جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
قطار توسعه فولاد هرمزگان توقف‌ناپذیر است/ ثبت رکوردهای پیاپی در تولید و فروش
18 اسفند 1401 - 15:34
شناسه : 34254
عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: استان هرمزگان یکی از مناطق پرپتانسیل برای توسعه صنعت فولاد در کشور به شمار می‌آید و در اسناد بالادستی بر این مهم با تولید 10 میلیون تن فولاد در افق 1404 تاکید شده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

استان هرمزگان یکی از مناطق پرپتانسیل برای توسعه صنعت فولاد در کشور به شمار می‌آید و در اسناد بالادستی بر این مهم با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ تاکید شده است. شرکت فولاد هرمزگان به عنوان سومین شرکت بزرگ فولادی کشور، قطب تولید فولاد در جنوب کشور محسوب می‌شود. این شرکت از مزایی همچون قرارگیری در مجاورت خلیج فارس جهت دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیکی به  مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ‌آهن گل‌‎گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل‌ونقل جاده ای و ریلی برخودار است. شرکت فولاد هرمزگان علی‌رغم چالش‌های موجود در صنعت فولاد کشور همچون قطعی گاز و برق و همچنین شرایط دشوار صادرات محصولات فولادی، موفق به ثبت رکوردهای خوبی در تولید و فروش محصولات خود در بازارهای داخلی و صادراتی در پایان ۱۱ ماه امسال شده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهیم خواند:

وضعیت تولید شرکت فولاد هرمزگان تا پایان ۱۱ ماه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت فولاد کشور در چند سال اخیر با چالش کمبود انرژی برق در فصل تابستان و گاز در فصل زمستان مواجه بوده است. امسال نیز با توجه به گرمای بیش از حد هوا از اواخر فصل بهار، محدودیت‌های شدید برق آغاز شد و تا اوایل شهریور ماه ادامه داشت. در فصل زمستان نیز سرمای شدید نیز موجب کمبود گاز برای صنایع فولادی کشور شد اما تمام این محدودیت‌‌ها مانع عملکرد خیره‌کننده فولاد هرمزگان نشدند. در ۱۱ ماه امسال توانستیم با تلاش مضاعف همه همکاران حوزه تولید، پنج رکورد ماهیانه تولید را به ثبت برسانیم که چهار رکورد از شهریور ماه تا آذر ماه به صورت پی در پی بوده‌اند. تا پایان بهمن ماه موفق شدیم یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۵۰ تن محصول نهایی تولید کنیم که این میزان حدود ۶ درصد از سال گذشته بیشتر بوده است. در صورتی که با همین وضعیت پیش برویم، امیدواریم میزان تولید از ظرفیت اسمی عبور کند و حتی می‌توانیم نیم‌نگاهی هم به رکوردشکنی در میزان تولید سالیانه داشته باشیم.

ارزیابی شما از عوامل موثر در ثبت رکوردهای فوق در شرکت فولاد هرمزگان چیست؟

باید توجه داشت که در یک مجموعه تولید، همه عوامل در کنار هم دست به دست یکدیگر می‌دهند تا رکوردها رقم بخورند. به طور مثال، واحد خرید مواد اولیه را به موقع خریداری می‌کند و به واحد بهره‌برداری تحویل می‌دهد. همچنین بخش حمل‌ونقل و خدمات، پشتیبانی و فنی، منابع انسانی و… در ایجاد این رکوردها تاثیرگذار بوده‌اند. هنگامی که تمام واحدهای سازمانی مانند پازل در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند سازمان را به درجات بالایی از ترقی برسانند و به همین دلیل شاهد رکوردشکنی‌هایی از سوی فولاد هرمزگان در یکی دو سال اخیر بوده‌ایم.

از منظر فنی، شرکت فولاد هرمزگان مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری و انتخاب شعار سال از سوی ایشان مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، تلاش کرده است به این شعار جامه عمل بپوشاند. این شرکت استفاده از دانش بومی را در تمام ابعاد تولید سرلوحه کار خود قرار داده و افزایش تولید و رکوردشکنی‌های پیاپی توسط این شرکت، بیانگر اتخاذ استراتژی دانشی و صحیح است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این رابطه انجام دادیم، توجه به طرح‌هایی بود که موجبات افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر را فراهم می‌آورند. از جمله عوامل موثر در ثبت رکوردهای اخیر می‌توان به برنامه‌ریزی و آماده‌به‌کاری تجهیزات در خطوط تولید، تامین مواد اولیه باکیفیت و به‌موقع، افزایش عمق کوره که سبب کاهش شدید تعمیرات گرم نسوز کوره یا همان کف‌سازی و بانک‌سازی شده و در ادامه منجر به بهبود پارامترهای تولیدی از قبیل کاهش زمان Power on می‌شود، کاهش شارژ فلزی، افزایش راندمان، کاهش نرخ مصرف الکترود و کاهش نرخ مصرف نسوز اشاره کرد. به این موارد می‌توانیم پیشنهاد «فرآوری گرم سرباره کوره‌های قوس الکتریکی فولاد هرمزگان» را اضافه کنیم که یکی از ابتکارات کم‌نظیر کارکنان و کارشناسان فولاد هرمزگان بود و در افزایش تولید و ثبت رکوردها نقش موثری داشت. به طور کلی شرکت فولاد هرمزگان از هر طرح دانش‌محوری که به بهره‌وری و افزایش تولید کمک کند، استقبال خواهد کرد. در این رابطه، تفاهم‌نامه‌هایی را با مراکز علمی و پژوهشی به امضا رساندیم و بر اساس آن‌ها از نخبگان و طرح‌های برتر حمایت خواهیم کرد.

