سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
قطب سرمایه‌گذاری
07 شهریور 1400 - 13:46
شناسه : 16761
رويکرد گل‌گهر توسعه همه‌جانبه است؛ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های معدنی در خاورميانه، همواره شالوده توليد را بر هوشمندسازی و سرمايه‌گذاری‌های بلندمدت به منظور افزايش کيفيت توليد در کنار متنوع‌سازی محصولات قرار داده است. اين شرکت، به رغم وجود محدوديت‌های داخلی و خارجی، برنامه‌ای ويژه برای تبيين استراتژی‌های متنوع در زمينه اکتشاف، استخراج، زيرساخت، تکنولوژی، تحقيق و پژوهش، محيط زيست و... به منظور هموار کردن جاده سرمايه‌گذاری‌های بلندمدت در نظر دارد که با تحقق آن، جهش بلندی در جايگاه جهانی اين شرکت رقم خواهد خورد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

صنعت فولاد، به عنوان یک صنعت روبه‌رشد و دارای ارزش افزوده مضاعف برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت، امروزه در شرایطی به سر می‌برد که اغلب شرکت‌های بزرگ در این حوزه راهی جز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های طولانی‌مدت ندارند. از این رو، توجه به موضوعات تولیدی (پیشاتولید، تولید و پساتولید)، شامل تحقیق و پژوهش، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، زیرساخت، انرژی، محیط زیست، تکنولوژی، فراوری و بسیاری موارد دیگر، جزو الزامات سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در چشم‌انداز آینده به حساب می‌آید.

ایران، به عنوان یکی از کشورهای معدن‌خیز، همواره در خط مقدم تولید مواد معدنی در زنجیره فولاد و سرمایه‌گذاری همه‌جانبه در این حوزه بوده است، به طوری که با حضور شرکت‌های بزرگی همچون شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، توانسته است جایگاه برتر منطقه خاورمیانه را در بخش ذخایر، تولید و عرضه محصولات فولادی کسب کند.

با بررسی جایگاه و برنامه‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی دو سال اخیر به مثابه یک الگو در منطقه، ضمن هویدا ساختن تاثیر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت این مجموعه در صنایع فولادی کشور، شالوده سرمایه‌گذاری این شرکت در سطح جهانی نمایان خواهد شد.

زيرساخت‌ها، محور سرمايه‌گذاری گل‌گهر

توسعه زیرساخت‌ها و نقش لجستیکی آن به منظور افزایش میزان بهره‌وری تولید و کارآمدی سرمایه‌های انسانی شاغل در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، یکی از راهبردهایی است که شرکت‌های صنعتی و معدنی می‌بایست در راستای تحقق اهداف سرمایه‌گذاری بلندمدت مد نظر قرار دهند. این شرکت، با تکمیل زیرساخت‌ کلیه طرح‌های توسعه‌ای همچون واحد خردایش و اجرای آن، افزایش ظرفیت واحدهای کنسانتره شماره ۵، ۶ و ۷، تکمیل طرح توسعه کنسانتره شماره ۴ و بهبود و افزایش ظرفیت کلیه خطوط کنسانتره، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی به منظور اثرگذاری در بازار جهانی طی بلندمدت داشته است.

همچنین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با دارا بودن ۷۱۴ واگن باری و پانزده لوکوموتیو پنج هزار اسب بخار با توان حمل قطار پنج هزار تنی در محور سیرجان و بندرعباس، سیصد دستگاه کامیون تریلر و پنجاه دستگاه کامیون ده‌چرخ با امکان جابه‌جایی و حمل حدود ۳۰میلیون تن مواد معدنی و محصولات معدنی در بخش خوراک‌دهی به کارخانه‌های داخل مجتمع به همراه فروش محصول نهایی به مشتریان خارج از منطقه گل‌گهر، همواره به عنوان قطب سرمایه‌گذاری در در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه شناخته می‌شود.

