سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
معجون توسعه
17 مهر 1400 - 14:26
شناسه : 18811
مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد؛ يکی از اَشکال مهم توسعه‌يافتگی در ميان صنايع ضروری و مورد نياز بشر، توجه و تاکيد همه‌جانبه به سرمايه‌گذاری است. به نظر ميرسد که با تحقق مفهوم سرمايه‌گذاری، می‌توان زمينه توسعه محصولات بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی را به وجود آورد. بررسی اين موضوع در اَشکال مختلف و توجه به آن طبعا نتايج مطبوع و قابل‌تاملی نصيب شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی خواهد کرد. در اين ميان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان يکی از شرکت‌های بزرگ معدنی در ايران، ضمن حفظ کيفيت محصولات معدنی و صنعتی، برنامه‌های پانزدهگان‌های را برای توسعه سرمايه‌گذاری محصولات، تبيين و تدوين کرده است. اين برنامه‌ها، با مشارکت برخی از شرکت‌های بزرگ معدنی در داخل کشور، طی فواصل مختلف زمانی به بهره‌برداری خواهند رسيد که تحقق آنها، به عنوان طرح‌های مرتبط با سرمايه‌گذاری تاثيرگذار، می‌تواند به رونق و جهش توليد کمک کند. شرکت چادرملو، با معنا بخشيدن به سرمايه‌گذاری تاثيرگذار در زمينه توسعه توليد، محيط زيست و رفاه اجتماعی، به عنوان يکی از شرکت‌های پيشگام در راستای توسعه سرمايه‌گذاری تاثيرگذار شناخته می‌شود.
ارسال توسط : نویسنده : فرهاد آذرین فر منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

سرمایه‌گذاری اثرگذار جزو سرمایه‌گذاری‌هایی است که با هدف ایجاد تغییرات مثبت و قابل‌اندازه‌گیری در موضوعات اجتماعی، صنعتی و زیست‌محیطی، صورت‌بندی می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری، که مبتنی بر بازده مالی و چرخه مطلوب اقتصادی در فرایند تولید، فروش و موضوعات زیست‌محیطی است، اصولا قابلیت‌های شرکت‌ها را برای ورود به بازارهای نوظهور و توسعه‌یافته افزایش می‌دهد.

با توسعه علم و کاوش‌های صنعتی انسان، بسیاری از مناسبات سرمایه‌گذاریِ پیشین تغییر کردند. این تغییر به مثابه رخدادی ظهور پیدا کرد که بسیاری آن را «سرمایه‌گذاری اثرگذار» نامیدند. سرمایه‌گذاری اثرگذار وجهی از سرمایه‌گذاری است که می‌تواند در عین توسعه، تاثیر بسزایی بر رخدادها و دستاوردهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و تکنولوژیک بگذارد. این نوع سرمایه‌گذاری به طور کلی در زمینه کارکردها و نتایج سوژه‌های قابل‌بررسی در یک موضوع تعریف می‌شود. تاکید بر این موضوع به مفهوم بازدهی در بازارهای هدف به شکل کلان، رهیافت اقتصادی مناسبی به شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با سرمایه‌گذاری عمومی می‌دهد. بنابراین حفظ و حراست از سرمایه‌های خُرد و کلان، ارائه خدمات اساسی و مقرون‌به‌صرفه به مصرف‌کنندگان و ایجاد دارایی‌های متنوع و متکثر در راستای افزایش رقابت‌پذیری محصول در عرصه بین‌المللی اولویت‌های مهم سرمایه‌گذاری اثرگذار شناخته می‌شوند.

چادرملو و سرمايه‌گذاری تاثيرگذار

یکی از عوامل مهم برای قوام یافتن شرکت‌های بزرگ معدنی در زمینه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار، تنوع‌بخشی به همراه تکمیل سبد محصولات در طول زنجیره است. این موضوع برای شرکت‌های معدنی و فولادی بزرگ، که حجم سرمایه‌گذاری بالایی نسبت به سایر بخش‌های صنعتی دارند، به گونه‌ای است که اگر راهبرد متوازن و همسو با مناسبات روز را به کار بگیرند، طبیعتا می‌توانند پیش‌زمینه تحقق مفهوم سرمایه‌گذاری تاثیرگذار را در صنایع معدنی محقق کنند.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی در کشور، با استخراج سنگ‌آهن و فراوری و تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و انواع شمش فولادی از طریق دستیابی به پیشرفته‌ترین تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن، همواره خود را قائل به پیروی از خط‌مشی تاثیرگذاری بر سایر صنایع متوسط و کوچک می‌داند. این موضوع، به عنوان یک راهبرد کلان، جزو اصول اساسی شرکت‌های بزرگ به منظور سرمایه‌گذاری اثرگذار به حساب می‌آید. بهبود مستمر عملکرد انرژی، کیفیتی، زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت شغلی در کلیه سطوح سازمانی، حفاظت از زیست‌بوم به منظور دستیابی به معادن سبز و عاری از آلایندگی، ایجاد محیط کار ایمن و سلامت به منظور ایجاد مصونیت و پیشگیری از مصدومیت‌های شغلی و تامین و مصرف صحیح منابع به‌ویژه انرژی و آب مولفه‌های خط‌مشی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای رسیدن به سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در منطقه محسوب می‌شوند.