فولادسازان کشور با توجه به نوسانات قیمت فولاد، سال سختی را پشت سر گذاشتند. در چنین شرایطی، شرکت فولاد هرمزگان در حوزه فروش چه عملکردی را به ثبت رسانید؟

همان‌طور که اشاره شد، صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱، شرایط نسبتا دشواری را پشت سر گذاشت. در ابتدای سال جاری که قیمت‌های جهانی فولاد افزایش یافت، اعمال عوارض بر صادرات محصولات معدنی و فلزی، تولیدکنندگان فولاد را با چالش مواجه کرد. پس از اینکه عوارض صادراتی لغو شد، متاسفانه با کاهش شدید قیمت‌های جهانی فولاد مواجه شدیم که بر صنعت فولاد کشور نیز اثرگذار بود و شاهد افت قیمت‌ها در سطح بازار بودیم اما تمامی این مسائل باعث نشدند فولاد هرمزگان از بازار پا پس بکشد و عزم ما را بر تداوم عرضه در بازار داخلی و بازارهای صادراتی جزم کرد. علی‌رغم تمام محدودیت‌های داخلی به ویژه در زمینه انرژی و تحریم‌ها، در ۱۱ ماه امسال توانستیم ۷۴۰ هزار تن تختال در بازار داخلی به فروش برسانیم و موفق به صادرات ۵۴۳ هزار تن محصول نهایی در بازارهای جهانی شدیم که ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. همچنین تا پایان بهمن ماه در مجموع فروش داخلی و صادراتی توانستیم یک میلیون و ۲۸۳ هزار تن محصول نهایی را روانه بازار مصرف کنیم که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. این میزان فروش در بازارهای داخلی و صادراتی علی‌رغم همه چالش‌ها نشان می‌دهد فولاد هرمزگان بر تمام این مشکلات غلبه کرده و توانسته است جای پای خود را در بازار مستحکم‌تر از قبل کند. در زمینه درآمدزایی نیز توانستیم هفت هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان در بازارهای صادراتی، ۱۰ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان از بازارهای داخلی و در مجموع ۱۸ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان درآمد کسب کنیم. این میزان درآمد در حالی به دست آمد که بعضا شاهد افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌های داخلی و جهانی بودیم و این رقم در شرایط کنونی بازار یک موفقیت قابل توجه محسوب می‌شود.

شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر، موفقیت‌های مهمی را کسب کرده است. این موفقیت‌ها در چه زمینه‌هایی بوده و چگونه حاصل شده‌‌اند؟

آنچه که یک سازمان را از سایر رقبا متمایز می‌کند، علاوه بر تولید محصول با کیفیت و فروش آن در بازارهای داخلی و بین‌المللی، کسب موفقیت‌های قابل توجه در تمام عرصه‌ها است. در زمینه تولید، امسال موفقیت‌‌های بی‌نظیری داشتیم که ثبت پنج رکورد تولید ماهیانه بیشتر از ۱۵۰ هزار تن، یعنی بیشتر از ۲۰ درصد از ظرفیت اسمی در زمینه تختال، ثبت یک رکورد ماهیانه در زمینه تولید آهن اسفنجی، ثبت چندین رکورد تولید روزانه تختال، کاهش مصرف انرژی، کاهش توقفات اضطراری، کاهش مصرف الکترود گرافیتی، کاهش مصرف نسوز، ثبت رکورد ۹۹٫۹۵ درصد تولید ذوب مطابق با سفارش آنالیزی، کاهش زمان تخلیه تا تخلیه کوره و…، از مهم‌ترین موفقیت‌های شرکت فولاد هرمزگان در حوزه بهره‌برداری بوده‌اند. با این حال یکی از موفقیت‌های مهم فولاد هرمزگان در زمینه تولید، ثبت رکورد سرعت ریخته‌گری به میزان ۱٫۶ متر بر دقیقه بوده است که بالاترین رکورد ریخته‌گری تختال در کشور به شمار می‌آید.

