پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
مبارکه در خط مقدم ارزآوری
21 تیر 1400 - 15:44
شناسه : 15041
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عملکرد سهام فولادمبارکه در بازار سرمایه به عنوان یکی از بازوهای اصلی ارزآوری در کشور، نقطه عطف حوزه فلزات است که طی سه سال اخیر این موضوع نیز بیش از پیش نمود داشت. لذا بازار فلزات اساسی باید به این موضوع افتخار کند.
ارسال توسط : منبع : ایراسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، شرکت‌های فولادساز و بزرگ در ایران همچون شرکت فولادمبارکه که به عنوان یکی از مجموعه‌های بزرگ بورسی در کشور شناخته می‌شوند، طی سال‌های اخیر علاوه بر کمک به صنعت کشور در راستای توسعه اهداف صنعتی، به اقتصاد ایران نیز کمک‌های فراوانی رسانده و توانسته است سهامداران خرد را برای خرید سهام این شرکت فولادی به واسطه عملکرد موفق و درخشان خود، همچنین معاملات روان طی دو سال اخیر ترغیب کند و آینده درخشانی را برای سهامداران خود رقم بزند.

حامد مددی کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند فعالیت شرکت‌های بزرگ فولادی اظهار داشت: فارغ از عملکرد شرکت‌های فولادی بزرگ همچون فولادمبارکه در بازار سرمایه، با نگاهی بر میزان صادرات، گردش نقدینگی و به خصوص گردش ارزی در داخل کشور می‌توان گفت که کمک شرکت‌های فولادی کشور در افزایش صادرات غیرنفتی طی سال‌های گذشته قابل توجه بوده است و با افزایش تحریم‌ها که در حوزه‌های مختلف کشور را دچار مشکل کرده بود، به نظر می‌رسد صادرات فولاد و معدن وضعیت نسبتا خوبی داشته و توانسته‌اند کمک مشخص و واضحی در ارزآوری برای کشور داشته باشند که جای تقدیر دارد.

وی افزود: شرکت‌های صادرات محور کشور در دو سال اخیر توانسته‌اند با افزایش صادرات همراه شده و به بیابان خشک صادرات ایران رونق ببخشند که اتفاق بسیار مثبتی است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طرح‌های توسعه‌ای یکی از عوامل اثرگذار بر روند فعالیت شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی هستند؛ چراکه شرکت‌های فولادی و معدنی بخشی از افزایش ظرفیت تولید خود را مدیون طرح‌های توسعه‌ای خود هستند که منجر به افزایش صادرات آن‌ها نیز شده است.

طرح‌های توسعه‌ای نجات دهنده شرکت‌های فولادی و معدنی

مددی بیان کرد: در واقع این طرح‌های توسعه‌ای نجات دهنده بسیاری از شرکت‌های فولادی و معدنی بوده‌اند. لذا جای تقدیر از مدیران وقت آن‌ها وجود دارد که نسبت به وضعیت امروز صنعت آینده‌نگری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم به جزییات و برهه‌ای که هم‌اکنون در آن قرار داریم بپردازیم، می‌توان گفت که طی دو سال گذشته، در بازار سرمایه نگاه به صنعت فولاد و فلزات اساسی تغییر کرده است؛ زیرا در گذشته بیشتر سهامداران خرد به سراغ سهام این شرکت‌ها به واسطه اینکه بیشتر حقوق محور هستند، نمی‌رفتند، اما وضعیت رشد خوب و عملکرد درخشان آن‌ها و روان بودن معاملاتشان باعث شد تا نگاه افراد حقیقی بازار سرمایه نیز به سمت سهام این شرکت‌ها تغییر محسوسی پیدا کند.

بهترین سهامداران بازار طی ۲ سال گذشته

این کارشناس بازار سرمایه، تصریح کرد: شرکت‌هایی مانند فولادمبارکه، ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان در دو سال گذشته جزو بهترین سهامداران بازار بودند. در این راستا صاحبان سهام آن‌ها با وجود اینکه قیمت سهام شرکت‌های نام برده، اصلاح شده است نسبت به وضعیت متوسط بازار شرایط بهتری را از لحاظ میزان بازدهی دارند که جزو نکات مثبت این شرکت‌هاست.

مددی اذعان داشت: در واقع عملکرد سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه به عنوان یکی از بازوهای اصلی ارزآوری در کشور به ویژه فولادمبارکه که با توجه به ایجاد طرح توسعه‌ای در فولاد هرمزگان و افزایش بار صادراتی خود با کمک این مجموعه در نهایت توانست به عنوان یک هلدینگ فولادی یکی از نقاط عطف کشور در حوزه فلزات شود. لذا طی سه سال اخیر این موضوع بیشتر نمود داشته و بازار فلزات اساسی باید به این موضوع افتخار کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت فولادمبارکه و فولاد خوزستان در شرایط نابسامانی بازار بورس باعث شدند تا سهامداران آن‌ها نسبت به سایر سهامداران آرامش بیشتری داشته باشند و این نکته بسیار خوبی است. همچنین می‌توان گفت که این موضوع به واسطه تثبیت قیمت‌های جهانی در سطوح جدید، کام سهامدران این شرکت‌ها را شیرین‌تر خواهد کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.