پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
قطار توقف‌ناپذیر خلق ارزش
18 فروردین 1400 - 15:32
شناسه : 9977
امروزه، با توجه به افزايش توليد و مصرف فولاد در جهان، تامين تقاضای سنگ‌آهن واحدهای فولادی بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در اين ميان، ايران پتانسيل و ذخاير معدنی قابل توجهی دارد و در راستای رسيدن به توليد 55 ميليون تن فولاد تا سال 1404، بايد بتواند از اين ذخاير بهينه‌ترين بهره‌برداری را داشته باشد. با توجه به نياز صنعت فولاد کشور به سنگ‌آهن، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با استراتژی‌ها و برنامه‌ريزی‌های عملياتی مدون، به دنبال تامين بخش قابل توجهی از اين نياز است. در سال 1398 اين شرکت با توليد نزديک به 9 ميليون تن کنسانتره سنگ‌آهن از 38 ميليون تن کنسانتره توليدی کشور، سهمی حدودا 24 درصدي را به خود اختصاص داد و با توليد 3 ميليون و 300 هزار تن گندله سنگ‌آهن، سهمی 9 درصدی از بازار گندله کشور را کسب کرد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

در حال حاضر مجتمع تولیدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از دو مجتمع عظیم معدنی و صنعتی تشکیل شده است. مجتمع معدنی شامل معدن و واحد فراوری کنسانتره و مجتمع صنعتی متشکل از واحدهای گندله‌سازی، آهن اسفنجی و فولادسازی است.

معدن چادرملو به لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق شهر یزد و ۳۰۰کیلومتری جنوب شهر طبس واقع شده است. ذخیره زمین‌شناسی این معدن حدود ۴۰۰ میلیون تن، ذخیره اقتصادی قابل استخراج ۳۲۰ میلیون تن، متوسط عیار (Fe 2/55) درصد، متوسط میزان برداشت باطله به سنگ‌آهن ۲ به ۱ تن و  کل کنسانتره سنگ‌آهن قابل تولید ۲۰۰ میلیون تن برآورد شده است.

اولین واحد فراوری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (تولید کنسانتره سنگ‌آهن) در سال ۱۳۷۶ با سه خط تولید کنسانتره به ظرفیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید. در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت با احداث خطوط ۴ و ۵ کارخانه فرآوری و احداث سنگ‌شکن دوم شروع شد که با راه‌اندازی و شروع بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت تولید کنسانتره شرکت به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش یافت.  

محصولات مجتمع معدنی شرکت شامل كنسانتره، سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده (درشت‌دانه و ریزدانه) و كنسانتره آپاتیت می‌شود.

در سال ۱۳۹۱ سنگ بنای مجتمع عظیم صنعتی چادرملو با ساخت و راه‌اندازی واحد گندله‌سازی چادرملو با ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، در ۲۵ کیلومتری اردکان یزد گذاشته شد. از جمله مزایای تولید گندله برای شرکت چادرملو می‌توان به مواردی از قبیل ارزش افزوده بالای محصول، تقاضای پرکشش آن در داخل کشور و منطقه و تضمین تامین مواد اولیه از محل کنسانتره تولیدی در کارخانه کنسانتره اشاره کرد. گندله در واقع حلقه واسط بین معدن سنگ‌آهن و کارخانجات تولید فولاد است؛ در نتیجه، احداث کارخانه گندله‌سازی بدون شک نقش بسزایی در توسعه و تکمیل زنجیره تولید فولاد ایفا می‌کند.

با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولید فولاد، شرکت چادرملو با مشارکت در دو طرح فولادی راه‌اندازی واحد آهن اسفنجی و واحد فولاد‌سازی شرکت آهن و فولاد ارفع، هریک با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، و واحد تولید آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، به توسعه طرح‌های خود در مجتمع صنعتی ادامه داد.

علاوه بر این مشارکت‌ها، در سال ۱۳۹۱ طرح احداث کارخانه احیای مستقیم چادرملو با ظرفیت سالانه ۱٫۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی شروع شد و در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید و تولید تجاری آن از سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عملیات احداث کارخانه جدید فولادسازی چادرملو را در سال ۱۳۹۱ شروع کرد و در سال ۱۳۹۷، با تولید حدود ۸۸۰ هزار تن شمش فولاد، به یکی دیگر از اهداف خود دست یافت. ظرفیت فولادسازی این واحد، تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد است. به موازات اجرای طرح کارخانه شمش فولاد چادرملو، احداث کارخانه نورد سرمد ابرکوه با سرمایه‌گذاری ۶۵ درصدی چادرملو در ابرکوه یزد آغاز شد. این واحد نیز، با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن انواع مقاطع فولادی به عنوان محصول نهایی در زنجیره تولید، در اوایل سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

