چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
مدیریت و برنامه‌ریزی دارایی‌های فیزیکی، کلید کاهش هزینه‌ها
10 فروردین 1400 - 17:02
شناسه : 9461
معاون بهره‌برداری شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح کرد؛ بی‌توجهی به سيستم‌های نگهداری و تعميرات تجهيزات هر سازمان موجب خواهد شد تا فرايند توليد آن با مشکل مواجه شود؛ زيرا هزينه‌های نگهداری و تعميرات سهم بزرگی از هزينه‌های توليد محصولات را شامل می‌شوند و با بهينه‌سازی اين هزينه‌ها، میتوان قيمت تمام‌شده محصولات را کاهشی چشمگير داد. در همين راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين واحدهای توليدی کشور، برنامه‌ريزی‌های گسترده‌ای را در زمينه افزايش بهره‌وری و مديريت دارايی‌ها انجام داده و اين امر موجب شده است تا هزينه‌های نگهداری و تعميرات اين شرکت کاهشی چشمگير يابد.
ارسال توسط : نویسنده : حجت نجمی‌نیا منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

در بازار رقابتی امروز، کاهش هزینه‌های تمام‌شده محصولات و افزایش نرخ تولید، اصلی‌ترین عناصر اثرگذار بر توسعه هر صنعت محسوب می‌شوند. به همین دلیل، در سال‌های اخیر، حرکت به سمت استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته به سیاست اصلی صنایع تبدیل شده است. افزایش سطح مکانیزاسیون، استفاده از تجهیزات متنوع‌، جدید و گران‌تر را می‌طلبد. به همین دلیل، امروزه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهند. به‌علاوه، با توسعه سیستم‌های تولید انبوه، افزایش قابلیت اطمینان ماشین‌آلات و تجهیزات به منظور جلوگیری از توقف تولید نیز عاملی اساسی در سودآوری سازمان‌ها برشمرده می‌شود. به همین دلیل، کنترل و مدیریت هزینه‌های تعمیراتی تجهیزات و نیز تلاش در راستای افزایش عمر مفید آن‌ها و جلوگیری از توقف‌های تولید ناشی از خرابی ماشین‌آلات و حذف اثرات سو ء آن به بخش مهمی از مدیریت فرایند تولید تبديل شده که امروزه «مدیریت دارایی‌های فیزیکی» نام گرفته است. در شرایط کنونی، مدیریت صحیح دارایی‌های فیزیکی، خصوصا ماشین‌آلات و تجهیزات، از اهمیت بالایی در صنایع برخوردار شده است؛ زیرا بی‌توجهی به این موضوع هزینه‌های سنگینی را برای مجموعه در پی خواهد داشت. البته تاثیرات اجرای این سیستم مدیریتی محدود به کنترل هزینه‌ها نیست و توجه به آن در سرعت ارائه محصول در کل زنجیره تامین، کیفیت محصولات، قابلیت اطمینان، چابکی سازمان و… نیز اثرگذار خواهد بود.

برنامه‌ريزی برای کاهش استهلاک

امروزه ماشین‌آلات و تجهیزات عموما پیشرفته به جزئی جدایی‌ناپذیر از فرایند تولید تبديل شده‌اند که اولویت‌های رقابتی سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در نتیجه،‌ استراتژی‌های کسب‌وکار را متاثر می‌سازند. اهمیت یافتن افزایش بهره‌وری و زمان آماده‌به‌کاری تجهیزات، همزمان با کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، موجب شده است که استراتژی‌ها و فلسفه کلی حاکم بر مدیریت ماشین‌آلات و تجهیزات به‌تدریج تغییر کند.

