پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
لزوم عدم خروج مواد معدنی خام از فارس
28 آذر 1400 - 13:16
شناسه : 21986
استاندار فارس در جلسه شورای معادن استان در شیراز ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از خام فروشی مواد معدنی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، به زودی اجازه نخواهیم داد که مواد معدنی به شکل خام از استان خارج شود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در جلسه شورای معادن استان در شیراز، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای معادن استان هر معدنی که در فارس فعالیت می‌کند موظف است صنایع وابسته را در زمینه تکمیل زنجیره تولید ایجاد کند. لذا اکتشافات معدنی باید با وسعت بیشتر و توزیع عادلانه در سراسر استان انجام شود و هیچ منطقه‌ای از این اکتشافات بی‌بهره نماند.

وی اکتشافات معدنی را نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: در این زمینه نمی‌توان تنها به اقدامات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتکا کرد. علاوه بر این هم‌اکنون ۵۶ هزار متر مربع از اراضی استان با هدف اکتشافات معدنی در اختیار ایمیدور قرار گرفته که باید برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده برای به نتیجه رسیدن این اکتشافات ارائه و تکلیف مشخص شود.

استاندار فارس ضمن اعلام حمایت از سرمایه‌گذاران در این استان، گفت: به هیچ عنوان به بهره‌برداران از معادن اجازه سوء استفاده نمی‌دهیم.

ایمانیه شکل‌گیری زنجیره تولید در حوزه معدن را زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، تولید ارزش افزوده و دستیابی به رشد ۸ درصدی استان برشمرد و بیان کرد: معتقدیم که فارس استانی دانشگاهی و علمی است و از متولیان حوزه معدن انتظار داریم که از توان دانشگاه‌های استان بهره گرفته و مانع اقدامات غیرعلمی و غیر کارشناسی شوند.

۲۳ نوع ماده معدنی قابل برداشت در فارس وجود دارد

حمیدرضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به وجود ۲۳ نوع ماده معدنی قابل برداشت در این استان، عنوان کرد: از جمله این مواد معدنی می‌توان به سنگ‌های تزیینی و نما، خاک‌های نسوز و صنعتی‌ اشاره کرد که ظرفیت بزرگ و منحصربه فردی برای این استان محسوب می‌شوند. لذا بر اساس مصوبه کارگروه پژوهش استان، طرح مطالعاتی نقشه راه معادن و صنایع معدنی با هدف شناسایی ظرفیت‌های مواد معدنی و به ویژه فلزی با ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار توسط دانشگاه شیراز در حال انجام است که شامل ۵۰ درصد از مساحت استان بالغ بر ۵۶ هزار کیلومتر مربع می‌شود.

وی ادامه داد: استان فارس از لحاظ تعداد معادن رتبه دوم، ذخایر معدنی رتبه هشت، استخراج معادن رتبه چهار، اشتغال‌زایی رتبه چهار و سرمایه‌گذاری رتبه هفت کشور را دارد که ضروری است هم از لحاظ اکتشاف مواد معدنی جدید و هم ایجاد صنایع پایین‌دستی و تکمیلی در این زمینه در راستای بهره‌برداری بهتر و ایجاد ارزش افزوده بیشتر تلاش جدی فعالیت کند.

ایزدی در پایان درباره افزایش قابل توجه حقوق دولتی استان فارس در حوزه معادن، خاطرنشان کرد: با توجه به راستی‌آزمایی‌ها و پیگیری‌های انجام شده توانستیم در سال ۱۳۹۹ و همچنین هشت ماه امسال رشد قابل توجه ۱۵۳ و ۱۱۸ درصدی حقوق دولتی معادن و کسب درآمد را شاهد باشیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.