افزايش توليد در زنجيره ارزش فولاد

در نمودار ۱، میزان تولید واقعی کنسانتره سنگ‌آهن خشک، گندله، فولاد و آهن اسفنجی در سال‌های اخیر نشان داده شده است. طی سال‌های اخیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه حدود ۹ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن خشک تولید کرده است. تولید گندله شرکت نیز بین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در نوسان بوده است که نشان می‌دهد شرکت توانسته بیش از ظرفیت اسمی واحد گندله‌سازی، محصول تولید کند. تولید آهن اسفنجی از سال ۱۳۹۷ شروع شده است و شرکت توانسته در سال ۱۳۹۸ بیش از یک‌میلیون و ۵۸۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. تولید فولاد نیز از سال ۱۳۹۶ با تولید نزدیک به ۳۳۰ هزار تن شروع شد و در سال ۱۳۹۸ به بیش از یک میلیون تن رسید.

افزيش درآمد و سودآوری

بر اساس اطلاعات آماری منتشرشده، درآمد عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (شرکت اصلی) در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۶هزار میلیارد ریال افزایش یافته و از ۷۱ هزار میلیارد ریال به ۹۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. درآمدهای عملیاتی تلفیقی این شرکت در سال ۱۳۹۷، ۸۰ هزار میلیارد ریال بوده که با ۳۹ هزار میلیارد ریال رشد در سال ۱۳۹۸، به ۱۱۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. سهم درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی از کل درآمدهای تلفیقی گروه در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به‌ترتیب ۷/۸۸ و ۵/۸۱ درصد بوده است. به طور کلی، طی سالیان گذشته تاکنون درآمدهای عملیاتی این مجموعه، اعم از تلفیقی و شرکت اصلی، روندی صعودی داشته است.

صورت‌های مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که سود خالص تلفیقی این شرکت ۴۷ هزار میلیارد ریال و سود شرکت اصلی ۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است. در سال ۱۳۹۷ سود خالص تلفیقی ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ تقریبا ۱۶ هزار میلیارد ریال رشد داشته است. همچنین سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۶، ۱۲ هزار میلیارد بوده که با رشد ۱۵ هزار میلیارد ریالی، به ۲۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ رسیده است. به طور کلی، سود خالص این شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ تقریبا ۲۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. شایان ذکر است که افزایش سود خالص ماحصل تغییرات در هزینه‌های عملیاتی، مالی و سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، تغییرات در قیمت‌های فروش و حجم فروش‌ها، تغییرات در بهای تمام‌شده کالای فروش رفته و تغییرات در مالیات است.

در سال ۱۳۹۸ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۹ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تر (معادل ۷/۸میلیون تن کنسانتره خشک) تولید کرد؛ علاوه بر این، با تولید ۵۰۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، ۲۰٫۶۲ درصد از کل تولیدات داخلی سنگ‌آهن کشور را به خود اختصاص داد. در سال ۱۳۹۸ سهم کنسانتره ‌سنگ‌آهن خشک از کل فروش داخلی شرکت ۴۰٫۳ درصد، فولاد ۳۰٫۵ درصد، آهن اسفنجی ۸٫۸ درصد و گندله ۱۷٫۶ درصد بوده است. کنسانتره آپاتیت خشک، محصول ریزدانه و درشت‌دانه خشک و محصول انرژی برق سهم اندکی از میزان فروش محصولات داخلی داشته‌اند. در عین حال، سهم فولاد از کل فروش (داخلی و صادراتی) ۴۰٫۴ درصد، گندله ۱۵٫۹ درصد و آهن اسفنجی ۷٫۲ درصد بوده است.

افزايش دارايی‌ها

در سال ۱۳۹۸ مجموع دارایی‌های تلفیقی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۴۶ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است. همچنین ارزش دارایی‌های شرکت اصلی نیز در سال ۱۳۹۷ از ۹۸ هزار میلیارد ریال به ۱۲۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است. سهم دارایی‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شرکت‌های وابسته از کل دارایی‌ها در سال ۱۳۹۷،  94 درصد و در سال ۱۳۹۸، ۸۶ درصد بوده است. میزان دارایی‌های این مجموعه در سال‌های متوالی روندی روبه‌رشد داشته است.

نمودار ۴ ارزش مجموع دارایی‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را نشان می‌دهد. ارزش مجموع دارایی‌های این شرکت از سال ۱۳۹۴ به بعد روندی صعودی طی کرده، به طوری که میزان دارایی‌های شرکت در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با ۶۲ هزار میلیارد ریال سال ۱۳۹۴، تقریبا دوبرابر شده است.