در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور افزایش کارایی و تاثیرگذاری تجهیزات، ماشین‌آلات و سایر دارایی‌های فیزیکی، همواره دو استراتژی مهم و کلی را در دستور کار خود قرار داده است. نخست، این شرکت همواره سعی داشته است تا با تامین به‌موقع قطعات مورد نیاز و استفاده از روش‌های مکانیزه نگهداری و تعمیرات، ضریب آماده‌به‌کاری تجهیزات خود را افزایش دهد. دوم، کوشش شده است تا با استفاده از مدیریت زمان و تامین منابع مورد نیاز، از زمان آماده‌به‌کاری تجهیزات، استفاده بهینه و حداکثری صورت گیرد. گفتنی است که تحریم‌ها، بالا بودن قیمت‌ها، محدود بودن تامین‌کنندگان معتبر و همچنین طولانی بودن روند ثبت و سفارش برای خرید تجهیزات جدید، وضعیت را برای تامین قطعات مورد نیاز قدری دشوار ساخته است. در همین راستا، این شرکت سعی داشته است تا با بهسازی شرایط محیط کار تجهیزات، از طریق استفاده مکرر از تجهیزات جانبی، نرخ استهلاک تجهیزات خود را تا حد ممکن پایین آورد و نیز با آموزش مستمر نیروهای اپراتوری، استفاده از زمان دسترسی تجهیزات را بهینه‌سازی کند. از دیگر اقدامات این شرکت می‌توان به افزایش دوره‌های سرویس و نگهداری و همچنین پایش‌های نظارتی مستمر و دورسازی تجهیزات از نواحی دارای پتانسیل خطر و ریسک بالا اشاره کرد. رویکردهای کلی سال‌های اخیر شرکت گل‌گهر در مدیریت تجهیزات عبارت‌اند از تحویل بعضی از تجهیزات منقول به پیمانکاران اجرایی به منظور استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری انجام‌شده، تجهیز و آموزش گروه‌های نظارتی به منظور نظارت بر میـزان و نـوع کاربـرد، استفـاده از نرم‌افـزارها و سخت‌افزارهـای نگهداري و تعميرات و به‌روزرساني آن‌ها و استانـداردسـازی قـراردادهای تحویل و بازپس‌گیری تجهیزات.

مدیریت دانش فنی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مدیریت دارایی‌های فیزیکی و نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات و تجهیزات به شمار می‌رود و بی‌توجهی به آن، فرایند تحلیل نگهداری و تعمیرات را با مشکل مواجه می‌کند و حصول به اهداف بهبود مستمر را خدشه‌دار می‌سازد. در همین راستا، در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همواره سعی می‌شود تا با تجزیه‌‌وتحلیل وقایع ثبت‌شده، در کنار بهینه‌سازی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات به سمت اهداف مدون سوق یابند و زمینه‌های تصمیم‌گیری برای اهداف جدید و طرح‌های توسعه آتی فراهم شود. گفتنی است که نگهداری و تعمیرات، یک پدیده ایستا و راکد نیست و باید همواره پویایی و تداوم داشته باشد؛ زیرا با افزایش عمر تجهیزات، ظرفیت‌ها و منابع، برنامه‌ها و اهداف نگهداری و تعمیرات نیز دستخوش تغییر و تحولاتی خواهند شد.

افزايش ضريب دسترسی با مديريت دارايی‌ها

مدیریت دارایی‌های فیزیکی، که شاخه‌ای نوین از علم مدیریت به شمار می‌رود، روش‌ها و فعالیت‌های طرح‌ریزی‌شده‌ای هستند که سازمان از طریق آن‌ها دارایی‌ها، سیستم‌های دارایی‌ها و نیز هزینه‌ها، ریسک‌ها و عملکرد کلی آن‌ها را طی چرخه عمر دارایی مذکور، با هدف اجرای برنامه‌های استراتژیک سازمان به صورت بهینه و پایدار، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور اجرای سیستم مدیریت‌ دارایی‌ها، اقدامات موثري را در دستور کار خود قرار داده و مدل تعالي آپتایم (uptime) را در چارچوب استاندارد ISO55000 در شركت اجرا کرده است. گفتنی است که در همین راستا، نظام پيشنهادها و سيستم‌های حل مسئله گروهي و به‌كارگيري متدهايی نظير ۶سيگما، دستاوردهاي عظيم ريالی و ارزی‌ای براي مجموعه در پی داشته‌اند.

