سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
لزوم ایجاد زنجیره فراوری محصولات معدنی در سمنان
18 آبان 1400 - 11:34
شناسه : 20262
نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه سمنان دارای ذخایر غنی مواد معدنی است؛ گفت: خواستار شکل‌گیری زنجیره فراوری محصولات معدنی در این استان هستیم.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمید علوی  نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان، اظهار داشت: گچ، سلستین، زئولیت، زغال‌سنگ، باریت، سولفات سدیم، سنگ‌آهک، سنگ لاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ‌آهن، نمک، بوکسیت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی و فلورینو برخی از مواد معدنی موجود در معادن استان سمنان است.

وی در خصوص خام‌فروشی مواد معدنی استان سمنان، افزود: بیشتر مواد معدنی این استان به‌صورت خام فروشی است و این امر سبب شده تا ارزش‌افزوده چندانی با فروش این مواد برای استان به دست نیاید.

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه حرکت به سمت فراوری مواد معدنی می‌تواند باعث توسعه اقتصادی استان سمنان و افزایش اشتغال شود، گفت: متاسفانه نبود زیرساخت لازم در این حوزه سبب شده تا مواد معدنی استان سمنان به‌صورت خام به فروش برسد.

علوی با بیان اینکه ایجاد واحدهای فراوری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، بیان کرد: واحدهای فراوری معدنی به دلیل اینکه صنایع سنگین هستند و بعضا نیاز به آب و زیرساخت دارند نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین هستند و جنس دستگاه‌ها و تجهیزات آن نیز بسیار گران است. لذا باتوجه به شرایط فعلی کشور و نرخ بالای تسهیلات این نگرانی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که نتواند از عهده این تعهد برآید.

وی با اشاره به برخی علل خام فروشی در معادن استان سمنان، ادامه داد: بسیاری از معدنکاران استان سمنان از دانش کافی و فنی در این زمینه برخوردار نبوده و متاسفانه فرایند واگذاری معادن به گونه است که معدن به دست فردی که دانش لازم را داشته باشد، نیفتاده است.

معدنکاران برای اجرای طرح‌های زیرساختی باید حمایت شوند

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه دانش، سرمایه و توجیه‌پذیری اقتصادی برای حرکت به سمت فراوری مواد معدنی نیاز است، تصریح کرد: برخی از این سه رکن مهم در استان سمنان در حوزه معدن وجود ندارد که این امر سبب شده عمده مواد معدنی به‌صورت خام فروشی عرضه شود.

علوی با اشاره به برخی مزایای فراوری معدن، اذعان داشت: نخستین مزیت بعد از حرکت از خام فروشی به سمت فراوری، سوق به سمت کار علمی است و اینکه با فراوری مواد معدنی دانش توسعه پیدا کرده و زنجیره تامین و زنجیره تولید نیز ایجاد می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در خام فروشی بعضا یک‌پنجاهم (۲ درصد) قیمت واقعی ارزش فراوری است، خاطرنشان کرد: با فراوری مواد معدنی می‌توان زمینه شکوفایی اقتصاد تولید و اشتغال فراهم‌شده و همچنین مصرف انرژی در جهت تولید افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.