چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
مسیر واردات و صادرات فلزات گران‌بها اعلام شد
28 فروردین 1401 - 18:41
شناسه : 26725

به گزارش اخبارفلزات، هییت عامل بانک مرکزی، ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گران‌بها را نهایی و ابلاغ کرد. در تاریخ چهارم تیر ماه سال ۹۸ بود که شورای پول و اعتبار، آیین‌نامه ورود و فلزات گران‌بها را با هدف تسهیل واردات شمش و طلای ذوب شده، صادرات مصنوعات فلزات گران‌بها و رفع موانع تسویه تعهدات صادراتی […]

ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، هییت عامل بانک مرکزی، ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گران‌بها را نهایی و ابلاغ کرد. در تاریخ چهارم تیر ماه سال ۹۸ بود که شورای پول و اعتبار، آیین‌نامه ورود و فلزات گران‌بها را با هدف تسهیل واردات شمش و طلای ذوب شده، صادرات مصنوعات فلزات گران‌بها و رفع موانع تسویه تعهدات صادراتی صادرکنندگان این مصنوعات مصوب کرد، اما در همان زمان مقرر شد ضوابط اجرایی مورد نیاز برای اجرای این آیین‌‌نامه را بانک مرکزی تدوین و ابلاغ کند. تعیین و ضوابط اجرایی ورود و خروج فلزات گران‌بها تا اسفند ماه سال گذشته طول کشید تا اینکه ۲۱ اسفند ماه، هییت عامل بانک مرکزی تصمیم نهایی خود را اعلام و به تازگی آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس ضوابط جدید، ورود قطعی شمش فلزات گران‌بها شامل طلا، نقره و پلاتین با سه شرط و البته رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط ممکن خواهد بود. شرط نخست، ثبت سفارش و اظهار آن در سامانه جامع تجارت، شرط دوم صدور تاییدیه انطباق شمش وارداتی در سازمان استاندارد و سومین شرط نیز، انجام تشریفات گمرکی خواهد بود.

همچنین ورود موقت برای پردازش شمش فلزات گران‌بها و فلزات گران‌بهای ذوب شده، بر اساس مفاد تعیین شده در قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن قابل تعمیم و تسری است.

همچنین طبق اعلام نظر بانک مرکزی، از این پس واردات فلزات گران‌بهای ذوب شده خام برای متقاضیان دارای مجوز تولید با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات به شرط ثبت سفارش و اظهار آن در سامانه جامع تجارت، اخذ مجوز و تاییدیه از وزارت صمت، صدور تاییدیه انطباق فلزات گران‌بهای ذوب شده خام وارداتی در سازمان استاندارد و همچنین انجام تشریفات گمرکی امکان‌پذیر خواهد بود. واردات کالاهای صنعتی فلزات گران‌بها هم مشروط به ثبت سفارش و اظهار آن در سامانه تجارت، دریافت مجوز از وزارت صمت و انجام تشریفات گمرکی شده است.

شروط صادرات

آیین‌نامه مصوب تیر ماه سال ۱۳۹۸ شورای پول و اعتبار، تاکید بر این موضوع دارد که صدور فلزات گران‌بها به ‌صورت شمش ذوب شده خام و مسکوک از کشور به هر نحو ممنوع بوده و فقط از طریق بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

صادرات قطعی مصنوعات فلزات گران‌بها شامل طلا، پلاتین و نقره نیز امکان‌پذیر خواهد بود. صادرات قطعی این مصنوعات ارزشمند و گران‌بها، به ثبت تقاضا و اظهار محموله صادراتی در سامانه جامع تجارت مشروط بوده به این شرط که این مصنوعات صادراتی به‌ صورت محصول تکمیل شده و نهایی باشد. البته برای صادرات این مصنوعات، متقاضیان باید تقاضای خود را شامل مشخصات هویتی، مشخصات محموله صادراتی و تعیین گمرک تخصصی به همراه کل محموله صادراتی به بانک مرکزی ارسال کنند تا نسبت به انجام امور کارشناسی این مصنوعات درخصوص بررسی ارزش افزوده و همچنین محاسبه ارزش ریالی و ارزی آن و تعیین میزان معوض شمش یا فلزات گران‌بهای ذوب شده در بانک مرکزی اقدام شود.

شایان ذکر است که آیین‌نامه فعلی تاکید دارد مصنوعات فلزات گران‌بهای صادراتی در مورد طلا و پلاتین حداقل ۵ درصد و در مورد نقره حداقل ۱۵ درصد باید ارزش افزوده داشته باشد. صادرکنندگان مصنوعات ساخته شده با طلا، نقره و پلاتین باید تضمین بانکی به بانک مرکزی ارائه دهند و محموله صادراتی هم پلمپ شده و مجوز صادرات نیز با عنوان گمرک تخصصی شامل مشخصات هویتی، مشخصات محموله، میزان تعهدات ارزی و معوض فلزات گران‌بها و شماره انحصاری پلمب شده را از بانک مرکزی گرفته باشند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.