پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
لزوم برگشت حقوق دولتی معادن استان کردستان
08 تیر 1401 - 17:22
شناسه : 29659
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: برای تامین نیازهای توسعه‌ای باید به دنبال خلق منبع از ظرفیت‌های ویژه استان باشیم که یکی از راه‌های آن، برگشت حقوق دولتی معادن به خود استان است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، ارسلان ازهاری رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، در دیدار با نخبگان استان کردستان، اظهار داشت: فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان در استان، باید به سمت و سوی تولید رقابت‌پذیر و خلق ثروت سوق پیدا کند. در همین راستا، هیچ مانعی برای افرادی که بخواهند رشد علمی پیدا کنند و کار تحقیقاتی انجام دهند، وجود ندارد.

وی افزود: زمانی که فردی در این سرزمین پرورش یافته و زمینه رشد و تحصیل وی با استفاده از امکانات آن فراهم شده است، باید در همان حوزه سرمایه‌گذاری شده فعالیت کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به شعار سال و تشکیل قرارگاه تحقق این شعار در بخش «تولید، اشتغال و دانش‌بنیان»، بیان کرد: باید این نکته را متذکر شد که در بخش تولید استان کمبود بسیاری داریم که برخی از واحدهای تولیدی، هنوز به ظرفیت اسمی خود نرسیده‌اند و باید ضمن بررسی دلایل آن، راهکارها و حمایت لازم ارائه شود. همچنین اقتصاد دانش‌بنیان در کاهش هزینه تولید و افزایش رقابت‌پذیری و کیفیت تولید و نیز رشد و بهره‌وری موثر بوده است و بخشی از رشد اقتصادی ۸ درصدی به بحث دانش‌بنیان اختصاص دارد.

 ازهاری، با بیان اینکه پارسال هیچ دستگاهی سهم یک درصد اعتبارات هزینه خود برای بهره‌وری را انجام نداده بود، گفت: در کاهش هزینه‌های تولید باید با مهندسی ارزش، بازنگری‌هایی در تکنولوژی‌های اجرایی تولید اجرا شود. افزایش کیفیت محصول، لازمه حضور در بازارهای جهانی است و رقابت‌پذیر کردن کالاها با توجه به محدودیت توان بازار داخلی، لازمه حضور جهانی است. پژوهش‌ها باید کاربردی تعریف شوند و ما از طرح‌های پژوهشی که منجر به حل حتی یکی از مشکلات استان شود، حمایت می‌کنیم.

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه محورهای توسعه استان در اسناد آمایش سرزمین و سندهای توسعه استان تعیین شده است، مطرح کرد: در بخش معدن، تجارت و بازرگانی، کردستان یکی از استان‌های مطرح کشور است. مبادلات تجاری بیش از هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری کردستان با اقلیم کردستان عراق را باید به عنوان ظرفیت بسیار خوبی نام برد و احداث مناطق آزاد، کمک شایانی به توسعه استان خواهد کرد.

ازهاری در پایان خاطرنشان کرد: ۰٫۶ درصد منابع بانکی کشور به استان کردستان اختصاص دارد که رقم بالایی نیست و باید به دنبال سرمایه‌گذاری و نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعه باشیم؛ چراکه افراد بسیاری با توان مالی بالا در کردستان تمایل به سرمایه‌گذاری دارند. آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در پروژه‌های ملی الزامی است؛ امسال به بحث مطالعات پروژه‌های عمرانی توجه ویژه‌ای داریم و ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به طرح‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.