چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
قطعی برق عاملی برای کاهش تولید آلومینیوم
17 خرداد 1400 - 15:25
شناسه : 13383
عضو هییت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد؛ عضو هییت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: واحدهای تولیدی کشور، به‌ویژه واحدهایی که در زمینه تولید آلومینیوم فعالیت دارند با کمبود نقدینگی و سرمایه روبه‌رو هستند و نیاز به تسهیلات ارزان‌قیمت دارند، ولی به گفته فعالان این حوزه، اقدامات موثر و سازنده‌ای از سوی مسئولان دولتی صورت نمی‌گیرد و علاوه بر این بر سر راه تولید کشور، سنگ‌اندازی می‌کنند‌.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، آریا صادق حقیقی‌نیت‌ عضو هییت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، صنعت آلومینیوم با چه مشکلاتی روبه‌رو است، اظهار داشت: صنعت آلومینیوم علاوه بر مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه و مشکلات ناشی از تحریم‌ها با قطعی برق و کمبود آن روبه‌رو است. 

وی افزود: واحدهای تولیدی صنعت آلومینیوم به‌دلیل اینکه دارای کوره‌های مذاب هستند؛ قطعی پیوسته برق باعث می‌شود فعالیت این کوره‌ها متوقف و به واحدهای تولیدی آسیب می‌رساند. البته قطعی برق واحدهای تولیدی صنعت آلومینیوم، علاوه بر اینکه خطر انسانی به دنبال دارد باعث کاهش میزان تولید می‌شود و راندمان واحدهای تولیدی را با افت روبه‌رو می‌کند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ قم، گفت: کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی فعال در صنعت آلومینیوم و افزایش قیمت مواد اولیه، شرکت‌های فعال در این بخش را با مشکل مواجه کرده است. در این راستا شرکت‌های دولتی، مطالبات شرکت‌های خصوصی فعال در بخش صنعت آلومینیوم را در بازه زمانی دو ماه به بالا تسویه می‌کنند و این موضوع، باعث می‌شود واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شوند و در واقع، می‌توان گفت کاهش سرمایه، صنعت آلومینیوم را رنج می‌دهد.

صادق حقیقی‌نیت‌ بیان کرد: واحدهای تولیدی نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت هستند ولی متاسفانه دولت، تسهیلات ارزان‌  را در اختیار واحدهای تولیدی نمی‌گذارد. آلومینیوم صادراتی با بازار داخلی، اختلاف قیمت دارد و قیمت آلومینیوم صادراتی ۵ درصد پایین‌تر از قیمت آلومینیوم در بازار داخلی است و این موضوع به تولیدکننده‌ها آسیب می‌رساند، اما باید قیمت آلومینیوم صادراتی بیشتر از قیمت بازار داخلی باشد. 

وی ادامه داد: تولیدکنندگان فعال این بخش متاسفانه علاوه بر مشکلات داخلی توان رقابت با رقبای خارجی خود را ندارند.

میزان تولید آلومینیوم کشور افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آلیاژ قم در پاسخ به این پرسش که میزان تولید آلومینیوم کشور در سال گذشته چگونه بوده است، اذعان داشت: تولید آلومینیوم کشور در سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۷۸ هزار و ۳۱۸ تن بود، ولی طی سال ۱۳۹۹ میزان تولید کشور به حدود ۴۴۷ هزار تن رسید.

صادق حقیقی‌نیت‌ عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ میزان تولید شرکت‌های سالکو، ایرالکو، المهدی، هرمزآل و جاجرم نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافت و همین موضوع، باعث شد میزان تولید آلومینیوم کشور طی سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۴۷ تن برسد.

وی افزود: طی سال ۱۴۰۰ امکان افزایش میزان تولید آلومینیوم در کشور وجود دارد که در این راستا فاز اول شرکت سالکو ۶۰ درصد افزایش تولید داشته است. علاوه بر این میزان تولید شمش آلومینیومی ‌در کشور افزایش و بیشتر از میزان مصرف آن در کشور است.

عراق، افغانستان و ارمنستان بازار صادراتی شرکت آلیاژ قم

مدیرعامل شرکت آلیاژ قم تصریح کرد: این مجموعه در شهرک صنعتی شکوهیه و در ۱۲ کیلومتری شهر قم واقع در زمینی به مساحت ۲۷ هزار متر مربع از سال ۱۳۷۹ با هدف تولید انواع آلیاژهای فلزات غیرآهنی و با ظرفیتی افزون بر ۶۵ هزار تن در سال فعالیت خود را آغاز کرد و تولید سرب خالص، انواع آلیاژهای روی، انواع آلیاژهای آلومینیوم، مفتول آلومینیوم برای مصرف در صنایع الکتریکی و کابل‌سازی، سیم آلومینیوم جهت مصارف الکتریکی و صنایع میخ و پرچ، انواع گاززدا به شکل نیمکره، مفتول و چیپس جهت مصرف در فولادسازی و انواع کابل‌های هوایی فشار ضعیف و فشار متوسط، کابل‌های هوایی روکش‌دار و انواع کابل‌های خودنگهدار از تولیدات این شرکت به شمار می‌آید.

صادق حقیقی‌نیت‌ در پاسخ به این پرسش که میزان تولید شرکت آلیاژ قم در سال چقدر است و چند نفر در این شرکت مشغول به کار است، عنوان کرد: شرکت آلیاژ قم به میزان هشت هزار تن در سال آلومینیوم تولید می‌کند و تعداد ۴۰ نفر در این شرکت به کار مشغول هستند. البته این شرکت در زمینه صادرات به خارج از کشور فعالیت و محصولات خود را به کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان ارسال می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور درگیر مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها است و صادرات تضعیف شده، ولی شرکت آلیاژ قم امکان صادرات آلومینیوم را به دست آورده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.