جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
لغو معافیت گمرکی تجهیزات تولید و چالش‌های بعد از آن
04 اردیبهشت 1401 - 8:45
شناسه : 26967
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با لغو معافیت ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی از پرداخت حقوق گمرکی، طبق یک حکم قانون بودجه سال جاری،‌ نوسازی صنایع می‌تواند با چالش مواجه شود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، واردات ماشین‌آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز است، به استناد ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، از پرداخت حقوق ورودی معاف بود.

این در حالی است که بر اساس بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی شده‌اند و این حکم در اصلاحاتی که مجلس در لایحه بودجه اعمال کرد، وضع شده است.

با توجه به استعلام انجام شده توسط گمرک ایران از وزارت امور اقتصادی و دارایی، معافیت‌های بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، در سال جاری قابل اعمال نیست؛ بر اساس متن مکاتبه انجام شده بین خزانه‌دار کل کشور و گمرک ایران در سال جاری، حکم تبصره ۶ قانون بودجه حاکم بر ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی است.

بر این اساس، به اعتقاد برخی کارشناسان، معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، کشاورزی و صنعتی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برداشته شده، به ضرر بخش‌های تولیدی کشور تمام و این تصمیم سبب غیر قابل انجام شدن نوسازی و مدرن‌سازی صنعت و به‌روز شدن خطوط تولید و ماشین‌آلات صنعتی، به خاطر دریافت حقوق گمرکی می‌شود.

شایان ذکر است که هرچند این حکم در قانون بودجه قید شده، اما شورای هماهنگی سران قوا می‌تواند در این خصوص ورود کند و به صورت موقت تا بررسی همه ابعاد به صورت کارشناسی و تعیین تکلیف نهایی موضوع، مانع از اجرا و وصول حقوق ورودی در گمرکات کشور شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.