راهبرد چادرملو و سرمايه‌گذاری تاثيرگذار

سیاست‌گذاری شرکت چادرملو در راستای رسیدن به غایت سرمایه‌گذاری تاثیرگذار، به عنوان یک ضرورت الزام‌آور، همواره با تکیه بر ایجاد و توسعه طرح‌ها و فعالیت‌های تاثیرگذار به وجود می‌آید، به طوری که طرح‌ها و برنامه‌های این شرکت طی سال ۱۳۹۹ در دو قالب «در دست اجرا» و «در دست بررسی»، تهیه و تدوین ‌شده و در حال انجام‌اند. این طرح‌ها، که بر ستون سرمایه‌گذاری اثرگذار تکیه زده‌اند، به پانزده سرمایه‌گذاری عمده تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام از آن‌ها در توسعه موقعیت‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی منطقه تحت حوزه استحفاظی چادرملو، تاثیری ژرف خواهند گذاشت.

عمليات اکتشافی و کنسانتره

مشارکت چادرملو با شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در عملیات اکتشاف در پهنه معدنی آنومالی «TD19»، به منظور تامین سنگ‌آهن مصرفی کارخانه فراوری و تداوم تولید کنسانتره سنگ‌آهن در بلندمدت، یکی از برنامه‌های مهم چادرملو در زمینه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار محسوب می‎شود. طبق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، تا پایان دی‌ماه سال جاری، حدود ۸ هزار و ۲۰۰ متر حفاری صورت گرفته که نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ متر از آن در ماده معدنی با عیار متوسط سنگ‌آهن ۴۵ تا ۵۰ درصد قرار داشته است. طبق طراحی اولیه این طرح، سه سال باطله‌برداری به میزان ۵۰ میلیون تن به صورت سالانه عملیاتی خواهد شد که در سال سوم، حدود یک تا دو میلیون تن سنگ‌خام ماده معدنی از سنگ‌آهن استخراج‌شده به ‌دست خواهد آمد. پیش‌بینی سرمایه‌گذاری این طرح تا مرحله اول باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن حدود ۴۱ هزار میلیارد ريال است و مبلغ چهار میلیارد و ۹۵۴ میلیون ريال به عنوان نیاز سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. عملیات پایان این سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در بخش اکتشافی چادرملو سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

از طرف دیگر، این شرکت برای احداث کارخانه کنسانتره با ظرفیت چهار میلیون تن به صورت سالانه، شرکت جدیدی با عنوان شرکت صنایع معدنی عصر نوین بهاباد راه‌اندازی خواهد کرد. شرکت چادرملو با ۶۲ درصد، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ۳۴ درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد ارفع با  ۲ درصد و شرکت‌های احداث صنایع و معادن سرزمین پارس و صنایع معدنی نوظهور شاهرود هرکدام با یک درصد، سهام این سرمایه‌گذاری مهم و اثرگذار را در اختیار دارند.

همچنین شرکت چادرملو، با مشارکت در تاسیس شرکت توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان کویر، یک گام اساسی و مهم تا رسیدن به نقطه خودکفایی در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز فرایند تولید برداشته است. شرکت چادرملو با  49 درصد، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۴۸ درصد و شرکت صنایع فولاد ارفع به همراه شرکت بین‌المللی معدنی و صنعتی «CPG» پارس و شرکت پترو امید آسیا مجموعا با ۳درصد، سهام‌دار این شرکت تازه‌تاسیس‌اند.

گندله‌سازی و نيروگاه خورشيدی

راه‌اندازی پروژه گندله‌سازی یکی دیگر از طرح‌های مهم شرکت چادرملو محسوب می‌شود که تا پایان سال ۱۳۹۹، ۲۶٫۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. هزینه‌ سرمایه‌گذاری طرح مذکور، در برآورد اولیه، ۲۱۸ میلیون یورو معادل ۷۵ هزار و ۲۱۰ میلیارد ريال پیش‌بینی می‌شود. با احداث این کارخانه به نام کارخانه شماره ۲ گندله‌‌‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن به صورت سالانه، مطمئنا انقلابی در تولید و ارزش افزوده این شرکت به وجود خواهد آمد.

