سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
قطعی برق سایه‌ای بر آسمان فولاد سنگان
03 شهریور 1400 - 15:23
شناسه : 16619
مدیرعامل فولاد سنگان مطرح کرد؛ شرکت فولاد سنگان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان مواد اولیه فولادمبارکه نقش بسزایی در این شرکت دارد. اما مشکل اصلی سنگان در حال حاضر حمل‌ونقل محصول و تامین انرژی به خصوص برق است. متاسفانه قطعی و محدودیت برق باعث ایجاد چالش در تولید این شرکت شده است؛ به طوری که به گفته مدیرعامل شرکت فولاد سنگان، به ازای یک روز قطعی برق، مبلغ 25 تا 30 میلیارد تومان برای کارخانه عدم‌النفع تولید به همراه دارد. در این راستا با علی امرایی مدیرعامل شرکت در این خصوص به گفت‌وگو نشسته‌ایم، در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد سنگان
پ
پ

با توجه به قطعی برق و محدودیت اعمال شده در کشور، فولاد سنگان با چه مشکلاتی رو به‌رو شده است؟

با وجود اینکه از ابتدای سال تاکنون در کارخانه گندله‌سازی ۴۰ روز توقف کامل تولید، ۱۷ روز محدودیت تولیدی و درکنسانتره‌سازی ۳۱ روز توقف کامل تولید و ۳۸ روز محدودیت تولیدی را داشتیم، اما توانستیم با تلاش و همت کارکنان در هنگام اتصال برق برنامه تولیدی تعریف شده را محقق سازیم. خوشبختانه فولاد سنگان تا به امروز برای آرامش مردم عزیز کشور به محدودیت‌هایی که وزارت نیرو با قطعی برق اعمال کرده است، احترام گذاشته و در مقاطعی که شهرها با کمبود برق مواجه بودند، تولید را متوقف کرد.

در زمان قطعی برق میزان خسارت وارده به کارخانه فولاد سنگان چقدر بوده است؟

به ازای یک روز قطعی برق، مبلغ ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان عدم‌النفع تولید برای کارخانه فولاد سنگان همراه بوده و با توجه به محدودیت‌ها موجود، این خسارت‌ها ادامه دارد. در حال حاضر اصلی‌ترین موانع تولید برای  فولاد سنگان، قطعی و محدودیت برق است. اگر برق قطع نشود، افت تولید به خصوص در بخش کنسانتره‌سازی با برنامه‌ریزی تا پایان سال قابل جبران است. خوشبختانه در چند روزی که محدودیت برق کاهش پیدا کرد، رکورد تولید ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن در بخش گندله‌سازی زده شده است. این در حالیست که ظرفیت اسمی تولید روزانه کارخانه، 15 هزار و 800 تن طراحی شده است.

آیا وجود محدودیت گازی در زمستان مانند سنوات گذشته می‌توان برای شرکت فولاد سنگان مشکل ایجاد کند؟

متاسفانه سال گذشته به دلیل کاهش دمای هوا با قطعی گاز مواجه بودیم که این امر موجب توقف خط تولید شرکت شد، اما امیدواریم در سال جاری دولت تدابیری برای این امر اتخاذ کند.

آیا در شرایطی که کشور با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، شرکت فولاد سنگان تعدیل نیرو کرده است؟

خیر، در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰  نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیرمستقیم در شرکت فولاد سنگان فعالیت می‌کنند؛ علی‌رغم اینکه فولاد یک صنعت نوپا در این منطقه به شمار می‌رود؛ اما بیش از ۹۰ درصد نیروهای شرکت بومی هستند. لذا از آنجایی که بخش عمده‌ای از نیروهای کار شرکت فولاد سنگان را جوانان تشکیل می‌دهند، برای ساخت مسکن نیز در حال پیگیری هستیم و در این راستا از وزارت راه و شهرسازی درخواست حمایت شده است.

آیا فولاد سنگان مانند دیگر شرکت‌ها مشکل تامین مواد اولیه را دارد؟

از آنجا که شرکت با مجتمع سنگ‌آهن سنگان قرارداد بلند مدت دارد، تمامی برنامه‌ها بر این اساس برنامه‌ریزی شده است. نحوه کار شرکت فولاد سنگان با سایر فولادسازها متفاوت بوده، به طوری که هدف اصلی این شرکت، تامین پایدار و حداکثری مواد مورد نیاز شرکت فولادمبارکه است. این درحالیست که هدف سایر صنایع معدنی، ایجاد سودآوری بوده و در این راستا به دنبال صادرت هستند. هنگامی که بتوانیم مواد اولیه فولادمبارکه را با حداکثر ظرفیت و به موقع تامین کنیم، نقش مهمی در ثبات بازار خواهیم داشت.

