید.

تحولات در زمينه توليد و فروش

در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فولاد، توانست رتبه چهارم تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد و با تولید یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن فولاد خام، بیش از ۷ درصد از سهم تولید فولاد خام کشور را از آن خود کند. سهم شرکت فولاد هرمزگان جنوب در تولید فولاد خام کشور در سال‌های اخیر در نمودار ۳ نشان داده شده است. این شرکت در دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۸ به رشد ۶۵ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته دست یافته است. تولید محصول شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشته است.

ایـن شرکت توانستــه اسـت میـزان فـروش محصولات ویژه و خاص مورد استفاده در صنایع تولید مخازن تحت فشار، کپسول گاز مایع، سازه‌های پراستحکام و قطعات ماشین‌آلات را در بازارهای داخلی و بین‌المللی به میزان ۷۸ هزار و ۶۵۲ تن برساند. در راستای اقدامات صورت‌گرفته در زمینه فروش، بازارهای جدید صادراتی در مناطق چین و شمال آفریقا توسعه یافتند. گفتنی است که در سال گذشته میزان محصول اسلبِ به‌فروش‌رسیده در داخل و خارج از کشور به یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۷۳۶ تن رسید که از این میزان ۵۲٫۳ درصد در بازارهای صادراتی و ۴۷٫۷ درصد در بازار داخلی عرضه شده است. در سال ۱۳۹۸ میزان تولید محصول تختال، با یک درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۷، از یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۲۷۶ تن به یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن رسید. در سال ۱۳۹۸ میزان فروش بریکت و آهک نسبت به سال ۱۳۹۷ به‌ترتیب ۴۴ و ۱۱ درصد کاهش داشته، اما میزان فروش آهن اسفنجی افزایشی چشمگیر یافته است.

درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت فولاد هرمزگان جنوب در بازارهای داخلی و صادرات، با رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷، از ۳۷ هزار و ۲۶۱میلیارد ریال به ۶۱ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال رسیده است. درآمدهای فروش در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به سال قبل به‌ترتیب ۳۲ و ۱۱۱ درصد رشد داشته است. در سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت خرید هر تن اسلب فولاد هرمزگان در بازارهای صادراتی ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۳ ریال و در بازارهای داخلی ۳۹ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۳ ریال نرخ‌گذاری شده بود.

در نمودار ۴، میزان فروش داخلی و خارجی شرکت و همچنین نرخ رشد سالانه هریک نشان داده شده است. بر اساس این نمودار، شرکت هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارجی عملکرد بسیار موفقی داشته است.

دستاوردهای فولاد هرمزگان جنوب

در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، با تلاش در زمینه‌های گوناگون، اهداف خود را محقق ساخت و توانست تقدیرنامه چهارستاره تعالی سازمانی را از آن خود کند. در زمینه مشتری‌مداری نیز موفق به کسب لوح تقدیر رضایتمندی مشتریان شد و علاوه بر آن، گواهی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را اتخاذ کرد. این شرکت، همچون سال‌های گذشته، در سال ۱۳۹۸ نیز در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر کشور جای گرفت. دستیابی به مدال زرین دومین مدیر ملی جهادي، حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی، کسب عنوان واحد نمونه صنعتی استان هرمزگان و صادرکننده نمونه برای پنج سال پیاپی از دیگر دستاوردها و افتخارات این شرکت در سال ۱۳۹۸ بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد هرمزگان مجموعه اقداماتی را به منظور آغاز به کار پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازي از ۱٫۵ میلیون تن به ۲ میلیون تن و احداث کارخانه نورد ورق عریض در دستور کار خود قرار داد. افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب لنس‌هاي تزریق اکسیژن، گرافیت و آهک، افزایش نرخ شارژ مواد به کور‌ه‌های قو‌س‌الکتریکی، تهیه و تدوین اسناد قراردادي پروژه‌های تصفیه‌خانه احیا، نصب سولفورزدا در واحد احیا و را‌ه‌اندازی سیستم اطلاعاتی مدیریت بودجه خرید از دیگر دستاوردهای این شرکت در زمینه تکنولوژی بوده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.