سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
مشکلات کارخانه طلای فاریاب باید برطرف شود
16 آذر 1399 - 7:24
شناسه : 2615
استاندار کرمان بر رفع مشکلات زیست‌محیطی کارخانه معدن طلای فاریاب تاکید کرد و از تشکیل یک تیم در استان برای بررسی چالش‌های این مجموعه خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، علی زینی‌وند روز جمعه در بازدید از کارخانه طلای معدن فاریاب اظهار داشت: معاون عمرانی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان و مدیرکل محیط زیست استان، مشکل این معدن را بررسی کنند تا در صورت نیاز از طریق ملی پیگیری شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز افزود: فاریاب معادن زیادی در زمینه سنگ ساختمانی، کرومیت، مس، منگنز و طلا دارد.
مسلم مروجی‌فرد تصریح کرد: معدن طلای فاریاب سال ۱۳۸۷ مجوز بهره‌برداری گرفت و سال ۱۳۹۲ همزمان با استقلال سازمان صمت جنوب کرمان فعالیت این معدن آغاز شد.
وی از راه‌اندازی کارخانه طلا در کنار معدن در دولت تدبیر و امید خبر داد و اضافه کرد: عیار اولیه این معدن پنج ppm بوده ولی اکنون با فرآوری کارخانه این عدد به ۳۰ ppm رسیده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان، مشکل کارخانه معدن طلای فاریاب را ایرادات وارده از طرف سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: محیط زیست باید موارد محیط زیستی را هرچه سریع‌تر به کارخانه اعلام کند تا ایرادات برطرف شود.
مروجی‌فرد اشتغال‌زایی مستقیم این معدن را ۱۱۰ نفر و غیرمستقیم را ۳۰۰ نفر اعلام کرد و میزان سرمایه‌گذاری این طرح را یک هزار میلیارد ریال دانست.
وی از راه‌اندازی کارخانه دوم طلا طی ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: امکان ایجاد کارخانه ذوب طلا هم در شهرستان وجود دارد که پیگیر این موضوع هستیم.
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز با بیان اینکه معدن طلای فاریاب توسط شرکت معدن‌جویان فولاد آریا در حال فعالیت است، ذخیره قطعی این معدن را بیش از ۵۰۰ هزار تن و ذخیره احتمالی را بیش از یک و نیم میلیون تن با عیار ۱٫۵ ppm اعلام کرد.
محمدرضا سلیمانی با بیان اینکه عملیات اجرایی «کارخانه طلای فاریاب» سال ۱۳۹۵ آغاز شد، هدف از ایجاد این کارخانه را جلوگیری از خام‌فروشی دانست.
وی ظرفیت کارخانه طلای فاریاب را ۱۰۰ کیلوگرم کنسانتره طلا اعلام کرد و پیشرفت فیزیکی این طرح را بیش از ۹۵ درصد عنوان کرد.
عضو هیئت‌مدیره معدن فاریاب هم بیان کرد: معدن طلای فاریاب یک معدن قدیمی بود که در منطقه‌ای کوهستانی ایجاد شده بود.
محمد جواد شمسا اضافه کرد: با همکاری سازمان صمت جنوب کرمان عملیات اکتشافی طلا از سال ۱۳۹۲ آغاز و تاکنون ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هر کارخانه دوره فعالیت آموزشی دارد، ابراز کرد: در این دوره یک سری ایرادات محیط زیستی گرفته شد که با پیگری‌های انجام شده برطرف شد و هم اکنون آماده بهره‌برداری است.
مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز اذعان کرد: مشکل طلای فاریاب ایجاد کارخانه بدون مجوز محیط زیست و مکان‌یابی نشدن طرح است.
مرجان شاکری ادامه داد: محل احداث کارخانه چالش‌انگیز بوده زیرا بین دو رودخانه دائمی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: رصد آلودگی نداریم ولی نگرانی آلودگی داریم.
مصطفی آیت‌الهی موسوی، معاون امور عمرانی استانداری کرمان نیز یادآور شد: مجموعه کارخانه، یک مشاور محیط زیستی انتخاب کند تا مشکلات برطرف شود.
بر اساس گزارشی از ایرنا، فرماندار فاریاب هم بر پیگیری رفع مشکل معدن فاریاب تاکید کرد و افزود: امیدوار هستیم با حمایت‌های استاندار کرمان مشکل طلای معدن فاریاب برطرف شود.
علی نیک‌نفس به نام‌گذاری سال جاری به نام جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کارخانه معدن نقش مهمی در اقتصاد و شکوفایی شهرستان دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.