سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
قیمت نفت برنت افزایش یافت
17 فروردین 1401 - 12:14
شناسه : 26258
در معاملات روز چهارشنبه 17 فروردین ماه 1401، قیمت نفت برنت تحت تاثیر تهدید تحریم‌های جدید علیه روسیه و تاثیر آن بر وضعیت عرضه، افزایش اندکی پیدا کرد که سبب شد افت ابتدایی معاملات تا حدودی جبران شود.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهای معاملات نفت برنت ۰.۱ درصد معادل ۱۱ سنت افزایش پیدا کرد و به ۱۰۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید و این در حالی است که نفت برنت در ابتدای معاملات، به سطح ۱۰۵ دلار و ۶ سنت عقب‌نشینی کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۰.۱ درصد معادل ۱۱ سنت افت یافت و به ۱۰۱ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا ابتدای معاملات تا سطح ۱۰۰ دلار و ۳۷ سنت نزول کرده بود.

آمریکا و متحدان روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو بر سر کشتار غیرنظامیان در شمال اوکراین وضع کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، این کشتار را جنایت جنگی توصیف کرده و خواستار مجازات متناسب شد ولی در سمت دیگر این تنش، روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار کرده است.

توشیتاکا تازاوا تحلیل‌گر شرکت فوجیتومی سکیوریتیز، اظهار داشت: نگرانی‌ها نسبت به محدودیت عرضه پس از این که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را علیه روسیه تشدید کردند، به اوج خود رسید. تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا که ۲۷ عضو این بلوک باید آن را تایید کنند، زغال‌سنگ روسیه را هدف قرار می‌دهد و از ورود کشتی‌های روسی به بنادر اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند. انگلیس همچنین از کشورهای گروه G7 و ناتو خواست با برنامه زمانی برای توقف واردات نفت و گاز از روسیه موافقت کنند.

نگرانی‌های روبه‌رشد نسبت به وضعیت تقاضا باعث شد افتی که قیمت‌های نفت در ابتدای معاملات تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار آمریکا پیدا کرده بودند را احیا کنند.

قیمت دلار روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، به بالاترین حد در حدود دو سال اخیر صعود کرد. گفتنی است دلار آمریکایی شب گذشته تحت تاثیر اظهارات یک مقام بانک مرکزی آمریکا درباره تحکیم سیاست پولی، صعود خیره‌کننده‌ای داشته است.

عامل دیگری که قیمت‌های نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار داد، رشد ذخایر نفت آمریکا بود. آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان‌گر این است که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به اول آوریل ۲۰۲۲، به میزان ۱.۱ میلیون بشکه رشد پیدا کرده و این در حالی است که تحلیل‌گران کاهش ذخایر به میزان ۲.۱ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

نگرانی‌ها پیرامون وضعیت تقاضا همچنین پس از این که چین، قرنطینه شانگهای را گسترش داد و تمام این شهر ۲۶ میلیون نفری تحت قرنطینه کرونایی قرار گرفتند نیز افزایش پیدا کرد.

هیرویوکی کیکوکاوا مدیرکل تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز در این باره، عنوان کرد: دلار بالاتر، افزایش ذخایر نفت آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف‌تر در چین به دلیل ادامه قرنطینه کرونایی، به فشار بر قیمت‌ها در اوایل معاملات اضافه کرد. قیمت‌های نفت تحت تاثیر نگرانی‌های تقاضا و انتظار برای عدم جنگ در خاورمیانه در طول ماه رمضان، به احتمال قوی همچنان در حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی خواهند ماند اما پس از ماه رمضان و فصل افزایش تقاضا برای سوخت در آمریکا، دوباره افزایش پیدا خواهند کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در این بین، سه منبع آگاه اظهار کردند که کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی همچنان سرگرم مذاکره درباره میزان نفتی هستند که قرار است از ذخایر اضطراری برای آرام کردن بازارها منتشر کنند و تصمیم مربوط در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.