جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
قیمت سنگ‌آهن در سراشیبی سقوط
19 اسفند 1399 - 11:20
شناسه : 8714
پس از اینکه قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی به پایین‌ترین رقم در طول سه ماه اخیر رسید، شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران نیز در متال بولتن، کاهش یک دلاری را تجربه کرد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، کاهش رشد اقتصادی کشور چین و نیز کاهش تقاضای این کشور به عنوان بزرگ‌ترین خریدار سنگ‌آهن از یک سو و عرضه گسترده این محصول با قیمت پایین توسط برخی معدن‌کاران بزرگ دنیا، سبب شد تا قیمت سنگ‌آهن طی مدت اخیر، روند کاهشی داشته باشد.

این در حالی است که با توجه به وضع تحریم‌های ایجاد شده علیه ایران، به طور معمول قیمت سنگ‌آهن ایران در معاملات بازار با قیمت کمتری نسبت به کشورهای دیگر به فروش می‌رسد و همین موضوع، زمینه سوء ‌استفاده را برای برخی مراجع قیمت‌گذاری فراهم آورد تا در جهت سود شخصی‌ خود، قیمت‌های غیرواقعی برای سنگ‌آهن ایران ارائه کنند.

در این راستا، با پیگیری انجمن سنگ‌آهن ایران، مرجع قیمت‌گذاری متال بولتن برای نخستین‌بار در هفته‌های گذشته، شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را با عیار ۶۰ درصد اعلام کرد.

در همین زمان، قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن رو به کاهش رفت و برای اولین‌بار از ماه جولای به این سو، قیمت سنگ‌آهن جهانی بار دیگر به زیر ۵۰ دلار رسید.

بر این اساس، متال بولتن نیز در آخرین اعلام خود طی ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۵، شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران با عیار ۶۰ درصد را برابر با ۴۸ دلار و ۹۷ سنت به ازای هر تن اعلام کرد.

این در حالی است که در هفته پیش از آن یعنی ۲۱ اکتبر، شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران ۵۰ دلار و ۱۵ سنت اعلام شده بود. همچنین در ۱۴ اکتبر نیز این شاخص روی عدد ۵۲ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن قرار داشت.

روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن ایران در بازار جهانی، در شرایطی اتفاق می‌افتد که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸، میزان صادرات سنگ‌آهن ایران به حدود پنج تا هفت میلیون تن برسد.

کیوان جعفری طهرانی رییس روابط بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، دلیل کاهش صادرات موجود را افزایش تولید فولاد ایران تا ۵۵ میلیون تن تا ۱۰ سال آینده عنوان کرد.

وی در ادامه، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ را عاملی برای افزایش تقاضا به سنگ‌آهن در کشور اعلام کرد و تاکید داشت: در صورت افزایش تقاضا، صادرات سنگ‌آهن به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. هرچند که بسیاری از کارشناسان حوزه سنگ‌آهن و فولاد، تولید این مقدار فولاد برای ۱۰ سال آینده را موضوعی دور از ذهن و انجام نشدنی می‌دانند اما باید برای کاهش صادرات سنگ‌آهن ایران و کاهش تقاضای چین، جایگزین مناسبی پیدا کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.