چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران
10 آذر 1399 - 10:08
شناسه : 2238
دوشنبه 10 آذرماه 1399 مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش سرمایه ۹۷ درصدی از محل سود انباشته برگزار شد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات،مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران (سهامی عام) برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه ۹۷ درصدی این شرکت از محل سود انباشته با حضور اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت مس و جمعی از سهامداران این شرکت به‌علت ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد.
اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت مس در آغاز این مجمع، اظهار داشت: تا پایان آبان‌ماه سال جاری، شرکت ملی مس ایران ۲۳۵ هزار و ۴۰۰ تن آند و ۱۸۳ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس تولید کرده است که نسبت به برنامه امسال به ترتیب رشد ۹ و ۶ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت در همین بازه زمانی، در مجموع ۱۱۷ میلیون و ۹۹۴ هزار تن سنگ معدن استخراج کرده است که نسبت به برنامه ۱۱۴ میلیون و ۹۶۲ هزار تنی امسال، ۳ درصد رشد داشته است.
قیمت مس از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ دارای روند کاهشی بوده، اما در ۶ ماهه دوم سال جاری به دلیل افزایش تقاضای جهانی رشد داشته است. در هشت‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در میزان تولید مس تصفیه‌شده جهانی شاهد ۰٫۸ درصد کاهش هستیم.

وی در خصوص میزان تولید مس محتوی معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در هشت ماهه ابتدایی سال، مجموع ۱۹۵ هزار و ۲۳۱ تن مس محتوی معدنی تولید که در مقایسه با برنامه رشد ۳ درصدی داشته است. همچنین میزان فروش شرکت مس در هشت ماهه ابتدایی بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در سال جاری با تولید ۱۸۳ هزار تن کاتد رکورد زدیم که پیش‌‎بینی می‌شود تا انتهای سال به ۲۸۰ هزار تن تولید کاتد برسیم. میزان ذخیره مس خالص ۳۶٫۵ میلیون تن برآورد شده است و در سال گذشته، ۵۲۸ میلیون تن ذخیره مس کشف شد. طبق برنامه‌ها پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۰ میزان تولید کاتد تصفیه شده از ۳۰۰ هزار تن عبور خواهد کرد.


مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اعلام کرد :رتبه‌بندی صنعت مس ایران در سال ۲۰۲۰ در تولیدات معدنی در آسیا ۴ و‌ دنیا ۱۵ است، این رتبه برای تولیدات ذوب در آسیا ۵ و در دنیا ۱۴ است؛ برای تولیدات مس پالایش شده نیز در آسیا ۶ و دنیا ۱۷ است. سرانه مصرف مس در دنیا ۳٫۲ درصد است که ایران در مقایسه با این آمار ضعیف عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: همچنین تولید کنسانتره مس در مجتمع‌های سه‌گانه سرچشمه، شهربابک و سونگون تا پایان آبان‌ماه سال ۱۳۹۹، تحقق ۷۱ درصدی نسبت به برنامه سال پیش‌بینی شده داشته است. با بهره‌برداری از آن‌ها به ظرفیت تولیدی مجتمع مس سرچشمه افزوده خواهد شد و اشتغال‌زایی چشمگیری در استان کرمان ایجاد خواهد کرد.

وی با تحلیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ دنیا عنوان کرد: نباید از تفکر دنیا برای سرمایه‌گذاری عقب بمانیم.
میزان سرمایه‌گذاری در معادن روباز به طور متوسط ۱۸۵۵۷ دلار به ازای هر تن مس محتوی است .میزان سرمایه‌گذاری در معادن زیرزمینی به طور متوسط ۱۱۹۷۱ دلار به ازای هر تن مس محتوی است.
وی افزود: تا انتهای سال جاری ذخایر خوبی در میدوک و سونگون رونمایی خواهد شد. میزان سود خالص شرکت مس در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷۸ درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. قیمت‌های تمام شده محصولات شرکت در حال کاهش است. همچنین طرح‌های دره آلو و طرح دره زار در سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود. طرح تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب در مجتمع سرچشمه یک طرح فوق‌العاده در صنعت مس به حساب می‌آید.

سعدمحمدی بیان کرد: میزان آب مصرفی شرکت مس ۳۷٫۵ میلیون متر مکعب است که با اجرای طرح‌های توسعه میزان مصرف آب به ۵۲ میلیون متر مکعب می‌رسد که در زمینه تامین آب مصرفی مشکلی وجود ندارد.

در مجمع عمومی فوق العاده شرکت مس (سهامی عامی)، افزایش سرمایه از ۱۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان مطرح شده بود که با انتقال ۹۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به سرمایه موافقت شد. در ادامه، اعضای مجمع با طرح های «احداث جاده رابر-کرمان به طول ۴۰ کیلومتر برای تسهیل دسترسی به کارخانه‌های ذی‌ربط»، «تخصیص مبلغ دو هزار میلیارد تومان به بازارگردانی» و «تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی شرکت مس» موافقت کردند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.