آیا شرکت فولاد سنگان با مشکل تامین آب مواجه است؟

خوشبختانه این شرکت به دلیل اینکه در ابتدای زنجیره قرار دارد، میزان مصرف آب در آن کم است. اما در جهت صیانت از آب‌های زیرزمینی، برای تامین نیاز خود از پساب‌های پایدار برنامه‌ریزی شده استفاده می‌کند. البته در کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان برای اولین بار در کشور، سیستم فیلتر پرس باطله خشک را راه‌اندازی نموده‌ایم که با توجه به کم آب بودن منطقه، حدود ۸۰ درصد آب به چرخه تولید باز خواهد گشت و عملا تعهد این شرکت را در صیانت از آب و منابع آبی نشان می‌دهد.

یکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی تمامی فولادسازان، مشکلات حمل‌ونقل است، فولاد سنگان برای این مشکل چه راهکاری دارد؟

حمل‌ونقل یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید، حداکثر ظرفیت حمل‌ونقل در شرکت فولاد سنگان ۹ هزار تن در روز است؛ این در حالیست که رکود تولید در این شرکت، ۱۸ هزار تن در روز است. عملا بین میزان تولید و میزان حمل‌ونقل، یک خلا وجود دارد. اگر در این راستا از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده شود، قطعا تبعاتی همچون از بین رفتن زیرساخت‌ها، خطرات جاده‌ای و… به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر فولادمبارکه در زمینه دو خطه کردن محور سنگان تا خواف پیشگام شده است؛ البته در این راه نیازمند حمایت وزارت راه و شهرسازی نیز هستیم تا در زمینه تامین سرمایه، این پروژه را حمایت کنند. البته باید به این نکته توجه کرد، برای ایجاد زیرساخت‌ها به خصوص حمل‌ونقل و تامین انرژی، نباید تنها صنایع پیش‌قدم باشند، بلکه این امر نیازمند حمایت دولت است.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، شرکت فولاد سنگان در سال ۱۴۰۰ چه رکوردهای کسب کرده و در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت تا پایان سال جاری توضیح دهید؟

با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد، این شعار سر لوحه کار فولاد سنگان قرار گرفت؛ به طوری که تولید این شرکت طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶۵ درصد رشد کرد که این میزان تولید با ۲۰۰  درصد سود همراه بود. البته دو برنامه توسعه‌ای تا پایان سال طراحی شده است که در حال دریافت مجوزهای آن هستیم. با اجرای این برنامه‌ها، برای بیش از ۲۵۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد. همچنین شرکت فولاد سنگان در تلاش است که بتواند ایجاد اشتغال‌زایی بیشتر انجام دهد؛ به عنوان مثال این شرکت ۱۰۰ میلیارد ریال در صندوق کارآفرین امید سپرده‌گذاری نموده تا این صندوق ۲ برابر مبلغ آن را با بهره تک رقمی به صنایع پایین‌دستی، خدماتی و… برای ایجاد اشتغال در شهرستان پرداخت کند.

شرکت فولاد سنگان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

حضور اثرگذار در کاهش محرومیت‌های فرهنگی از جمله، ساخت مدارس مهر هفتگانه فولاد سنگان، انتخاب به عنوان معین اقتصادی منطقه خواف به واسطه حضور قوی و موثر در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و… حضور موثر در انجام امور مربوط به توسعه آموزشی به واسطه انتخاب به عنوان معین مهارتی، مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی، مشارکت در ایجاد چهاربانده شدن جاده خواف به تربت حیدریه، کمک به تامین جهیزیه ۱۱۰  نوعروس در منطقه براساس منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج ازدواج آسان، تهیه ۵۱۰ تبلت جهت دانش آموزان کم بضاعت منطقه با هدف توسعه عدالت آموزشی و کمک به هموطنان زلزله زده کشور و…از جمله فعالیت‌های شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. البته در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در بخش زیرساخت‌های شهر و روستاهای خواف وجود دارد، قصد داریم تعداد ۶۰ کلاس درس را بازسازی نماییم.

همچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا، خرید دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیماران بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، تجهیز آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان ۲۲ بهمن شهرستان خواف و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی در شهرستان خواف و همچنین مرکز واکسیناسیون کرونا در خواف گوشه‌ای از حمایت‌ها و اقدامات شرکت فولاد سنگان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است.

انتظار شرکت فولاد سنگان از دولت جدید چیست؟

شعار رییس جمهور دولت سیزدهم، ایران قوی است. قطعا به گفته مقام معظم رهبری یکی از راه‌های قوی بودن، تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است. ایران قوی با افزایش تولید، ایجاد اشتغال و تولید ثروت، افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش درآمدسرانه و… شکل می‌گیرد. در حال حاضر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های در کشور وجود دارد که اگر اجرایی شوند، باعث مانع‌زدایی خواهند شد. از سوی دیگر، برخی از دستورالعمل‌ها باعث ایجاد مانع در تولید می‌شوند که باید یک نظارت و سیاست‌گذاری جدید در آن به خصوص در حوزه صنعت و معدن اتخاذ شود. صنعت فولاد با تمامی بخش‌ها مانند خودرو، لوازم خانگی، ساخت و ساز و… در ارتباط است. به همین دلیل باید نگاه ویژه‌ای به تولید، ایجاد ثبات در قیمت‌گذاری، حمل و نقل و تامین انرژی در این صنعت شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.