چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
لزوم کمک انگوران برای توسعه مناطق اطراف خود
24 شهریور 1400 - 11:26
شناسه : 17816
استاندار زنجان در جلسه شورای معادن با تاکید بر لزوم کمک معادن بزرگ مانند انگوران، به توسعه منطقه استقرار خود، گفت: معدن انگوران باید خسارت‌هایی را که به منطقه وارد کرده است، جبران کند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان در جلسه شورای معادن با اظهار تاسف از بی‌تفاوتی معادن بزرگ نسبت به توسعه محل استقرار خود و کمک به روستاییان، اظهار داشت: معادنی مانند انگوران، به جای اینکه کمک قابل‌توجهی به توسعه منطقه استقرار خود داشته باشند، برای مبلغ ناچیزی که برای کمک به روستاییان تعیین شده است، درخواست قسط‌‌بندی می‌کنند.

وی بر مشخص شدن خدماتی که معدن انگوران طی ۱۰ سال گذشته برای منطقه خود داشته است، به عنوان مهمترین مصوبه جلسه شورای معادن استان تاکید کرد و افزود: میزان فروش و درآمد معدن طی ۱۰ سال گذشته و میزان کمک و خدمات آن به منطقه، با تمام جزئیات در جلسه بعدی باید ارائه شود. کمک یک درصدی به معادن یک وظیفه ذاتی معدن است.

استاندار زنجان با اشاره به عملکرد قابل توجه معادن در سایر استان‌ها درباره کمک به توسعه منطقه استقرار خود، گفت: هزینه بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیاردی در لیگ برتر فوتبال بعضی از استان‌ها، از محل درآمد و کمک معادن به ویژه معادن بزرگ است.

حقیقی در خصوص محل هزینه کرد کمک معادن به توسعه، بیان کرد: مبالغی که از معادن برای کمک به توسعه منطقه گرفته می‌شود باید در همان شهر یا روستا هزینه شود. لذا با توجه به اینکه بیشترین معادن بزرگ در ماهنشان هستند، لازم است که هزینه‌های دریافتی از این معادن، در همان منطقه مورد استفاده قرار گیرد. لذا وقتی شما حق طبیعی مردم را از معدنکاران نگیرید، آنها حتی به پسماند معادن هم رحم نمی‌کنند.

مشخص کردن وضعیت معادن و تعیین تکلیف، بررسی پهنه های مناطق دارای پتانسیل زیاد، بررسی و ارائه گزارش کار از میزان کارکرد و درآمد سایر معادن و ارائه لیست معادن در ۱۴۰۰ از دیگر مصوبات این شورا بود که در دستور جلسه آتی شورای معادن قرار گرفت.

واگذار پروانه صادر شده به بهره‌بردار جدید

آرمین سلسانی رییس خانه معدن استان زنجان نیز در حاشیه این نشست با اشاره به موضوعی که برای یکی از معادن واقع در منطقه حفاظت شده پیش آمده و محل اختلاف محیط‌زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شده است، بیان کرد: این معدن با توجه به ماده ۲۴ قانون معادن، در زمان صدور پروانه مجوز گرفته است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، بر اساس این ماده موظف است که به محیط‌زیست، منابع طبیعی و سازمان‌های ذی‌ربط، طی نامه‌ای نظر آن‌ها را نسبت به این محدوده اعلام کند که در زمان مقرر انجام شده است.

وی در پایان با بیان اینکه هم‌اکنون به دلیل تغییر محدوده‌های محیط‌زیست، مخالف توسعه پروانه معدن هستیم، خاطرنشان کرد: از آنجا که پروانه معدن قبلا صادر شده، سازمان صنعت، معدن و تجات نیز براساس مزایده این پروانه را به شخص دیگری واگذار کرده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.