دستاوردهای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۳۹۸ موفق شد قطعات وارداتی مورد نیاز خود را بومی‌سازی کند؛ تعداد بومی‌سازی‌های این مجتمع به تفکیک در دو بخش معدنی و صنعتی به‌ترتیب ۶۱۹ و ۳۴۹ قطعه بوده است. مجتمع معدنی این شرکت به طور تجمعی از آغاز فعالیت خود تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۱۱ هزار و ۱۱۹ قطعه و مجتمع صنعتی این شرکت نیز تقریبا یک هزار و ۹۳۲ قطعه را بومی‌سازی کرده‌اند؛ در مجموع تاکنون در این مجموعه ۱۳ هزار و ۵۱ قطعه بومی‌سازی شده است.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، پس از راه‌اندازی واحد فولاد، برای نخستین بار جمع ذوب ریخته‌گری شمش در یک روز از ۲۳ تن عبور کرد و با تولید ۳ هزار و ۸۸۷ هزار تن شمش صادراتی، رکورد شرکت را ارتقا بخشید. گفتنی است که کارخانه فولاد چادرملو در اواخر سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و ظرفیت سالانه تولید فولاد آن بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولادی با بالاترین استانداردهای جهانی است.

برنامه‌های پيشِ‌روی چادرملو در سال جاری

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال جاری در صدد است در زمینه امور مالی خود علاوه بر ثبت افزایش سرمایه، بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده خود، سرمایه‌ شرکت را از مبلغ ۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان به مبلغ ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برساند. برنامه‌های تولید محصول در این شرکت نیز بدین صورت خواهد بود که کنسانتره تر به میزان  ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، سنگ‌آهن دانه‌بندی۵۰۰ هزار تن، گندله ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، آهن اسفنجی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و شمش فولاد یک میلیون تن تولید خواهند شد. در زمینه فروش نیز شرکت برنامه‌ریزی کرده است که ۴ میلیون و ۹۱۴ هزار تن کنسانتره خشک (معادل ۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تن کنسـانتره تر) را در سال جاری به فروش برساند. همچنین هدف‌گذاری کرده است که ۳۷۵ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندله، ۲۳۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن شمش فولاد (مشتمل بر فروش ۵۰۰ هزار تن شمش صادراتی) را به فروش برساند. مطابق تعرفه‌های وزارت نیرو، برق تولیدی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی چادرملو هم به شرکت مدیریت برق کشور و یا در قالب قراردادهای دوجانبه به فروش می‌رسد. با توجه به عملکرد تولید و فروش در دوماهه نخست سال جاری، شرکت توانسته است بخشی از اهداف خود را محقق کند.

چشم‌انداز چادرملو تا سال ۱۴۰۰

اهداف کلان شرکت در برنامه بازه زمانی چهارساله ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در سه دسته کلی فرایندهای داخلی، مشتری و ارزش طبقه‌بندی شده و در دستور کار قرار گرفته‌اند. از جمله این اهداف در حوزه فرایندهای داخلی می‌توان به مواردی از قبیل تامین پایدار و اقتصادی، استخراج و فراوری، گندله‌سازی و فولادسازی، بازاریابی و فروش و مسئولیت اجتماعی اشاره کرد. در راستای اهداف شرکت، مواردی از قبیل تامین اقتصادی و به‌موقع، تامین سنگ‌آهن از سایر معادن، توسعه و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، تولید بهینه سنگ‌آهن و کنسانتره، بهبود کیفیت کنسانتره تولیدی، کاهش مصرف حامل‌های انرژی و آب، افزایش تولید گندله، آهن اسفنجی، شمش فولادی و برق، بهبود کیفیت گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی، کاهش مصرف انرژی، آب و اقلام مصرفی محقق خواهند شد. علاوه بر موارد مذکور، توجه به بازارهای داخلی و صادراتی و روابط با مشتریان به‌جد محقق می‌شود. شرکت در صدد است در زمینه مشتری‌مداری بهترین کیفیت و خدمات را ارائه دهد. همچنین به منظور رشد درآمد و سود در راستای خلق ارزش پایدار برای سهام‌داران، مجموعه اقداماتی از قبیل افزایش فروش داخلی و صادراتی شمش فولادی، فروش بهینه کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، فروش بهینه برق نیروگاه، مدیریت هزینه‌های اصلی و افزایش بهره‌وری منابع را در برنامه‌های خود گنجانده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.