سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
مشارکت ایمیدرو در اجرای سند ملی آمایش استان‌ها
15 دی 1400 - 10:26
شناسه : 22670
رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به الزامات سند ملی آمایش استان‌ها، گفت: تولید اطلاعات و شاخص‌ها، هدایت نقدینگی، تامین امنیت و همچنین تکمیل اکتشافات محدودها، از الزامات سند فوق به شمار می‌رود.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست هماهنگی و الزامات برنامه‌های معدن و صنایع معدنی سند آمایش استان‌ها، که با حضور رییس‌ موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: ایمیدرو در راستای ایفای نقش توسعه‌ای در حوزه معدن و صنایع معدنی و طبق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای اجرای برنامه‌های این سند مشارکت و همراهی کامل خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این سند تهیه بسته سرمایه‌گذاری باید دیده شود، افزود: بر اساس خروجی این سند، امکان تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه برای سرمایه‌گذاران میسر خواهد شد. در حال حاضر برنامه فعال‌سازی طرح‌های صنعتی نیمه تمام در ایمیدرو تعریف شده و پایش طرح‌ها در حال انجام است. پیش از این در طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک، تهیه و تحلیل اطلاعات عملیاتی و همچنین با عارضه‌یابی، برنامه‌ریزی شد که در معادن چه اقدامات کلینیکی صورت پذیرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو، گفت: بخشی از معادن در کشور متروکه و غیرفعال است که در طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک شناسایی شدند و این اطلاعات می‌تواند در بانک اطلاعاتی این سند گنجانده شود.

جمع آوری و تحلیل اطلاعات

جعفری با تاکید بر اینکه جمع آوری و تحلیل اطلاعات، از راهبردهای کلیدی این سند باشد، بیان کرد: در اجرای این طرح ، عارضه‌یابی و اولویت‌بندی طرح‌ها نیز باید انجام شود تا برای مسائل مرتبط با بازار، مواد اولیه، اکتشاف، نقدینگی و… برنامه مدون داشته باشیم.

وی ادامه داد: طرح‌های صنعتی و معدنی باید به طور اقتصادی تعریف شود و به دنبال احداث پروژه‌هایی باید رفت که در زنجیره محصولات موثر باشد. به طور مثال در شهرستان‌هایی که ۱۰ محدوده پلی متال درخواست شده، به این معنی است که پتانسیل برای ایجاد زنجیره بعدی آن وجود دارد و بدیهی است باید اینگونه طرح ها را در اولویت قرار داد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه مقوله «زمان» در پیشرفت فیزیکی طرح‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: صدور جواز برای همه سرمایه‌گذاران واجد شرایط در قانون دیده شده است، اما تحلیل طرح‌ها به طور اصولی صورت نمی‌گیرد تا فعالان اقتصادی را در تمام ابعاد توجیه کرد و در این زمینه باید برای این موضوع برنامه داشت.

جعفری با اشاره به ضرورت تامین انرژی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن با رویکرد توسعه زیرساخت ها، اعلام کرد: اکنون تامین انرژی به صورت پایدار (گاز، برق و آب)، نیاز صنایع و معادن کشور است. مشارکت در احداث نیروگاه و انتقال آب از دریا، از خدماتی است که برای بخش تولید صورت می‌گیرد. در این راستا علاوه بر مشارکت معدنی‌ها در پروژه انتقال آب، وزارت نیرو نیز در افزایش ظرفیت برق صنایع تا ۱۵ هزار مگاوات همکاری اثربخشی داشت و اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها در قالب تشکیل کنسرسیوم عملیاتی شد.

وی یادآور شد: موارد ذکر شده از نکات قابل توجه سند آمایش استان‌ها است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا در راستای سیاست‌های وزارتخانه و وزیر صنعت، معدن و تجارت که نگاه ایشان به رونق اشتغال‌زایی در کشور است، گام برداریم.

۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی سند آمایش سرزمین

احمد تشکینی رییس‌ موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سند آمایش استان‌ها با رویکرد بررسی طرح‌های اولویت‌دار صنعتی و معدنی را مورد توجه قرار داده است و شهرستان‌های پتانسل‌دار حوزه معدن در آن شناسایی و برنامه عملیاتی برای تکمیل آن تدوین خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همراهی ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، پروژه‌های اولویت‌دار و ظرفیت‌های معدنی در استان‌ها شناسایی و سپس برنامه اجرا و تکمیل طرح‌ها کلید خواهد خورد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سند، تکمیل طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد را در اولویت قرار داده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.