با توجه به اضافه شدن ظرفیت تولید شرکت‌های وابسته به این مجموعه در برنامه بلندمدت، توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، خرید بیست دستگاه لوکوموتیو پرقدرت دیزل الکتریک، سیصد دستگاه واگن باری و صد دستگاه کامیون ده‌چرخ دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

به‌علاوه، این موارد نقش بسزایی در سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌ویژه در بخش زیرساخت‌های گل‌گهر بر عهده دارند: ادغام شرکت نماد ریل گستر در شرکت گهر ترابر به منظور تسریع در انجام خوراک‌دهی به کارخانه‌ها و تغذیه خطوط تولیدی شرکت، ساخت یک ایستگاه مبادله سی‌‌خطه و انشعابات خطوط ریلی به میزان ۷۲ کیلومتر توسط شرکت توسعه و عمران منطقه به منظور دسترسی شبکه ریلی به کارخانه‌ها و شرکت‌های اصلی منطقه گل‌گهر، ساخت پایانه حمل‌و‌نقل ریلی در جنوب غربی شرکت جهان فولاد و خطوط ۵ و ۶ و ۷ کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر، ایجاد پایانه موقت کامیونی و ساماندهی شرکت‌های حمل‌و‌نقل توسط شرکت توسعه و عمران منطقه، اقدامات اولیه برای ایجاد شهرک حمل‌و‌نقل و پایانه کامیونی هوشمند و ساماندهی شرکت‌های حمل‌و‌نقل منطقه گل‌گهر توسط شرکت توسعه و عمران منطقه، تشکیل کارگروه حمل‌ونقل منطقه متشکل از مدیران حمل‌ونقل شرکت‌های فعال منطقه (گل‌گهر، گهرزمین، توسعه آهن و فولاد، جهان فولاد، فولاد ایرانیان) با هدف رفع مشکلات حمل‌و‌نقل و ارتباط بیشتر شرکت‌های منطقه، یکسان‌سازی نرخ حمل جاده‌ای و ریلی و مرتفع کردن مشکلات و چالش‌های منطقه.

از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری لجستیکی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تنها به موارد مذکور ختم نمی‌شود و قرار است که برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های توسعه تخلیه واگن‌ها در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس (بارکو) در بندرعباس، ساماندهی و جابه‌جایی پایانه حمل‌ونقل موقت، ایجاد شهرک حمل‌و‌نقل جاده‌ای منطقه گل‌گهر، برنامه‌ریزی و پیگیری به منظور تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل (ریلی و جاده‌ای)، ایجاد ایستگاه مبادله سی‌خطه و انشعابات آن در کل منطقه گل‌گهر، استفاده بهینه از نوار نقاله‌های موجود و توسعه نوار نقاله‌ها برای حمل محصولات در مسافت‌های کوتاه و مدیریت توزیع بار و هزینه‌های حمل در سطح منطقه به شکل ویژه‌ای دنبال شود.

با این حال، سرمایه‌گذاری در راستای توسعه زیرساخت‌ها شامل نیروگاه دوم تولید برق، خط دوم تامین گاز، احداث زیرساخت‌های شهرک صنعتی، تکمیل پروژه انتقال آب خلیج فارس با احداث فازهای ۲ و ۳ شیرین‌سازی آب به همراه توسعه زیرساخت‌های مدیریتی و استراتژیک شامل برنامه‌های مدیریت جامع و حاکمیت شرکتی در کنار مباحث مربوط به ادغام شرکت‌ها جزو سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌تواند در بلندمدت به شتاب توسعه در گل‌گهر منجر شود.

گفتنی است که سرمایه‌گذاری در عملیات انتقال آب خلیج فارس به منطقه گل‌گهر طی سه فاز اجرایی می‌شود که در فاز نخست، ۴۵ میلیون متر مکعب به صورت سالانه محقق خواهد شد. علاوه بر این، با اجرای دو فاز دیگر، ظرفیت تولید و انتقال آب شیرین به ۶۰۰ میلیون متر مکعب به صورت سالانه برای صنایع سه استان هرمزگان، کرمان و یزد افزایش خواهد یافت که هم‌اکنون فاز نخست در مرحله اجرا قرار دارد.

سرمايه‌گذاری گل‌گهر در تکنولوژی

شركت معدني و صنعتی گل‌گهر، به علت نقش بنیادین خود در صنایع فولادی کشور، همواره بر رسالت استفاده از تكنولوژي پیشرفته و به‌روز تاکید داشته است. به نظر می‌رسد که تاکید در بهره‌گیری از تکنولوژی به‌روز به واسطه سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت تاثیر بدون واسطه‌ای در افزایش بهره‌وری تولید این شرکت خواهد داشت. بنابراین سرمایه‌گذاری گل‌گهر در تكنولوژی توليد گندله از كنسانتره «پلت‌فيدی» بدون استفاده از آسياب‌ها در كارخانه گندله‌سازی یکی از مواردی است که می‌تواند مصرف انرژی مورد نیاز خطوط تولید شرکت را در بلندمدت به طرز چشمگیری کاهش دهد.

