جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
قلب «جانجا» شروع به تپیدن کرد
07 خرداد 1401 - 12:38
شناسه : 28406
معدن مس و طلای جانجا که از معادن کلاس جهانی محسوب می‌شود، با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ومعادن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، معدن مس و طلای جانجا که در شهرستان نیمروز واقع شده است و از معادن کلاس جهانی محسوب می‌شود، با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد. این معدن پیشتر در اختیار ایمپاسکو بود و این شرکت ۸۰ هزار متر حفاری در این محدوده با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش حفاری برای معدن جانجا انجام داده است.

با وجود عیار به نسبت پایین مس و طلا در معدن جانجا و پیچیدگی و مشکلات فنی و اجرایی ناشی از آن، حضور جمعی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین شرکت‌های حوزه معدن دورنمای روشنی را برای انجام این حرکت در منطقه ایجاد می کند. در این راستا، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کنسرسیوم برنده مزایده معدن جانجا به لحاظ مالی و فنی توانمند است، اظهار داشت: این توانمندی باعث تسریع در اجرای پروژه و بهره‌برداری از معدن خواهد شد. رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که معدن مس و طلای جانجا نقطه تحولی برای استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

تولید سالانه ۱۳۰ هزارتن کنسانتره مس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ضمن تاکید بر عزم راسخ شرکت‌های عضو کنسرسیوم برای پیشبرد سریع طرح یاد شده، بیان کرد: بر اساس شرایط مزایده، این شرکت‌ها، عملیات اجرایی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از معدن مس و طلای جانجا را به مدت ۲۵ سال و تولید ۱۳۰ هزار تن کنستانتره مس در سال به عهده دارند.

اردشیر سعدمحمدی افزود: بر اساس محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن، ۳۱۲ میلیون تن با عیار متوسط ۰.۲۶ درصد مس و ۰.۲۵ گرم برتن طلا ارزیابی شده است. ظرف مدت نسبتا کوتاه در پروژه جانجا، قرارداد ابلاغ شده، تحویل زمین نیز صورت گرفت و طی اولین مرحله شروع کار، بحث اکتشافات در دستور کار قرار گرفت.

پس از برگزاری نشست‌های متعدد بین شرکت‌های عضو کنسرسیوم، با تعیین اعضای هییت‌مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا، این پروژه بزرگ ملی وارد مرحله جدیدی از اجرای خود شده و توسعه معدنی و صنعتی منطقه شتاب بیشتری گرفته است.

سکان‌داران هدایت پروژه معدن مس و طلای جانجا

طی سلسله جلسات متعددی که با حضور مدیران شرکت‌های عضو کنسرسیوم شامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات، توسعه صنایع و معادن غدیر، گل‌گهر، گهرزمین و تجلی برگزار شد، ناصر تقی‌زاده به عنوان رییس هییت‌مدیره، حسین ابراهیمی‌نسب به عنوان مدیرعامل و عضو هییت‌مدیره، ابوتراب فاضل به عنوان نایب رییس هییت‌مدیره، علی پورمعصومی و محسن میرمحمدی به عنوان سایر اعضای هییت‌مدیره انتخاب شدند.

ابراهیمی‌نسب مدیرعامل منتخب شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا، از مدیران خوش‌نام و با سابقه‌ای طولانی در صنعت مس کشور بوده و دانش‌آموخته رشته‌های معدن و مدیریت است که تجارب موفقی چون ریاست موسسه معدن و سرپرستی طراحی معدن مس سرچشمه، مدیریت طراحی معادن شرکت مس و مدیریت مجتمع مس شهر بابک را در کارنامه خود دارد.

گفتنی است، بر اساس اعلام مسئولین، معدن جانجا با شروع پروژه تا یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و تا ۶ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم خواهد داشت. همچنین مدل استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی سیستان و بلوچستان برای سهامدار کردن مردم در این معدن نیز ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.