چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
مسئولان اجازه ورود موقت و صادرات کالا را بدهند
06 اردیبهشت 1400 - 14:56
شناسه : 11221
رییس انجمن سرب و روی ایران: رییس انجمن سرب و روی ایران با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل تولید تصمیم‌گیری دولتی‌ها برای بخش خصوصی بدون حضور تولیدکنندگان است، گفت: تنها راه حل این است که در شرایط تحریمی اجازه ورود موقت مواد اولیه و صدور کالا را بدهند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، یوسف مرادلو رییس انجمن سرب و روی ایران در برابر این پرسش که به نظر شما مهم‌ترین مشکل تولید در حال حاضر چیست، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل تولید، تصمیماتی است که مقامات دولتی بدون توجه به وضعیت تولیدکنندگان و اطلاع به آن مخصوصا در شرایط فعلی جامعه اتخاذ می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت صنعت سرب و روی در شرایط تحریم‌ها، افزود: تحریم خارجی هیچ تاثیری بر روی صنعت سرب و روی ندارد، گرچه تنها باعث افزایش هزینه‌های تولید شده، اما مهم‌ترین مشکل ما تحریم داخلی کشور است.

رییس انجمن سرب و روی ایران در مورد این که مراد از تحریم داخلی چیست، گفت: تحریم داخلی مثل مقررات و تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه است که به یک سری افراد با امضاهای طلایی امتیازات خاص می‌دهند و جلوی صادرات را یک‌باره می‌گیرند.

مرادلو بیان کرد: گاهی مقامات دولتی دستورات غیرکارشناسی و غیرعلمی صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که نبض تولید را از حرکت می‌اندازد. مثل الزام به عرضه اختصاصی کالا در بورس کالا؛ در این راستا سرب و روی فلزی محسوب می‌شود که مصرف عام ندارد و از دو سه سال پیش به زور و اجبار گفتند باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنید که این کار باعث افزایش هزینه و روی دست ماندن محصول تولیدی ما شده و می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا عرضه کالا در بورس کالا شفافیت ایجاد نمی‌کند، ادامه داد:‌ متاسفانه در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای عرضه در بورس فراهم نشده است. از طرفی بسیاری از خریداران سرب و روی دوست ندارند از طریق بورس کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند زیرا تمایلی ندارند که نامی از آن‌ها در جایی ثبت شود.

رییس انجمن سرب و روی ایران اذعان داشت:‌ تنها راه عملیاتی برای دور زدن تحریم‌ها ورود موقت مواد اولیه (ورود موقت یعنی اینکه مواد خام را واردات و روی آن فراوری انجام شود و با ارزش‌افزوده آن را صادر کنیم)، سپس تبدیل آن به کالا و صادرات است؛ چراکه این کار گردش مالی ندارد، بنابراین آمریکا و تحریم‌کنندگان نمی‌توانند آن را رصد کنند و برخی مقامات دولتی از ورود موقت کالا جلوگیری کردند.

مرادلو در خصوص واردات مواد اولیه به کشور، بیان کرد: بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از مواد اولیه تولید سرب و روی داخلی است اما برای تکمیل ظرفیت مواد اولیه مجبور به واردات از دیگر کشورها هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم در کشور، تولیدکنندگان نمی‌توانند با بانک‌های خارجی همکاری کنند؛ در این راستا بهترین روش برای حل این مشکل ورود مواد خام به صورت موقت است که با این امر باعث تکمیل شدن خط تولید کارخانه‌ها خواهند شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.