جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
لحظه شماری بورس برای ورود نقدینگی از بانک‌ها
21 تیر 1400 - 11:06
شناسه : 15005
یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه تقاضای بانک‌ها برای دریافت پول کاهش یافته و همین امر منجر به افت نرخ سود در بازار بین بانکی شده است، گفت: در راستای این امر بورس امیدوار است در آینده نقدینگی بیشتری جذب کند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مجید عبدالحمیدی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص کاهش نرخ بهره بین بانکی و تاثیر آن بر روی بازار سرمایه، اظهار داشت: بانک‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود از بازار بین بانکی بهره می‌برند؛ به این معنا که در بازار بین بانکی، نقدینگی از موسسات مالی دارای مبالغ مازاد، به موسسات مالی دارای کسری وجوه انتقال داده می‌شود. لذا در این میان، بازار وام بین بانکی از گروه‌های بازار آن‌ها به حساب می‌آید که بانک‌ها در چارچوب آن به یکدیگر وام می‌دهند.

وی افزود: بر این اساس، انجام عملیات استقراض در این بازار نیز، بر مبنای نرخ سودی صورت می‌گیرد که به آن «نرخ سود بین بانکی» گفته می‌شود؛ بنابراین با کاهش تقاضای پول، نرخ در بازار بین بانکی کاهش می‌یابد.

تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: در این میان، نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد. در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌ها بوده و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

عبدالحمیدی در پایان خاطرنشان کرد: نرخ سود بین بانکی می‌تواند نرخ سود سپرده را کاهش دهد که در این صورت راهی برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه باز می‌شود و به طور غیر مستقیم این امر می‌تواند اوضاع بازار سرمایه را بهبود بخشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.