سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
قرقیزستان مالک معدن طلای کومتار شد
16 فروردین 1401 - 17:08
شناسه : 26234
رییس جمهور قرقیزستان خطاب به مردم از انعقاد یک توافق جهانی در مورد واگذاری کامل «کومتار» به این کشور خبر داد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سادیر جباراف رییس جمهور قرقیزستان، اظهار داشت:۱۰۰ درصد سهام شرکت طلای «کومتار» به قرقیزستان واگذار شد. لذا می‌توانیم به مردم قرقیزستان و کل جامعه جهانی اعلام کنیم معدن «کومتار» به طور کامل و غیرقابل برگشت به میهن ما بازگردانده شده است.

وی افزود: به تازگی یک توافقنامه تسویه حساب با شرکت کانادایی «سنتررا گلد» امضا کرده‌ایم. بنابراین، ما توانستیم از انتقال کامل و غیرقابل برگشت «معدن کومتار» بزرگ‌ترین دارایی ملی خود به قرقیزستان اطمینان حاصل کنیم. بدون اغراق می‌توانم بگویم که امروز به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشور خود ثبت خواهد شد؛ چراکه مردم مسئولیت سرنوشت خود را به دست خود گرفتند.

رییس جمهور قرقیزستان با اشاره به اینکه در نتایج توافقنامه با «سنتررا گلد» همه سهام شرکت به نفع قرقیزستان بازگردانده شده است، گفت: این موفقیت را به همه صمیمانه تبریک می‌گویم و در این راستا می‌خواهم نکات اصلی توافقات انجام شده را به شما بگویم که ۱۰۰ درصد سهام شرکت طلای «کومتار» هم‌اکنون متعلق به جمهوری ماست.

جباراف بیان کرد: دعاوی دادگاهی با شرکت کانادایی به پایان رسید، گفت: سنتررا تمام دعواهای مطرح شده در ایالات متحده، سوئد و کانادا علیه طرف قرقیزستان را خاتمه خواهد داد. البته رسیدن به این توافق آسان نبود و تصمیم‌گیری هر مورد حدود یکسال طول کشید تا تکمیل شود.

وی در پایان درباره سود معدن طلای «کومتار» خاطرنشان کرد: از معدن طلای در هفت ماهه اول سال گذشته ۳۲۳ میلیون دلار درآمد داشتیم. امسال انشاالله ۵۰۰ میلیون خواهیم داشت. به گفته کارشناسان، در ۱۰ سال آینده با استخراج ۱۶۰ تا ۲۰۰ تن طلا، یعنی پنج میلیارد سود از «کومتار» دریافت خواهیم کرد. این یک سود مستقیم و یک حمایت بزرگ برای بودجه است.

گفتنی است، معدن طلای «کومتار» بزرگ‌ترین معدن طلای کوهستانی در آسیای مرکزی بوده که در منطقه ایسیک کول قرقیزستان واقع شده است. از سال ۱۹۹۷ استخراج طلا در این زمینه به شرکت کانادایی «سنتررا» واگذار شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.