سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
مازاد پلاتین در بازار روسیه!
26 اردیبهشت 1401 - 15:44
شناسه : 27838
طبق گزارش‌های منتشر شده، روسیه سرعت تغییر خودروسازان را از پالادیم به پلاتین افزایش می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین (WPIC)، روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، اعلام کرد که خودروسازان به دلیل نگرانی‌ها در مورد عرضه پالادیم از روسیه، تلاش‌ها برای استفاده کم‌تر پالادیم و پلاتین بیشتر را تسریع و مازاد زیادی را در بازار پلاتین در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.

در حال حاضر خودروسازان برای صرفه‌جویی هزینه‌ها، به پلاتین که ارزان‌تر از پالادیم است روی آورده‌اند، اما این مسئله، انتقال سریع‌تر تقاضا برای پلاتین را افزایش می‌دهد و می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد و در عین حال تاثیر معکوس بر پالادیم داشته باشد. روسیه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از عرضه جهانی پالادیم و حدود ۸ تا ۱۰ درصد از پلاتین آن را در اختیار دارد.

از زمان اعزام نیرو به اوکراین در ماه فوریه، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش صادرات روسیه به دلیل تحریم‌ها بر این کشور وجود ندارد، اما با طولانی‌ شدن جنگ، شرکت‌های بیشتری ممکن است فلز روسیه را تحریم کنند و دولت‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنند.

ترور ریموند، رییس تحقیقات شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین، اظهار داشت: تلاش برای جایگزینی پالادیم با پلاتین  بسیار بالا رفته است و میزان صرفه‌جویی که یک خودروساز، می‌تواند انجام دهد بسیار زیاد و نگرانی در مورد دسترسی داشتن است. قیمت پلاتین در حدود ۹۵۰ دلار در هر اونس و تقریبا نصف پالادیم است. خودروسازان سالانه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون اونس پلاتین و حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار اونس پالادیم مصرف می‌کنند.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین در آخرین گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که بازار پلاتین که حدودا هشت میلیون اونس در سال است، امسال ۶۲۷ هزار اونس مازاد عرضه خواهد داشت که طی سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۱۳ میلیون اونس مازاد عرضه را ثبت کرد. این مجمع در ماه مارس، مازاد ۶۵۲ هزار اونس را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد. تقاضای پلاتین طی سه ماهه ژانویه تا مارس، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و عرضه ۱۳ درصد کاهش یافت و باعث شد بازار ۱۶۷ هزار اونس مازاد عرضه داشته باشد.

شایان ذکر است که با افزایش ۱۶ درصدی تقاضای صنعت خودرو به دلیل افزایش تولید خودروهای سبک، بارگیری بیشتر در هر وسیله نقلیه برای رعایت مقررات سختگیرانه انتشار آلاینده‌ها و جایگزینی پالادیم، عرضه برای کل سال، ۵ درصد کم‌تر از سال ۲۰۲۱ و تقاضا ۲ درصد بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.