سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
لزوم تامین فولاد برای رفع نیاز داخل
14 شهریور 1400 - 15:32
شناسه : 17237
برخی منابع خارجی در حالی از توقف صادرات فولاد ایران به افغانستان خبر می‌دهند که به گفته عضو هییت‌مدیره انجمن فولاد، توقفی در صادرات به افغانستان اتفاق نیفتاده و فقط تامین نیاز داخل به فولاد در اولویت کاری شرکت‌های فولادی قرار گرفته است.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا شهرستانی عضو هییت‌مدیره انجمن فولاد، اظهار داشت: صادرات فولاد ایران به افغانستان متوقف نشده، بلکه برای آن اولویت‌بندی صورت گرفته است، بدین شکل که ابتدا باید تامین نیاز داخل در اولویت کار شرکت‌های فولادی قرار گیرد؛ چراکه با کاهش تخصیص برق به واحدهای فولادی طی دو ماه گذشته و حالا که در سومین ماه قرار داریم، تولید فولاد کشور در این مدت به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. به گونه‌ای که سال گذشته از ۳۰ میلیون فولاد تولید شده در کشور ۱۵ میلیون آن در داخل مصرف شد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به کاهش تولید فولاد به دلیل قطع برق کارخانه‌ها، به صلاح است که ابتدا نیاز داخل تامین شده و پس از عادی شدن شرایط، صادرات فولاد از سر گرفته شود. ‌بر این اساس مقرر شد شرکت‌های فولادی ابتدا تعهدشان را در قبال عرضه کالا در بورس تا پایان مرداد ماه انجام دهند که حالا این مهلت تا پایان شهریور ماه تمدید شده است.

عضو هییت‌مدیره انجمن فولاد با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در صادرات فولاد کشور به افغانستان اتفاق نیفتاده است،‌ گفت: دلیل توقف صادرات فقط بالا بودن تعهد شرکت‌های فولادی به عرضه محصولاتشان در بورس کالا است که این تعهدات مربوط به خرداد ماه به بعد می‌شود. پیش‌بینی شد که تولید کارخانه‌های کشور طی ۶ ماه نخست سال تنها ۱۴ میلیون بود و دلیل آن چیزی جز قطعی‌های مکرر برق در تیر و مرداد ماه نیست.

ادعای منایع خارجی مبنی بر توقف صادرات فولاد به افغانستان

براساس این گزارش، روز گذشته یک منبع آگاه به S&P گلوبال گفته بود: ایران صادرات فولاد به افغانستان را به خاطر شرایط سیاسی و مشکلات لجستیکی پیش آمده در این کشور متوقف کرده است. ایران بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد به افغانستان است و سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن به این کشور صادرات دارد.

طبق اعلام S&P گلوبال، در واقع ایران ۲۵ درصد کل نیاز افغانستان به فولاد را تامین می‌کند. بخش قابل‌توجهی از فولاد صادراتی به افغانستان توسط شرکت فولادمبارکه اصفهان و فولادخراسان تولید می‌شود. از دیگر کشورهای صادرکننده فولاد به این کشور شامل ترکیه، پاکستان و چین است. البته ایران به جز فولاد با افغانستان قرارداد فروش ریل آهن نیز دارد.

شرط و شروط صادرات فولاد

ستاد تنظیم بازار اردیبهشت ماه امسال مصوب کرد که تولیدکنندگان و نمایندگان قانونی آن‌ها که مجاز به صادرات فولاد میانی، مقاطع طویل فولادی و فلزات رنگی هستند، از ابتدای خرداد ماه سال جاری به مدت سه ماه در صورت تامین نیاز داخل و رعایت کف عرضه ابلاغی در بورس کالای ایران می‌توانند بدون نیاز به تایید دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه گمرک، اقدام به صادرات محصولات خود کنند. البته این مصوبه مشمول چهار تبصره نیز هست.

بر این اساس، به منظور تنظیم اثربخش بازار فولاد میانی شامل بیلت، بلوم و اسلب، محصولات فولادی شامل مقاطع طویل فولادی و فلزات رنگی همچون مس و آلومینیوم، اطمینان از تامین نیاز داخل و همچنین ساماندهی و تسهیل صادرات واحدهای مجاز به صادرات تولیدکنندگان و نمایندگان قانونی آن‌ها، محصولات فوق‌الذکر که در سامانه جامع تجارت ثبت اطلاعات کرده باشند، ضمن رعایت کف عرضه ابلاغی محصولات در بورس کالا، به مدت سه ماه از تاریخ  اول خردادماه ۱۴۰۰ با اعلام فهرست واحدهای مجاز توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند جهت صادرات محصولات خود اقدام کنند و نیاز به تایید دفتر صنایع معدنی در سامانه فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران (E.P.L) ندارند. این مصوبه در چهار مورد تبصره ابلاغ شده بود که به شرح زیر است:

  1. واحدهای تولیدی محصولات مذکور، می‌توانند نسبت به صادرات آن مقدار عرضه تکلیفی که طبق برنامه مستمر (هفتگی) در بورس کالا عرضه شده، اما معامله نشده است، اقدام کنند.
  2. بازرگانان و تجار با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا می‌توانند نسبت به صادرات محصولات مذکور اقدام کنند. این صادرکنندگان می‌بایست براساس قوانین و رویه‌های موجود نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام کنند.
  3. گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش صادرات و شرکت بورس کالای ایران گزارش عرضه، خرید مواد اولیه و مقدار معامله صورت گرفته واحدهای مذکور را به صورت ماهانه به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کند تا در صورت عدم رعایت کف عرضه در بورس کالا، عدم ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت یا عدم انجام تعهدات ارزی، با اعلام سازمان حمایت، صادرات آن‌ها با رعایت ضوابط مربوطه تعلیق شود.
  4. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نسبت به نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی محصولات مذکور اقدام کنند.
    انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.