همچنین برای کاهش هزينه‌های توليد محصولات معدنی در بخش معدن، سرمایه‌گذاری در پروژه استفاده از تکنولوژی نوار نقاله و سنگ‌شكن موبايل (IPCC) در معادن این مجموعه در دستور كار قرار گرفته است که با عملياتي شدن آن، پيش‌بيني می‌شود که این سرمایه‌گذاری در بلندمدت به کاهش ۴۰ درصدی هزينه استخراج سنگ‌آهن از معادن گل‌گهر ختم گردد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی بومی‌سازی دامپتراک، ضمن صرفه‌جويی ارزی ٣٠ميليون يورویی برای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، حدود ١٥٠ ميليون يورو براي كشور صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت.‌

سرمايه‌گذاری گل‌گهر در تحقيق و پژوهش

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با اتخاذ استراتژی‌های بلندمدت برای به فعل رسیدن تحقيقات كاربردي، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در زمینه‌های پژوهشی شامل آزمايشگاه‌های مجهز با هدف به کارگیری نیروهای جوان و دانشجو کرده است تا از این طریق بتواند در راستای تحقق اهداف این مجموعه، بستری مناسب برای حضور محققان صنعت سنگ‌آهن به وجود آورد. این امر شامل حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل چالش‌های آینده و نحوه سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز می‌شود. بنابراین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با قبول سرمایه‌گذاری در این زمینه و اختصاص ۵۰ میلیارد ریال هزینه برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی طی سال جاری در سه گروه دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان با ۲۲ پروژه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی با سیزده پروژه و متخصصان داخلی شرکت با پانزده پروژه، توانسته است تقویم موفقیت برنامه‌های آینده را هم‌اکنون سرمایه‌گذاری کند.

با این حال، آمار و شواهد سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌‌گهر طی سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهند که با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، ضمن کاهش توقفات خط تولید و افزایش تولید محصولات متنوع، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال سودآوری نصیب شرکت شده است. برای تشریح موارد فوق، باید اشاره کرد که کاهش هزینه‌های حفاری و مصرف مواد منفجره در روباره‌ها تا ۳۳ درصد، افزايش ۱۰۰ درصدی عمر آسترهای ورودي و خروجی، كاهش توقفات ۱۲۰ ساعته آسياهای تغليظ، كاهش هدرروی سیزده متر مكعب بر ساعت آب از ته‌ريز تيكنر باطله كارخانه تغليظ، كاهش توقفات ۱۵۰ ساعته آسيای كارخانه گندله‌سازی و طراحی مفهومی دو كارخانه جديد كنسانتره در طرح‌هاي توسعه‌ای با دانش متخصصان داخلی جزو برنامه‌هایی بود که در راستای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت گل‌گهر به ثمر نشست.

گفتنی است که در حال حاضر، یک پروژه تحقیقاتی با سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد ریالی توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و با همکاری دانشگاه صنعتی سیرجان تعریف شده است که کاربرد باطله‌ها در زیرساخت‌های جاده‌سازی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پی‌نوشت سرمايه‌گذاری بلندمدت گل‌گهر رویکرد بلندمدت گل‌گهر نشان از تاکید ویژه‌ این شرکت بر سرمایه‌گذاری در طول چشم‌انداز بلندمدت دارد. یکی از مصادیق چنین رویکردی سرمایه‌گذاری در هشت طرح با سرمایه ریالی هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به علاوه یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون یورویی طی دو سال گذشته است. بنابراین عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و مجموعه‌های تابعه مستقر در منطقه نشان می‌دهد که برای هموارسازی جاده تولید در بلندمدت، علاوه بر شناخت کامل از بازار رقابتی، پیگیری سرمایه‌گذاری بلندمدت را ضروری و حیاتی می‌داند. از این رو، طی دو سال اخیر، اقدامات مهمی به ثمر نشست که برخی از آن‌ها در این گزارش از نظر گذشت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.