جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
لزوم عرضه همه تولیدات زنجیره فولاد دربورس
24 آذر 1399 - 7:29
شناسه : 3259
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: علیرغم عرضه شمش در بورس اما درصد اندکی از تولیدات نوردکاران وارد بورس می شود و بقیه در بازار آزاد با قیمت های غیرمتعارف فروخته می‌شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از مهر، بهرام سبحانی در گفت و گویی افزود: طی یک سال گذشته، هرگاه بازار فولاد -بازار مصرف کننده محصول نهایی- ملتهب می شد؛ فشار را به شکل قیمت گذاری های دستوری و یا به شکل محدودیت های معاملاتی روی تولیدکنندگان شمش وارد می آوردند، درحالی که اشکال کار، جای دیگر بوده است.
به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، در سال های گذشته با وجود فشارهای وارده و پایین نگهداشتن قیمت شمش، بازار راه خود را رفته و فاصله عمیقی بین قیمت شمش و محصولات نهایی ایجاد شده است.
سبحانی اضافه کرد: دولت در نظر داشت با ایجاد محدودیت بر معاملات شمش فولاد، بازار را تنظیم کند اما این اقدام دولت، فاصله قیمت مواد اولیه و محصول نهایی را هر روز بیشتر کرد و به تعبیری رانت بزرگی نصیب بخشی از فعالان این حوزه کرد.

نقطه قوت شیوه نامه دولت

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: شیوه نامه ای را دولت به تصویب رسانده که باوجود برخی معایب آن، اما نقاط قوتی هم دارد. در این شیوه نامه به محصول نهایی نیز توجه شده و عرضه این کالاها و کنترل قیمت آن ها مورد تأکید قرار گرفته است. براین اساس، شرکت هایی که محصولی مانند شمش را از بورس خریداری می کنند؛ تولیدات حاصل از آن را نیز باید در بورس عرضه کنند. این دستورالعمل در صورت اجرایی شدن یک نقطه قوت در بازار خواهد بود که باعث ایجاد شفافیت می شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر، نوردکاران شمش را از بورس خریداری می کنند اما درصد اندکی از تولیداتشان وارد بورس می شود و بقیه در بازار آزاد با قیمت های غیرمتعارف فروخته می شود. به همین دلیل هم می بینیم که با اجرای این بخش از شیوه نامه دولت مخالف هستند. در حالی که عرضه در بورس شفافیت به همراه دارد و خریدار و فروشنده مشخص هستند و دیگر کسی نمی تواند از رانت بهره مند شود. البته برخی از نوردکاران نیز موافق عرضه کالا در بورس هستند و تنها عده قلیلی با این شیوه عرضه مخالفت می کنند.
سبحانی افزود: مشکل کنونی فولادکاران، این است که به دلیل ایجاد محدودیت برای صادرات با ازدیاد عرضه مواجه شده اند. به همین دلیل روی قیمت هیچ رقابتی صورت نمی گیرد و کشف قیمت و رقابت از بین می رود. به طور مثال، هفته گذشته ۲۰۰ هزار تن محصول عرضه شد ولی ۱۵ هزار تن فقط مشتری داشت یعنی کمتر از ۱۰ درصد. گاه حتی روی قیمت پایه هم خریداری پیدا نمی‌شود. در چنین شرایطی وقتی با مازاد عرضه مواجه شویم؛ هیچ رقابتی شکل نمی گیرد و کشف قیمت به درستی انجام نمی‌شود.

عرضه محصول در بورس قیمت را کنترل می کند

وی ضمن انتقاد از مقاومت برخی نوردکاران برای عرضه بورسی محصولاتشان، هشدار داد: ادامه این مقاومت باعث رشد قیمت محصول نهایی می شود و چند برابر شدن قیمت میلگرد گواهی بر این مدعاست. این اتفاق همچنین سبب می‌شود هزینه ساختمان سازی در کشور به شدت افزایش یابد و قیمت مسکن برای مصرف کننده با رشد غیرقابل تحمل روبرو شود. همه این اتفاقات به سرچشمه ماجرا که عدم عرضه محصولات در بورس است بازمی‌گردد.
سبحانی ادامه داد: التهابات بازار و رشد بی محابای قیمت می تواند با عرضه در بورس کنترل شود چراکه در بورس هم عرضه کننده، هم خریدار، هم مورد معامله و هم قیمت مشخص است و کسی نمی تواند کالا را با قیمت های غیرمنطقی و خارج از نظم عرضه و تقاضا به فروش رساند.
به اعتقاد رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، بورس، یک اتاق شیشه ای است که می توان در آن، همه اتفاقات بازار را رصد کرد و مانع جهش قیمت های کاذب ناشی از فعالیت های واسطه گری است به همین دلیل، برخی فعالان حوزه که بیشتر دلال هستند، تمام تلاش خود را برای عرضه حداقلی محصولات شأن در بورس به کار می بندند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.