چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
لزوم بومی‌سازی تکنولوژی‌های وارداتی
20 بهمن 1400 - 9:25
شناسه : 24388
رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن تاکید بر توسعه بومی‌سازی در زنجیره محصولات توسط شرکت‌ها، گفت: همزمان با واردات قطعات مورد نیاز زنجیره محصولات، باید به دنبال بومی‌سازی این نوع تکنولوژی‌های وارداتی باشیم.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، اظهار داشت: باید به دنبال توسعه ساخت قطعات و تجهیزات نمونه‌های خارجی باشیم و این موضوع در شمار برنامه‌های سازمان قرار دارد و ساختار آن را طراحی کرده‌ایم. لذا در این زمینه ایمیدرو با تشکیل کارگروه‌های مختلف، در حال هدایت این مهم است.

وی حمایت و پشتیبانی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در اجرای برنامه‌های بومی‌سازی را حیاتی خواند و افزود: اگر از این حرکت حمایت نشود، دانش توسعه نخواهد یافت. این در حالی است که ایمیدرو در کنار ماموریت‌های خود همچون اکتشاف؛ ورود به حوزه پژوهش و فناوری در برنامه‌های خود قرار داده است و در ادامه به آن سرعت خواهد بخشید.

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره جایگاه این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره و همایش فولاد می‌تواند در توازن و توسعه زنجیره فولاد موثر واقع شود. لذا روندی که به آن نیاز داریم این است که توسعه بومی‌سازی از همه ابعاد وجود داشته باشد. به این صورت که با توسعه بهره‌وری، به دنبال کاهش قیمت تمام شده و تولید کیفی محصول باشیم و بدون وابستگی اقدام به تولید قطعات کنیم‌. علاوه بر این پیوند زنجیره تامین و مصرف در تحقق برنامه‌ها الزامی است و جشنواره فولاد می‌تواند در تحقق این مهم اثرگذار باشد.

جعفری بیان کرد: پیش از این در حوزه آهن‌اسفنجی به صورت نامتوازن برنامه‌ها انجام می‌شد، اما امروزه با اجرای سیاست‌های توسعه‌ای، دهمین فولادساز دنیا هستیم و سهمی ۶۲ درصدی از تولید خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌ایم. بیش از ۵.۲ میلیارد دلار ارزش صادرات این صنعت بوده و از سوی دیگر ۳۰ میلیون تن شمش، ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی و بیش از یکصد میلیون تن سنگ‌آهن در بخش تولید رقم خورده است.

وی ادامه داد: اکنون با همت و همگرایی مجموعه‌ها، دست‌اندرکاران، مصرف‌کنندگان و همچنین با ارتقای سطح اطلاعات، زنجیره نظم بهتری دارد، اما با آنچه که مطلوب است، فاصله داریم‌.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره فولاد، اذعان داشت: امروز ارتقای تکنولوژی در بومی‌سازی باید مدنظر باشد. در این راستا طی سفر اخیر به استان فارس، از یک شرکت دانش‌بنیان متشکل از متخصصان جوان و خوشفکر ایرانی دیدن کردیم که اقدام به ساخت قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد می‌کنند.

جعفری با طرح این پرسش که چرا با وجود توان تخصصی لازم در اینگونه شرکت‌ها، موضوع ساخت داخل زمان‌بر شده و به خوبی اتفاق نیفتاده است، عنوان کرد: این سوال با عارضه‌یابی پاسخ داده خواهد شد، اما بدیهی است متخصصان این بخش، باید مورد حمایت شرکت‌ها قرار بگیرند. در حال حاضر یکی از مجموعه‌ها فولادی اقدام به حمایت از این شرکت کرده است و این امر موجب شده تا تولید قطعات و تجهیزات با ۵۰ درصد قیمت انجام شود.

وی با اعلام اینکه ساخت الکترود گرافیتی در داخل طی دوره‌ای کلید خورد، اما به خوبی حمایت نشد، یادآور شد: خروجی جشنواره فولاد باید متمرکز بر حمایت از بومی‌سازی و ساخت داخل باشد و این استراتژی را باید تقویت و جدی دنبال کنیم‌.

یک میلیارد دلار بومی‌سازی با راهبری ایمیدرو

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: ایمیدرو با راه‌اندازی دفتر بومی‌سازی در این سازمان، ساختاری را برای توسعه این امر طراحی کرد که با مشارکت شرکت‌ها، بومی‌سازی یک میلیارد دلار قطعه و تجهیز حاصل شده است.

جعفری در پایان با بیان اینکه با تلاش مجریان جشنواره فولاد باید توسعه دانش‌بنیان‌ها را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: همکاری با دانشگاه تهران با تشکیل موسسه یونیدرو و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مرکز دانش‌بنیان ایمینو، خبرگان حوزه بومی‌سازی در حال هدایت و حمایت هستند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.