سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس
14 اسفند 1401 - 12:30
شناسه : 34018
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود، گفت: صنعت خودروسازی در یک دوره‌ای شکوفایی داشت که اگر ادامه پیدا می‌کرد اکنون در این وضعیت نبودیم. دلیل آن هم قیمت‌گذاری دستوری است. این وضعیت باید اصلاح شود. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش فلزات‌نیوز، مجید عشقی، در پاسخ به اینکه دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس چه بود؟ توضیح داد: بحث شورای رقابت بحث مخالفت نبود. شورای رقابت بر اساس وظایفی که بر عهده دارد بحث انحصار را تشخیص داده و دستورالعملی برای این موضوع نوشته بود. در دستورالعمل هم ذکر نشده بود که خودرو از بورس کالا خارج شود، زیرا این شورا بر اساس قانون اجازه تعیین تکلیف ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس سابقه‌ای که درمورد عرضه سایر کالاها در بورس کالا وجود داشت و شورای رقابت هم به آن وارد شده بود، منافاتی بین دستورالعمل شورای رقابت و عرضه در بورس نمی‌بینیم. اتفاقا بورس یک بازار کاملا رقابتی است و شورای رقابت برای اینکه بتواند انحصار را مدیریت کند، دستورالعملی ارائه کرده که اتفاقا در عرضه در بورس عملیاتی‌تر است. زیرا زمانی که کالا در بورس عرضه می‌شود همه موضوعات شفاف است. بنابراین عرضه خودرو در بورس منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد. شورای عالی هم در آخرین جلسه خود به این نتیجه رسید که این فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها طبق درخواست خودروسازها ادامه خواهد داشت. درواقع خود عرضه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد عرضه کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به این سوال که اگر خودروسازها برنامه عرضه بدهند اما به آن عمل نکنند، سازمان با آن‌ها برخورد خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ داد: اگر کالایی پذیرش شود اما عرضه کننده به تعهد خود عمل نکند سازمان برخورد خواهد کرد.

قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود

عشقی درمورد تصمیم‌گیری درباره اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر؟ توضیح داد: در ابتدا باید قیمت پایه اصلاح شود. زیرا قیمت‌های کارخانه برای دو سال قبل است و با تورمی که روی مواد اولیه رخ داده است هماهنگی ندارد. یک خودرویی در کشور ۲۰۰ میلیون تومان یا ۴۰۰۰ دلار قیمت دارد درحالی که در دنیا هیچ خودرویی با این قیمت وجود ندارد. اگر قیمت پایه اصلاح شود منطقی‌تر می‌شود اما اگر قیمت پایه را تقریبا صفر در نظر بگیریم و بگوییم هرچه رقابت شد به دولت می‌رسد، صنعت را زمین می‌زند. درمورد اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر هنوز تصمیم نهایی در مجلس گرفته نشده است. این موضوع در صحن مطرح و اگر به صورت قانون درآمد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دولت تشخیص دهد صنعتی سود زیادی دارد می‌تواند برای آن مالیات یا عوارض در نظر بگیرد. همه این اقدامات باید به افزایش تولید و کیفیت رخ دهد. صنعت خودروسازی در یک دوره‌ای شکوفایی داشت که اگر ادامه پیدا می‌کرد اکنون در این وضعیت نبودیم. تقریبا هشت سال قبل توقفی در صنعت خودرو زدیم که بحث تحقیق و توسعه این صنعت تعطیل شد. از آن زمان به بعد خودروی جدیدی تولید نشد. دلیل آن هم قیمت‌گذاری دستوری است. این وضعیت باید اصلاح شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر امسال خودروسازهای می‌خواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف می‌کردند. زیرا به کارخانه پول‌سوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.