چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
فراوری محصولات مس در استان انجام می‌شود
06 اسفند 1399 - 16:14
شناسه : 7911
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان ‌شرقی با اشاره به اجرای ۲۲ طرح در مجتمع مس سونگون ورزقان، گفت: تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای، فراوری محصولات این مجتمع در خود استان صورت پذیرد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مس سونگون بیشترین ذخایر مس را در استان دارد، اظهار داشت: با اتمام ۲ طرح تغلیظ و ذوب مس در این مجتمع، برای سه هزار نفر اشتغال‌ ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی مس، ضمن شناسایی شهرستان ورزقان به عنوان محل آن، طرح ایجاد آن در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور به تصویب رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با وجود اینکه این استان جزو استان‌های نخست از نظر ذخایر معدنی در کشور قرار دارد، اما اقتصاد استان هنوز از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند نشده است، گفت: بیش از ۷۰۰ معدن در استان شناسایی شده است که ۵۰ درصد آن‌ها راکد و تعطیل هستند. همچنین در حوزه مس نیز از ۱۴ معدن شناسایی‌شده، ۶ معدن غیرفعال است.

جهانگیری ادامه داد: برخی از معادن به دلیل واگذاری آن‌ها به افراد غیرحرفه‌ای تعطیل شده‌اند. همچنین برخی معادن در کنار مشکلات طبیعی و زیست‌محیطی، با مشکل معارض مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه مس، یک محصول استراتژیک است، یادآور شد: در استان بیش از یک میلیارد تن ذخایر مس وجود دارد که تنها ۳۰ درصد از ذخایر مس کشور را شامل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی درخصوص بازار مصرف مس که به طور فزاینده در حال گسترش است، اذعان داشت: مصرف جهانی مس در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶۰ میلیون و در سال ۲۱۰۰ میلادی به بیش از ۹۰ میلیون تن برسد.

جهانگیری تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش این محصول به همراه حفظ ارزش‌افزوده در آذربایجان شرقی، معادن مس غیرفعال استان را فعال کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه معدن، بهترین گزینه برای جایگزینی نفت است، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات بخش خصوصی را برطرف کنیم و در این راستا طرحی برای فراوری معادن کوچک در یک منطقه تعیین شده در دست بررسی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.