چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
قم یکی از منابع معدنی مناسب برای سرمایه‌گذاری
10 دی 1399 - 7:23
شناسه : 4429
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: بخش معدن در این استان بستری مهیا برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت‌های اقتصادی در حوزه معادن و صنایع معدنی است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از دنیای معدن، محمود سیجانی روز چهارشنبه در گفت وگویی، بیان کرد: قم استانی با ظرفیت های معدنی قابل توجه است که استفاده از آن می تواند درآمدزایی مناسبی برای سرمایه گذاران و بهره برداران این حوزه به همراه داشته باشد.
وی افزود: طی سال‌های اخیر با همکاری نهادهای تخصصی در حوزه معادن، بخش‌های معدنی قم به تفکیک مورد شناسایی قرار گرفته و با تسهیلات درنظر گرفته شده، آماده جذب سرمایه گذاران است.
وی ادامه داد: برای گسترش فعالیت های اقتصادی در حوزه معادن استان، با رعایت استانداردهای محیط زیستی، آماده همکاری با بخش خصوصی در ارائه مجوزها و سایر بسته های حمایتی همچون تسهیلات بانکی هستیم.
سیجانی با اشاره به مزایای بخش معدن استان برای جذب سرمایه گذاران، گفت: در کنار تنوع مواد و امکانات زیرساختی، نزدیکی معادن قم به راه های اصلی و عمده بازارهای مصرف کشور، ازجمله مزیت های سرمایه گذاری در این بخش است.
وی افزود: حمایت از بهره برداران این حوزه برای فعال سازی هرچه بیشتر معادن، ایجاد واحدهای فرآوری در کنار معادن و ارتقا بهره وری و فعال سازی معادن کوچک، پرداخت تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات مورداستفاده در معادن و بازدید میدانی از معادن استان برای رفع مسائل و مشکلات بهره برداران ازجمله برنامه‌های سازمان صمت قم در ارتباط با توسعه این بخش مهم اقتصادی استان است.
حدود ۱۰۰ معدن با سرمایه گذاری بیش از یکهزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۲۹۴ تن در استان قم فعال است.
۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.
مهم ترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می توان کسب وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.
بر اساس راهبرد تعیین شده در سال جهش تولید، ۱۴۷ هزار تن مواد و صنایع معدنی از قم به بازارهای بین المللی صادر خواهد شد.
ارزش صادرات این محصولات بیش از ۱۱۲ میلیون دلار است و نقش موثری در تحقق برنامه های توسعه تجارت استان خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.