همچنین احداث یک واحد نیروگاه ده مگاواتی خورشیدی با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی، به همراه بومی‌سازی تجهیزات به‌کاررفته در آن تا حدود ۴۰ درصد، از جمله طرح‌های مورد اشاره در سرمایه‌گذاری تاثیرگذار چادرملو محسوب می‌شود.

گفتنی است که هم‌اکنون شرکت چادرملو، در راستای ایجاد طرح توسعه نیروگاه‌ خورشیدی با ظرفیت صد مگاوات، مراحل فنی و اقتصادی لازم را از سر می‌گذراند. این شرکت، در راستای سرمایه‌گذاری تاثیرگذار، طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی پانصد مگاواتی را با مشارکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید آغاز کرده است که جزو برنامه‌های در حال مطالعه این شرکت معدنی به حساب می‌آید.

کارخانه مگامدول احيای مستقيم و کارخانه فروآلياژها

اجرای این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۲٫۲ میلیون تن آهن اسفنجی به همراه هزینه سرمایه‌گذاری اولیه طرح به مبلغ ۱۷۰ میلیون یورو معادل ۵۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد ريال و مبلغ ۲۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ريال به عنوان نیاز سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. بر اساس برآوردهای راهبردی شرکت چادرملو، شروع عملیات در تابستان سال ۱۴۰۰ و تاریخ خاتمه آن در پاییز سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

علاوه بر این، طرح احداث کارخانه فروآلیاژها در قالب سه پروژه به ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن تعریف شده است. احداث کارخانه فروسیلیکومنگنز به ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن، احداث کارخانه فرومنگنز پرکربن به ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن و احداث کارخانه فروسیلیس به ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن سه پرونده تعریف‌شده در قالب‌‌های سه‌گانه این طرح شناخته می‌شوند. پیش‌بینی هزینه سرمایه‌گذاری طرح مذکور مبلغ ۴۲ میلیون یورو معادل ۱۴ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال است که مبلغ ۵ هزار و ۱۷۵ میلیارد ريال به عنوان نیاز سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. ضمنا شروع عملیات اجرایی در تابستان سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی اعلام پایان عملیات در تابستان سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

طرح‌های مشارکت‌پذير چادرملو و سرمايه‌گذاری تاثيرگذار

شرکت چادرملو، با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ريالی در راستای احداث شرکت فولاد سترک پارس شرق در منطقه آزاد چابهار به منظور تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، برنامه سرمایه‌گذاری و مشارکت با نهادهای مختلف داخل کشور را در نظر دارد. این شرکت با سهم ۳۱درصدی، ایمیدرو با سهم ۶ درصدی، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با سهم ۳۲ درصدی و شرکت فولاد مبارکه با سهم ۳۱ درصدی، جزو سهام‌داران این شرکت تازه‌تاسیس محسوب می‌شوند.

همچنین این شرکت، با سرمایه‌گذاری در تاسیس شرکت تامین آب صنایع و معادن، ضمن مشارکت ۱۵هزار میلیارد ریالی، برنامه‌ای مدون برای تامین آب شرب منطقه از طریق آغاز عملیات اجرای خط دوم پروژه انتقال آب خلیج فارس به حوزه سنگان دارد. مشارکت شرکت ملی مس ایران به میزان ۱۵ درصد، فولاد مبارکه ۲۰ درصد، فولاد خراسان ۵ درصد، فولاد خوزستان ۱۰ درصد، سنگ معدن گهر زمین ۱۵ درصد و چادرملو ۱۵ درصد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های این شرکت بزرگ معدنی گام‌هایی جدی به سمت سرمایه‌گذاری‌‌های تاثیرگذار برداشته است و این موضوع معنایی جز تحقق ارتقای ارزش افزوده در کنار تنوع محصولات چادرملو نخواهد داشت.

چشم‌انداز سرمايه‌گذاری اثرگذار چادرملو

نمونه‌های بارز فعالیت‌های چادرملو برای توسعه سرمایه‌گذاری اثرگذار عبارت‌اند از برنامه سرمایه‌گذاری مشترک به‌ویژه در طرح‌هایی شامل مشارکت در راه‌اندازی شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود به منظور تولید کاغذ سنگی به میزان ۳۵ درصد با سرمایه کلی ۷۰۰ میلیارد ريالی، مطالعه در راستای مشارکت در طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی با هدف پشتیبانی از زنجیره تولید فولاد، مشارکت در طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای برای ایجاد امنیت در حمل مواد اولیه و محصولات و مشارکت در ساخت کارخانه تولید آجر نسوز با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن به صورت سالانه. با توجه به طرح‌های فوق، می‌توان انتظار تحقق اهداف کلان این شرکت در راستای رسیدن به یک موقعیت تاثیرگذار در کل منطقه را داشت. این موقعیت، به عنوان یک چشم‌انداز کلان، می‌تواند تصویر آینده شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را بیش از پیش درخشان کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.