دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
لزوم اصلاح قوانین واگذاری معادن
31 خرداد 1401 - 15:10
شناسه : 29318
معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، از لزوم بازنگری و اصلاح قوانین مرتبط با واگذاری معادن خبر داد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صداوسیما
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واگذاری برخی از معادن به افراد فاقد صلاحیت، اظهار داشت: در قانون باید برای بحث صلاحیت‌ها، شاخص‌های سخت‌گیرانه‌تری اعمال کنیم و بودجه‌های دولتی بخش اکتشاف به درستی تخصیص و تامین شود تا فعالیت اکتشافات دولتی توسعه پیدا کند.

وی افزود: در بعضی از مناطق، به طور مثال معدن خاک رس یا شن و ماسه وجود داشته که در زیر آن‌ها، ذخایر بسیار ارزشمند فلزی نیز بوده است اما منطقه به شخصی واگذار شده است که به صورت کلی، توان اکتشاف در عمق را نداشته و بدون ارزیابی صحیح صلاحیت، معدن واگذار شده است. علت اینکه در برخی دوره‌ها واگذاری معادن به افراد صلاحیت‌دار انجام نشده، تنها سهل‌گیری قانون است؛ چراکه در قانون معادن و آیین‌نامه، آن افراد با کمترین صلاحیت حرفه‌ای می‌توانند پروانه بهره‌برداری یا اکتشاف دریافت کنند.

محتشمی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از معادن توسط افراد غیر حرفه‌ای و به صورت اتفاقی کشف می‌شد و شاید دلیل سهل‌گیری قانون نیز همین موضوع بود اما با توجه به رشد فناوری، دیگر نیاز نیست معادن، اتفاقی شناسایی شوند و نقشه‌های معدنی را در اختیار داریم و اولویت‌ها مشخص است، پس باید اصلاح‌های جدی در قوانین معدنی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.