سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
محصول فولاد باید ارزان به‌دست مردم برسد
11 بهمن 1399 - 12:37
شناسه : 5986
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد رسول خلیفه سلطانی گفت: دولت و وزارت صمت باید پیگیری کنند آن‌هایی که فولاد را به قیمت اول سال از بورس خرید کردند محصول خود را در بازه بعدی کجا عرضه کرده‌اند؟ چگونه فولادی که در بورس کیلویی ١٢ هزار تومان فروخته شده، ١٧ هزار تومان در بازار موجود است؟ این خریداران باید با عرضه در بورس، محصول را ارزان به دست مردم می‌رساندند اما اینطور نشده و وزارت صمت باید آن‌ها را شناسایی کند.
ارسال توسط : منبع : بورس 24
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در شرایطی که فعالان حوزه نورد و لوله و پروفیل اصلی‌ترین خریداران شمش و اسلب از بورس کالا هستند، براساس آمارها عمده محصولات تولید شده در این حوزه راهی بازار آزاد شده و این خریداران فولاد ارزان از بورس، به جای فروش محصولاتشان در بورس با سود منطقی، محصولاتشان را با دلار آزاد در بازار فروخته‌اند و همین موضوع باعث شد تا مردم طی ماه‌های گذشته با گرانی عجیب در حوزه مقاطع طویل فولادی و لوله و پروفیل روبه رو شوند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه ارزش رانت انرژی در زنجیره فولاد تا دو برابر بودجه یارانه کشور است، گفت: باید موضوعات در زنجیره فولاد را مدیریت کرد و دغدغه همه مدیران فولاد نیز این است که اگر رانتی وجود دارد باید به مردم برسد.

خلیفه سلطانی بیان کرد: این که فکر کنیم می‌توانیم کالا را ارزان به مردم بفروشیم موضوعی شکست خورده است، زیرا هر وقت به این روش عمل کردیم نفع آن به مردم نرسید و مصرف‌کننده با قیمت نهایی موجود در دنیا کالا را تهیه کرده است.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که به جای که طرح فولاد را به مجلس ببریم، شیوه‌نامه اجرای آن را که دولت آماده کرده و نیاز به قانون مجلس هم ندارد، همه اجرایی کنند، زیرا شیوه‌نامه را می‌توان هر ماه اصلاح کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این که نظام قیمت‌گذاری ربطی به وزارت صمت ندارد گفت: دولت و وزارت صمت باید پیگیری کنند آن‌هایی که فولاد را به قیمت اول سال از بورس خرید کردند محصول خود را در بازه بعدی کجا عرضه کرده‌اند؟ در حالی که باید با عرضه در بورس آن کالا را ارزان به دست مردم می‌رساندند.

خلیفه سلطانی افزود: درخواست ما از دست اندرکاران اقتصاد فولاد این است که موضوعات زنجیره فولاد را از بالادست تا پایین‌دست به صورت جامع نگاه کنند زیرا موضوعاتی مانند رانت انرژی، انفال بودن معادن و قیمت کف بازار، همه به هم مربوط است و باید یکجا دیده شود.

وی گفت: مسئولان باید بررسی کنند، کسی که فولاد را از بورس کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌خرد چگونه کیلویی ۱۷ هزار تومان در بازار می‌فروشد؟ وقتی رانت انرژی پرداخت می‌شود دیگر نباید عده‌ای دربورس به گونه‌ای خرید کنند که به عنوان رانت واسطه‌گری و چپاول شناخته و با قیمت‌هایی بسیار بالاتر به مصرف‌کننده نهایی عرضه شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: حدود ۲۰۰ نفر خریدار فولاد در بورس هستند، برخی که فولاد می‌خرند با آن محصول بعدی را تولید می‌کنند اما عده‌ای همان فولاد خریداری شده از بورس را با چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌کنند که موجب می‌شود قیمت نهایی آن، چند برابر قیمت اولیه به دست مصرف‌کننده برسد.

خلیفه سلطانی گفت: راه حل اصلی و نهایی این است که دولت در جایی که می‌تواند باید ورود کند و حقوق خود را بگیرد و ابتکار عمل را از واسطه‌گران و سوء استفاده‌کنندگان سلب کند. وی افزود: همین که برای فولاد قیمت‌گذاری بر مبنای ۷۰ درصد سی آی اس (CIS) تعیین می‌شود باید دقت کرد که صف خرید در بورس شکل می‌گیرد و موجب افزایش قیمت در بورس و فضای سفته‌بازی و رقابت ناسالم می‌شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.