در سایر حوزه‌ها نیز شرکت فولاد هرمزگان موفق به کسب افتخاراتی همچون عنوان برترین عرضه‌کننده بورس کالا، دریافت لوح تقدیر سه ستاره در جایزه تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی در نهمین کنفرانس آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی، قهرمانی تیم فوتبال ساحلی فولاد هرمزگان در مسابقات کارگری جهان، کسب عنوان پروژه برتر در جشنواره ملی بهره‌وری، قهرمانی تیم بسکتبال فولاد هرمزگان در لیگ دسته دوم و صعود به دسته اول، کسب عنوان رتبه برتر ایمنی جنوب شرق کشور، قهرمانی تیم فوتبال ۶ نفره شرکت در مسابقات بین‌المللی شرکت‌های کارگری، دریافت لوح تقدیر مدیریت برتر از اجلاس سراسری مدیریت مشتری‌مداری، دریافت تقدیرنامه چهره شاخص از همایش ملی ارتقای اخلاق حرفه‌ای و ترویج مسئولیت‌پذیری، دریافت تندیس مدیریت در اجلاس سراسری ۱۰۰ مدیر شایسته سال، کسب تندیس برند برتر در اجلاس نشان منتخب ملی مصرف‌کنندگان، دریافت تندیس ویژه از چهارمین جشنواره حاتم، کسب تندیس نوزدهمین دوره سمپوزیوم روابط عمومی، دریافت تندیس اجلاس سراسری برند ملی اعتماد ملی، دریافت تندیس برنزین از دومین کنفرانس و ششمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال و… شده است.

با توجه به اهمیت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت فولاد، شرکت فولاد هرمزگان چه اقداماتی در این زمینه در سال جاری انجام است؟

همان‌طور که بارها بیان شده است، صنایع فولاد باید به جامعه و کارکنان خود خدمت کنند و شرکت فولاد هرمزگان نیز بارها این موضوع را ثابت کرده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه انجام داده‌ایم، مشارکت در طرح اکرام ایتام و محسنین با هدف حمایت از ۱۰ هزار کودک یتیم و غیریتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان بوده است. علاوه‌براین، اقداماتی همچون حمایت و کمک مالی و غیر مالی به مراکز خیریه مانند مرکز نگهداری ایتام بنت‌النبی (س) و مرکز معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر بندرعباس انجام داده‌ایم. ارسال بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن اکسیژن مایع به بیمارستان‌های سطح استان، توزیع ۵۰۰ هزار عدد ماسک به هیئت‌های عزاداری در دهه محرم و کمک به وزارت بهداشت در جهت طرح پویش ملی اطلاع‌رسانی مبارزه با کرونا، از دیگر اقدامات شرکت فولاد هرمزگان در زمینه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به شمار می‌رود. یکی از اقدامات بارز شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی طی دو سال اخیر که رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته، نقش‌آفرینی شرکت در توسعه فعالیت‌های ورزشی بوده است. شرکت فولاد هرمزگان با توجه به نقش ورزش در ایجاد نشاط و شادابی جوانان و کمبود امکانات ورزشی در استان هرمزگان، یکی از رسالت‌های خود را حمایت از ورزش استان قرار داده است. این شرکت در حال حاضر از ۳۵ تیم مختلف حمایت می‌کند و حدود یک هزار ورزشکار را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است.

چه چشم‌اندازی را برای شرکت فولاد هرمزگان متصور هستید؟

استان هرمزگان یکی از مناطق پرپتانسیل برای توسعه صنعت فولاد در کشور به شمار می‌رود و در اسناد بالادستی نیز بر این مهم با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ تاکید شده است. از این رو، شرکت فولاد هرمزگان توسعه را یکی از اهداف و استراتژی‌های اساسی خود در نظر گرفته‌ است. در این زمینه سال گذشته کلنگ چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را به ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان زمین زده‌ایم. در حال حاضر برای فولاد هرمزگان طرح‌های بزرگی همچون افزایش ظرفیت واحد فولادسازی از ۱٫۵ میلیون تن کنونی به ۳٫۲ میلیون تن، احداث واحد تولید محصول گرم، افزایش ظرفیت واحد آهن‌سازی به میزان ۱٫۶ میلیون تن، احداث واحد گازهای صنعتی شماره ۳، احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی، افزایش ظرفیت سیلوهای آهن اسفنجی، احداث مدول سوم آهن‌سازی، احداث ایستگاه جدید گاز طبیعی و افزایش ظرفیت تولید کوره‌های قوس الکتریکی از طریق نصب Sidewall Lance در نظر گرفته‌ایم. ضمن اینکه با مشارکت دیگر شرکت‌ها، احداث مگامدول آهن‌سازی را در ستاره سیمین هرمز به ظرفیت ۱٫۷۲ میلیون تن آغاز کرده‌ایم. فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر نشان داده است که یک شرکت پویا و شاداب بوده و هیچ یک از موانع و چالش‌های داخلی و بین‌المللی نمی‌تواند مانع پیشرفت این شرکت شود. قصد داریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای علاوه بر افزایش تولید، تولید محصولات ویژه و تکمیل زنجیره ارزش افزوده، به یکی از برندهای برتر صنعت فولاد کشور و دنیا تبدیل شویم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.