سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
لزوم توسعه بخش صنعت روستاهای کشور
04 مرداد 1400 - 17:06
شناسه : 15539
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به شهرستان خلخال و بازدید ازعملیات اجرایی احداث نواحی صنعتی گزاز و هشجین که به دعوت نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، گفت: با هدف توسعه و رونق اشتغال در مناطق روستایی، نواحی صنعتی در روستاهای محروم کشور ایجاد می‌شود.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: نواحی صنعتی فرصتی مناسب برای توسعه روستاها در این حوزه اس. لذا باید در ایجاد یک ناحیه صنعتی علاوه بر توانمند سازی روستاییان، به ظرفیت آن منطقه نیز توجه شود.

وی افزود: ضروری است دیدگاه‌ها نسبت به توسعه روستایی بر اساس توانمندسازی، رونق تولید و اشتغال تعدیل شود تا شاهد توسعه همه جانبه در روستاها باشیم. ایجاد نواحی صنعتی در مناطق روستایی، علاوه بر تولید رفاه و اشتغال در آن منطقه منجر به تحول اقتصادی و صنعتی شدن نیز خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به ‌کار هستند، گفت: در حال حاضر ۴۸ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به فعالیت هستند و این ظرفیت تولید باعث اشتغال غیرمستقیم چهار تا پنج میلیون نفر و ارتزاق نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از شهرک‌های صنعتی شده است.

رسولیان با اشاره به نقش موثر تولیدکنندگان در شرایط تحریم و کرونا، بیان کرد: یک بخش مهم از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همین واحدهای تولیدی بودند که توانستند با کار جهادی خود نیازهای کشور را در عرصه‌های مختلف برآورده و رشد صنعتی کشور را در این شرایط سخت فراهم سازند.

وی به هزینه‌های هنگفت آماده‌‌سازی زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر آماده‌‌سازی هر مترمربع زمین صنعتی بدون محاسبه قیمت زمین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده و به این دلیل استفاده از اراضی ملی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مورد تاکید قرار گرفته است.

تحقق وعده‌ها شرط اساسی خدمت

غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر پیگیری مطالبات به‌حق مردم روستاهای گزاز و نیاخرم، تحقق وعده‌های مسئولان و رضایتمندی مردم را شرط اساسی خدمت در نظام اسلامی عنوان کرد.

وی از تشکیل کارگروهی طی هفته آینده با حضور نمایندگانی از حوزه حقوقی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استانداری، فرمانداری، دادگستری و سه نفر از کشاورزان در خلخال خبر داد که در طی آن، مشکل تملک اراضی اهالی روستاهای گزاز و نیاخرم برای احداث ناحیه صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی نواحی صنعتی گزار و هشجین خلخال در آینده نزدیک

محمد اهلی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل، اذعان داشت: عملیات اجرایی زیرساخت‌های مورد نیاز ناحیه صنعتی گزار خلخال، از جمله خیابان ‌کشی، انرژی‌‌رسانی و سایر امور با اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی درحال اجراست.

وی با بیان اینکه فاز اول این ناحیه صنعتی در مساحت ۳۰ هکتار اجرا می‌شود، افزود: با همکاری اهالی روستای گزاز و همچنین مسئولان دستگاه قضایی شهرستان خلخال، مشکل دریافت سند مالکیت زمین این شهرک مرتفع و زمینه برای شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌های زیرساختی این منطقه فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل از راه‌‌اندازی ناحیه صنعتی هشجین خلخال در آینده نزدیک نیز خبر داد و عنوان کرد: این ناحیه به تصویب سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رسیده و با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌‌گذار بخش خصوصی برای راه‌‌اندازی آن، ناحیه صنعتی هشجین مرکز بخش خورش ‌رستم خلخال با هدف ایجاد صنایع غذایی و کانی غیرفلزی آغاز به کار خواهد کرد.

اهلی یکی دیگر از مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان را کمبود زمین برای سرمایه‌‌گذاران جدید طرح‌های سرمایه ‌گذاری اقتصادی و اشتغال‌زا دانست و اذعان داشت: امسال برنامه‌ریزی برای تملک حدود ۵۰۰ هکتار زمین برای ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان به منظور تامین زمین مورد نیاز سرمایه‌‌گذاران هدف‌گذاری شده است.

وی در پایان مساحت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل را یک هزار و۴۰۰ هکتار اعلام و اظهار امیداواری کرد با همکاری و مساعدت نهادهای مربوطه، تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و خصوصی این استان به بیش از ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی افزایش پیدا کند.

شایان ذکر است که نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان خلخال، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در سفر یک روزه به شهرستان خلخال همراهی کردند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.