بر اساس آمارها، سالانه بیش از هزاران میلیارد ریال صرف نگهداری و تعمیرات تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی کشور می‌شود. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر وظیفه خود دانسته است تا با بهره‌گیری از تجارب ارزنده‌اش در زمینه نگهداری و استفاده بهینه از تجهیزات، سیستم یکپارچه مدیریت نگهداری و تعمیرات را بر مبنای اصول استراتژی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)، طبق استاندارد ISO14224، در سطح شرکت توسعه دهد. اجرای این نظام‌های مدیریتی، در کنار کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات شرکت، منجر به افزایش ضریب دسترسی تجهیزات، افزایش ضریب قابلیت اطمینان تجهیزات در دوره آماده‌به‌کاری، کاهش خرابی‌های یک تجهیز و کاهش زمان مورد نیاز تعمیر آن شده است. يكي از نمودهای اين امر، افزايش فاصله بين اورهال‌های كارخانجات گندله‌سازي از يك سال به نزديك دو سال است. همچنين اجراي نت پيشگيرانه و پيش‌بينانه توانسته است در استفاده حداكثری از عمر لوازم يدكي كمك شايانی به اين مجموعه کند.

تامين قطعات، زمينه‌ساز تحقق سياست‌های سازمانی

چنان‌که پیش‌تر نیز گفته شد، آماده‌به‌‌کاری ماشین‌آلات و تجهیزات عنصری کلیدی در سودآوری کل پروژه به شمار می‌رود. به همین دلیل، تامین قطعات یدکی مورد نیاز و جلوگیری از توقف تولید در تحقق برنامه‌ها و استراتژی‌های تولید نقشی مهم و اساسی دارد. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همواره تلاش داشته است تا برنامه‌ریزی‌های دقیقی را برای تامین به‌موقع قطعات یدکی انجام دهد. رويكرد اصلی اين شركت يكسان‌سازی، مهندسي معكوس و بومي‌سازي، تلاش به منظور واقعي كردن نقطه سفارش‌ها، بهينه‌سازي انبارداري قطعات و QC قطعات در مراحل توليد در كارگاه ساخت قطعات است تا بتواند از کيفيت و كارايي قطعات اطمينان كامل داشته باشد. این شرکت همواره سعی داشته است تا در برنامه‌های خود موارد زیر را رعایت کند:

• تهیه بانک‌های اطلاعاتیِ به‌روز از تامین‌کنندگان قطعات یدکی؛

• گروه‌بندی تامین‌کنندگان بر مبنای سوابق و رزومه‌های عملیاتی؛

• سفارش و تامین قطعات اصلی کاپیتال برای دوره‌های قراردادی؛

• تامین منابع مالی و ارزی مورد نیاز؛

• ایجاد فضای مناسب نگهداری و انبارداری قطعات یدکی؛

• ایجاد رَویه‌‎های قانونی به منظور اخذ مجوزهای مورد نیاز برای خریدهای خارجی.

شركت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با استقرار نظام مديريت دانش و مستندسازی تعميرات، تلاش می‌کند تا دانش به‌وجودآمده را بين پرسنل شركت به اشتراك بگذارد و همچنين با انجام برخی جابه‌جايی‌های شغلی، در صدد است كه افراد چندمهارتی شوند و اتكای سيستم به افراد کاهش یابد. شرکت معدني و صنعتي گل‌گهر وظيفه خود دانسته است تا با بهره‌گيری از تجارب ارزنده‌اش در زمينه نگهداری و استفاده بهينه از تجهيزات، سيستم يکپارچه مديريت نگهداری و تعميرات را بر مبناي اصول استراتژی نت مبتنی بر قابليت اطمينان (RCM)، طبق استاندارد ISO14224، در سطح شرکت توسعه دهد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.