سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
لزوم حذف عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی از بورس
25 مهر 1400 - 12:21
شناسه : 19174
سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور، ضمن تاکید بر اینکه فروش لوله و پروفیل به سبب گستردگی طیف مصرف‌کنندگان و تنوع محصول، قابلیت عرضه در بورس کالای ایران را ندارند و کمیته عرضه در بورس نیز این موضوع را تایید کرده است، از مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواست تا الزام عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی در بورس کالای ایران منتفی و حذف شود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، آنوش رحام دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی طی نامه‌ای خطاب به سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به جلسه‌های برگزار شده در رابطه با بررسی کلیه ابعاد عرضه محصولات مختلف در بورس کالای کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرده و با بیان اینکه طبق تایید کمیته عرضه بورس کالا مبنی بر اینکه عرضه و فروش محصولات لوله و پروفیل فولادی، باتوجه به ماهیت، نوع خریداران و رقابتی نبودن فاقد امکان پذیرش در بورس هستند، خواستار حذف الزام عرضه محصولات مذکور در بورس کالا شد. در ادامه متن نامه این نامه را می‌خوانید:

«احتراما پیرو نامه شماره ۶۰/۱۷۳۲۳۲ تاریخ ٢٠ مهر ١٤٠٠ همانگونه که استحضار دارید در طول سه سال گذشته موضوع عرضه محصولات لوله و پروفیل در بورس کالا طرح و در تمامی مراجع ذی‌صلاح مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتیجتا از آنجایی که مصرف‌کننده نهایی محصولات لوله و پروفیل، حلقه آخر زنجیره فولاد و عمدتا اصناف مختلف هستند، پیرو بند ۱۹ صورت‌ جلسه شماره ٦٠/٧٨٦٧٩ مورخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ ستاد تنظیم بازار مشخص شد امکان عرضه این محصولات در بورس کالا وجود ندارد و عنایتا موضوع به مراجع ذی‌صلاح ابلاغ شد که پیوست آن به ضمیمه به حضورتان ایفاد می‌شود.

شایان ذکر است تولیدکنندگان لوله و پروفیل عمده محصولات خود را به طیف گسترده‌ای از مشتریان در اصناف عرضه نموده که خود در تولید بیش از ۷۰۰ قلم کالای ریز و درشت اعم از قطعات و تجهیزات صنایع مختلف کاربرد دارند؛ لذا فروش این محصولات عملا به دلیل گستردگی، هم از حیث تنوع محصول و هم طیف مصرف‌کنندگان مختلف، قابلیت عرضه در بورس کالا ندارد.

ضمناً یادآور می گردد با توجه به عرضه ورق فولادی در بورس کالا و ضرورت تسویه به موقع LC و تعهدات مالی تولیدکنندگان لوله و پروفیل، عرضه این محصولات در بورس عملا موجب به هم‌ریختگی و اختلال در قراردادهای جاری و آتی تولیدکنندگان با مشتریان می‌گردد. باتوجه به اینکه کلیه مقادیر تولید، عرضه و فروش محصولات لوله و پروفیل به منظور ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت ثبت می‌گردد، اطلاعات کامل سهمیه ورق، میزان تولید و فروش آن جهت هرگونه رصد و پایش در اختیار وزارتخانه متبوع است.

همچنین برابر دو مورد استعلام اعضاء سندیکا از شرکت بورس کالای ایران، به شماره نامه‌های ١٠/٣٢٨٥١  تاریخ ٧ بهمن ١٣٩٧ به شرکت تهران شرق و همچنین نامه شماره ١٠/٤٠٨۱۲ تاریخ ٢٨ تیر ١٣٩٩ به شرکت کالوپ، مبنی بر عرضه و فروش کالای لوله و پروفیل فولادی، کمیته عرضه بورس کالا در جلسه شماره ٢٥٨، محصولات مذکور را با توجه به ماهیت و نوع خریداران و رقابتی نبودن، فاقد امکان پذیرش در بورس کالای ایران اعلام نموده است.

در پایان خواهشمند است برابر مستندات ضمیمه و دو سال جلسات کارشناسی که کلیه ابعاد عرضه محصولات مختلف در بورس کالای ایران و همچنین ساختار اصناف مصرف‌کننده مورد بررسی قرار گرفته است، دستور فرمایید نسبت به حذف الزام عرضه محصولات لوله و پروفیل فولادی در بورس کالا اقدامات لازم صورت پذیرد. شایان ذکر است اثر تصمیم‌های خلق‌الساعه به منظور ساماندهی بازار بدون توجه به بررسی‌های کارشناسی و سوابق موجود، نه تنها موجب ساماندهی بازار نخواهد شد که برعکس اثرات سوء آن متوجه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد شد.»
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.