جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
معافیت‌های مالیاتی غیر هدفمند، پاشنه‌آشیل نظام مالیاتی است
28 فروردین 1401 - 16:12
شناسه : 26708
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور: رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با تاکید بر اینکه ساماندهی معافیت‌های مالیاتی از برنامه‌های تحولی این سازمان است، گفت: معافیت‌های مالیاتی گسترده و غیر هدفمند، پاشنه‌آشیل نظام مالیاتی است و آینده رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو اصلاحات نظام مالیاتی است.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، داود منظور رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در نخستین بازدید میدانی سال جدید در جمع مدیران، معاونان و روسای امور مالیاتی اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ، اظهار داشت: ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی، معافیت‌های گسترده و غیر ضروری را از چالش‌های اساسی نظام مالیاتی برشمرد و افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که معافیت‌های مالیاتی، ساماندهی و هدفمند شوند؛ چراکه تنها در این صورت می‌توان انتظار داشت نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه حجم گسترده معافیت‌های مالیاتی در کشور نیازمند بازنگری است، گفت: لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه‌خام و همچنین حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد، از جمله مصادیق ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است.

منظور، با اشاره به برخی تغییرات در سیاست‌های این سازمان و اعمال جهت‌گیری‌های جدید در نظام مالیاتی، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای کمک به تسریع امور در فرایندها، بیان کرد: در سال جاری بخشودگی جرایم، به صورت کاملا هدفمند اجرا خواهد شد.

وی، تاکید کرد: بخشودگی برخی جرایم، باعث ایجاد فرهنگ و رویه نادرست برای به تاخیر انداختن پرداخت مالیات، بی‌نظمی در تمکین مالیاتی و به طور کلی قانون‌گریزی می‌شود، بنابراین امسال رویکرد این سازمان برای بخشودگی جرایم مالیاتی متفاوت خواهد بود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه تکریم مودیان خوش‌حسابی که به موقع به تکالیف قانونی خود عمل می‌کنند، یک اصل و ضرورت است، عنوان کرد: اجازه سوءاستفاده به کسانی که با روش‌های مختلف درصدد فرار مالیاتی یا اجتناب از پرداخت مالیات هستند، به هیچ وجه داده نخواهد شد.

منظور، فساد را خط قرمز این سازمان دانست و ابراز کرد: تمام همکاران این دستگاه، به اصول و ارزش‌های سازمانی پایبند و متعهد هستند و برخورد قاطع و جدی با متخلفان در دستور کار قرار دارد و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای معدود، وجهه و اعتبار سازمان را در نزد مردم خدشه‌دار کنند.

وی، در ادامه با تاکید بر اینکه تحول در نظام مالیاتی در حال رقم خوردن است، اذعان کرد: تحقق بیش از ۱۱۰ درصدی درآمدهای مالیاتی سال گذشته، نتیجه تلاش حداکثری و زحمات بی‌وقفه همکاران این سازمان است.

رییس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از اقدامات اساسی سازمان برای هوشمندسازی نظام مالیاتی است، اضافه کرد: در کنار اجرای این قانون، اگر پایه‌های جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد نیز اجرایی شوند، تحول مورد انتظار در نظام مالیاتی به شکل مطلوب رخ خواهد داد.

وی، اصلاح و تحول در نظام مالیاتی را مطالبه ملی و اولویت مهم کشور خواند و یادآور شد: آینده رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو اصلاحات نظام مالیاتی است.

منظور، اظهار کرد: اثرات فشارها و تکانه‌های خارجی با مالیات‌ستانی نوین، قابل خنثی شدن است و باید به سمتی حرکت کنیم که بخش اعظم بودجه کشور از محل مالیات‌ها تامین شود. نظام مالیاتی پیشرو می‌تواند بودجه فارغ از نفت ایجاد کند و همه ما مسئول هستیم که در این گفتمان‌سازی مشارکت کنیم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به شناسایی حدود یک میلیون مودی جدید مالیاتی، بیان کرد: امسال تغییراتی در اجرای ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهیم داشت و تولید اظهارنامه برآوردی برای بخش قابل توجهی از مودیان نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه طلافروشان و آهن‌فروشان بزرگ از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند، از عدالت مالیاتی به دور بوده و تبصره ماده ۱۰۰ برای کسب‌‌وکار خرد طراحی شده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.