سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
معادن افغانستان اسیر طالبان شد
26 مرداد 1400 - 13:16
شناسه : 16300
معادن غنی افغانستان به خصوص در حوزه لیتیوم، تالک، سنگ‌آهن و مس از این پس در اختیار طالبان است؛ معادنی که بر اساس گزارشات بین‌المللی، ارزش ذخایر کشف شده آن، به تنهایی سه تریلیون دلار می‌رسد. حال این منابع در دست گروهی است که بر این کشور مسلط شده‌اند.
ارسال توسط : منبع : اقتصاد آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سجاد غرقی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اظهار داشت: طالبان بر منابع غنی معدنی افغانستان چیره شده و اگرچه تا پیش از این نیز، بخشی از آن را در تصاحب خود قرار داده بود و با آن گذران می‌کرد، اما اکنون اختیار کامل این معادن در دست آن‌ها است.

وی افزود: افغانستان دارای معادن غنی است که طیف گسترده‌ای از عناصر معدنی را در برمی‌گیرد؛ اما آن چه که بیش از همه در معادن افغانستان زبانزد و سرآمد بود، ذخایر غنی مس، لیتیوم و تالک است؛ ضمن اینکه معادن غنی سنگ‌آهن و گچ نیز در حد قابل‌توجهی در اختیار این کشور قرار دارد. علاوه بر این افغانستان با داشتن معادن غنی تالک نیاز صنایع بهداشتی را رفع می‌کرد اما اکنون با توجه به شرایط موجود تالک از طریق پاکستان ترانزیت می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به ذخایر معدنی غنی سنگ‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشات بین‌المللی ارزش ذخایر کشف شده افغانستان سه تریلیون دلار است؛ ضمن اینکه لیتیوم نیز جزو ذخایر خوب این کشور به شمار می‌رود که نمونه آن، در آمریکای جنوبی و بولیوی موجود است. البته این کشور ذخایر غنی مس در جنوب کابل و سنگ‌های قیمیتی را نیز در خود جای داد.

غرقی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بخشی از این معادن، در حال استخراج هستند؛ اما بخش عمده‌ای از این ذخایر از مبادی رسمی صادر نمی‌شوند؛ لذا بر اساس تخمین‌های بین‌المللی، دستکم سالانه معادل ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار از معادن این کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که البته به شیوه اصولی نبوده و باید دید که طالبان در این حوزه چه موضعی را اتخاذ می‌کنند. در همین راستا مجموعه‌های مختلف معدنی افغانستان از سوی شعب مختلف طالبان، داعش و القاعده در حال استخراج است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.